Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

ANNONSØRINNHOLD

Denne artikkelen er laget på vegne av en annonsør. Redaksjonen i Dagens Næringsliv har ikke noe med innholdet å gjøre. Annonsørinnholdet er produsert av DNs kommersielle satsning, DNX Studio. Ta gjerne kontakt på e-post for innspill eller spørsmål.
IT-konsulenten Trine Hansen (38) fra Larvik er en av mange som nå vurderer å kjøpe elbil. Her får hun se nærmere på den nye Hyundai KONA. Foto: Marte Aubert les mer

Dette trigger elbil-kjøperne

... og slik kapret bilmerket de yngste kjøperne

... og slik kapret bilmerket de yngste kjøperne

– Det er et paradigmeskifte på gang nå…

Like utenfor Larvik sentrum bor IT-konsulenten Trine Hansen (38) med samboer og to «bonusbarn». Den unge familien har i dag to dieselbiler, men vurderer å kjøpe elbil.

– For vår del så bytter vi nok ut den ene i første omgang, så får vi se hvilke erfaringer det gir oss. Personlig tror jeg mange velger elbil fordi det føles moderne, sier Trine og forklarer om sine egne prioriteringer som potensiell bilkjøper.

– Jeg er en praktiker, så alle fordelene som kommer med elbil kan man jo ikke kimse av, og så kommer jo miljø-aspektet i tillegg. Jeg føler meg nesten uglesett når jeg kjører dieselbilen min...

I likhet med mange andre er det først og fremst mulighetene for langkjøring som er viktig for Trine og familien i Larvik.

– Rekkevidde er helt klart viktigst. Jeg har akkurat flyttet hit fra Bærum, og kommer til å kjøre en del til Oslo for å treffe familie og venner. Hyundai som bilmerke har jeg aldri tenkt på tidligere, men synes den nye Hyundai KONA ser fresh ut. Man vil jo se litt kul ut der man kommer kjørende. Bil i seg selv er jo et statussymbol som koster litt, og da er det fint at den sender de riktige signalene.

Trine Hansen (38) fra Larvik har fått en sniktitt på den nye Hyundai KONA, elbil-SUVen som spås å ta det norske markedet med storm senere i sommer. Foto: Marte Aubert Foto: Marte Aubert

Kundene ble 18 år yngre

Det koreanske bilmerket har gått fra å ha noen av markedets eldste kunder, til plutselig å bli interessant for de aller yngste. På kort tid har Hyundais kjøpere blitt hele 18 år yngre, og snittalderen ligger ifølge OFV nå på andreplass bak Tesla-kjøperne, som i snitt er ca. 44 år gamle. Dette er en stor forskjell fra snittalderen ellers i Europa, der nybilkjøperne er 53-55 år gamle.

Mye av endringen skyldes hybrid- og el-modellen IONIQ, som er en voldsom suksess og har sikret bilmerket en sterk posisjon i Norge. Nå står lanseringen av den elektriske SUVen KONA på trappene, og modellen spås å gi Hyundai en topp-plassering blant norske elbil-kjøpere.

Mer enn 20.000 nordmenn står nå på venteliste for elektriske KONA, og på diskusjonsforum og dedikerte facebook-grupper går diskusjonene høyt om rekkevidde, design og selvfølgelig pris.

– Vi stengte faktisk listen da vi bikket 20.000, forteller Christian Stenbo.

Han er markedsdirektør i Hyundai og forklarer valget slik.

– Det er rett og slett fordi vi vil fremstå som seriøse. Vi har respekt for kundene og ønsker å gi dem mest mulig konkret informasjon, ikke drive med lokkepriser og lignende for å trekke til oss enda flere. Dette er også grunnen til at vi ikke tar imot forskudd. Vi vil vente til alle detaljer er klare før vi starter salget. Alle er selvsagt nysgjerrige på prisen, og det er vi også. Nå er den første el-KONAen på besøk i Norge, så prisen er rett rundt hjørnet…

Les mer om Hyundai KONA her!

Unge, rike og urbane

I en ny undersøkelse utført av Norstat på vegne av Hyundai, kommer preferansene til fremtidige elbilkjøpere tydelig frem.

Andelen potensielle elbil-kjøpere er nesten dobbelt så høy blant nordmenn med inntekt over 900.000 kroner, der hele 40 prosent sier de vurderer å kjøpe elbil innen to år, og tendensen er sterkest blant barnefamiliene der hele 55 prosent av husstandene med tre eller flere barn vurderer elbil.

Utdanningsnivået er også utslagsgivende: Blant nordmenn som kun har fullført grunnskole er det kun 8 prosent som vurderer elbil, mens blant personer med inntil fire års høyere utdannelse er andelen fire ganger så stor — hele 37 prosent.

Paradigmeskiftet i omleggingen fra forbrenningsmotor til elektrisk ser også ut til å påvirke kundenes lojalitet. I undersøkelsen rangerer både høyt- og lavtlønnede at bilmerke betyr lite. Hos husstander med mer enn 900.000 i årsinntekt er det nå kun fire prosent som mener merke betyr mest når de skal kjøpe ny bil, mens rekkevidde rangerer som viktigst blant hele 66 prosent i samme gruppe.

FIrehjulsdrift betyr overraskende nok lite for de potensielle kjøperne, kun 7 prosent av husstandene med inntekt over 900.000 rangerer dette som viktigst, og kun to prosent av husstandene i inntektsgruppen 400-500.000 mener det samme.

Pris betyr nok fortsatt noe, men overraskende nok er det kun 24 prosent av husstandene med inntekt 400-500.000 som har pris rangert på topp, mot 23 prosent hos de rikeste, og 57 prosent hos lavtlønnede med inntekt under 300.000 kroner per husstand.

Trine Hansen (38) fra Larvik sjekker interiøret på den nye Hyundai KONA, elbil-SUVen som spås å ta det norske markedet med storm senere i sommer. Foto: Marte Aubert

Denne dagen har Trine fått prøvesitte den nye elektriske KONA fra Hyundai. Foreløpig er konklusjonen hennes åpen.

– Jeg synes den var kul, jeg! Likte spesielt dashbordet som var litt annerledes enn på bensinutgaven, sier Trine.

– Nå venter vi bare på prisen.

Denne artikkelen er laget på vegne av en annonsør. Redaksjonen og journalistene i Dagens Næringsliv har ikke noe med innholdet å gjøre. Annonsørinnholdet er produsert av DNs kommersielle satsning, DNX Studio, som tilbyr innholdsmarkedsføring, rådgivning og kommersielle innholdstjenester.

Ta gjerne kontakt på e-post for innspill eller spørsmål.