Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

ANNONSØRINNHOLD

Denne artikkelen er laget på vegne av en annonsør. Redaksjonen i Dagens Næringsliv har ikke noe med innholdet å gjøre. Annonsørinnholdet er produsert av DNs kommersielle satsning, DNX Studio. Ta gjerne kontakt på e-post for innspill eller spørsmål.
Anette Henriksen og Adrian Korsvoldlien kombinerer julehandel på nett med julehandel i byen. Stadig flere nordmenn velger å gjennomføre julehandelen digitalt. Foto: DNX les mer

Nordmenn handler julegaver på nett som aldri før

Slik sikrer du den gode julestemningen – og lommeboka – når du surfer frem julegavene fra sofakroken.

Slik sikrer du den gode julestemningen – og lommeboka – når du surfer frem julegavene fra sofakroken.

– Jeg handler alt mulig på nett, både klær, utstyr og julegaver. Hvis du vet hva du skal ha er det mye lettere å finne varen på nett. Så er det også lettvint å sitte i sofaen og surfe, i tillegg til at det sparer tid, sier Adrian Korsvoldlien (24).

Han og Anette Henriksen (22) kombinerer julehandel på nett med julehandel i byen. De er en del av en stigende statistikk, for i år forventes det at nordmenn handler for 56,3 milliarder kroner i julen, i følge tall fra Virke. Stadig flere kroner flyttes fra fysiske butikker til nettbutikker.

Julestri og økonomi

Både Anette og kjæresten er forsiktige netthandlere, men innrømmer at det kan være vanskelig å ha full oversikt over hvor man har lagt igjen navn og sensitiv kortinformasjon.

Å betale med et Mastercard-kort på nett er trygt, siden du er beskyttet hvis varen du har bestilt skulle være ødelagt eller ikke kommer frem. Da kan du få erstatning fra banken din.  Også Masterpass er en enkel og trygg løsning. Det er en digital betalingsløsning som er utviklet av Mastercard. Du legger inn bankkort-detaljene og leveringsadresse i den digitale lommeboken, og velger Masterpass når du skal betale i nettbanken.

Mats Taraldsson er sjef for Mastercards digitale forretningsutvikling i Norden og Baltikum. Foto: Mastercard
– Masterpass er genialt på den måten at du ikke behøver å manuelt taste inn dine detaljer om leveringsadresse og kortinformasjon i alle de ulike nettbutikkene. Det gjør Masterpass automatisk for å gi deg en smidig opplevelse, sier Mats Taraldsson. Han er sjef for Mastercards digitale forretningsutvikling i Norden og Baltikum.   

Stadig flere julegaver utlandet

I følge rapporten «Norsk E-Handel» fra DIBS Payment Service, handler 54 prosent av alle nordmenn varer og tjenester fra utenlandske nettbutikker. I løpet av et år blir det fort mange aktører som sitter igjen med kortinformasjonen din i sine systemer.

– Ved å velge Masterpass slipper du å gi fra deg denne informasjonen til utenlandske nettsider og kan være sikker på at kortinformasjonen din ikke kommer på avveie eller blir misbrukt, sier Taraldsson. Betalingen bekrefter du med BankID på mobil, som er en sikker metode for godkjennelse.

Slik fungerer Masterpass

Denne artikkelen er laget på vegne av en annonsør. Redaksjonen og journalistene i Dagens Næringsliv har ikke noe med innholdet å gjøre. Annonsørinnholdet er produsert av DNs kommersielle satsning, DNX Studio, som tilbyr innholdsmarkedsføring, rådgivning og kommersielle innholdstjenester.

Ta gjerne kontakt på e-post for innspill eller spørsmål.