Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

ANNONSØRINNHOLD

Denne artikkelen er laget på vegne av en annonsør. Redaksjonen i Dagens Næringsliv har ikke noe med innholdet å gjøre. Annonsørinnholdet er produsert av DNs kommersielle satsning, DNX Studio. Ta gjerne kontakt på e-post for innspill eller spørsmål.

– Nordmenn er ikke nødvendigvis forsiktige når de handler på nett

Men med denne nye digitale betalingstjenesten kan du være sikker på at netthandelen er sikker.

Men med denne nye digitale betalingstjenesten kan du være sikker på at netthandelen er sikker.

Nordmenns handlevaner på internett har hatt en sterk utvikling. I følge tall fra Statistisk Sentralbyrå (SSB) fra hele 2016, handlet 75 prosent av nordmenn mellom 16 og 79 år på nett. De med høyest utdannelse, var de flittigste brukerne av nett som handlearena.    

Desember er den desidert viktigste måneden for netthandel, men også november og den populære handledagen Black Friday trekker kunder til nettbutikkene. I følge prognoser fra Virke har det vært en økning i netthandel på 225 prosent de siste fem årene - og stadig mer blir handlet fra utenlandske nettbutikker.

Gerhard Anthun i Virke Trygg eHandel.
– Nordmenn er ikke nødvendigvis forsiktige når de handler på internett, påpeker Gerhard Anthun i Virke Trygg eHandel.

Han tror det henger sammen med at vi har høy tillitt til norske nettbutikker og kjente merkevarer. I dag er 250 norske nettbutikker sertifisert og godkjent gjennom Trygg eHandel. Men det er likevel lett å få satt opp en falsk nettbutikk på et norsk og tilsynelatende harmløst domene.

– Hvis du føler at du har fått et veldig godt tilbud, bør du sjekke forbrukerombudets nettsider. Der kan du sjekke om nettbutikken er registrert på listen over falske nettbutikker.

Se forbrukerombudets liste over falske nettbutikker her.

Ta kontroll selv

For hver gang du handler på nett, legger du igjen sensitiv informasjon. Det er derfor viktig å være oppmerksom når du netthandler.

– En tommelfingerregel er å netthandle med et kort fra en av de internasjonale kortselskapene som Mastercard eller Visa når du handler på nett. Det gir en ekstra forsikring hvis noe skulle skje, tipser Anthun i Virke Trygg eHandel.

Også ny teknologi gir forbrukere mer kontroll over informasjonen som blir delt. Masterpass fra Mastercard er en slik løsning. Masterpass er en digital betalingsløsning der du kan legge inn bankkortene dine - fra alle banker. Når du så skal betale på internett, velger du Masterpass som betalingsmiddel.

– Betaler du med Masterpass trenger ikke nettbutikken å spare på kortnummeret ditt, siden det deles via Masterpass når du gjennomfører kjøpet, forklarer Mats Taraldsson. Han er sjef for Mastercards digitale forretningsutvikling i Norden og Baltikum. 

Det enkle baner vei

I følge Gerhard Anthun i Virke eHandel vil netthandel bare øke med årene som kommer. Stadig flere butikker tilbyr varer både på nett og i fysisk butikk, og grensene mellom dem vil stadig mindre.

– De fysiske butikkene gjør det stadig mer behagelig å handle på nett. Du kan handle varen på nett og plukke den opp i butikk, eller få den levert hjem når som helst på døgnet, sier Anthun. Bedre brukervennlighet med kortere leveringstid og en mer sømløs handel er med på at stadig flere kategorier blir vanlig å handle på nett.

Mats Taraldsson er sjef for Mastercards digitale forretningsutvikling i Norden og Baltikum. Foto: Mastercard
– Så mye som 60 prosent av all netthandel skjer utenfor Norge, i følge Norges Bank. I dag står netthandel for ti prosent av all handel, og den forventes å øke til 15 prosent innen få år, sier Taraldsson i Mastercard.

Han tror løsninger som gjør netthandelen sikrere og enklere for kunden bare blir viktigere med årene som kommer.

– Våre brukerundersøkelser viser at kundene ønsker at betaling skal være enkelt, kjapt og sikkert. Derfor er det behov for betalingsløsninger som Masterpass, som både forenkler netthandelen og samtidig gir forbruker kontroll over sensitiv informasjon, sier Taraldsson.

Slik fungerer Masterpass

Denne artikkelen er laget på vegne av en annonsør. Redaksjonen og journalistene i Dagens Næringsliv har ikke noe med innholdet å gjøre. Annonsørinnholdet er produsert av DNs kommersielle satsning, DNX Studio, som tilbyr innholdsmarkedsføring, rådgivning og kommersielle innholdstjenester.

Ta gjerne kontakt på e-post for innspill eller spørsmål.