Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

ANNONSØRINNHOLD

Denne artikkelen er laget på vegne av en annonsør. Redaksjonen i Dagens Næringsliv har ikke noe med innholdet å gjøre. Annonsørinnholdet er produsert av DNs kommersielle satsning, DNX Studio. Ta gjerne kontakt på e-post for innspill eller spørsmål.

Sømløs og kontaktløs betaling: Bedrifter som gjør betalingen enkel, vinner kundene

Nye digitale betalingsløsninger utvikler både markedet og kundeadferden. De mest kundevennlige butikkene og nettbutikker vil vinne kampen om kundene – og kronene.

Nye digitale betalingsløsninger utvikler både markedet og kundeadferden. De mest kundevennlige butikkene og nettbutikker vil vinne kampen om kundene – og kronene.

– Inntasting av kortnummer, utløpsdato og kode kan være tungvint og ta lang tid. Vi ønsker at det skal være enkelt og raskt å bestille kinobilletter, sier Erlend Bøksle, markedsdirektør i Nordisk Film Kino.

Erlend Bøksle, markedsdirektør i Nordisk Film Kino.
Nordisk Film Kino var en av de første til å tilby Masterpass som betalingsmiddel til kundene sine når de handler kinobilletter på nett. De ønsker at selve bestillingen skulle være så enkel og smertefri som mulig, siden et kinobillett-kjøp allerede krever litt koordinering: Mange bestiller kinobilletter tett opp mot forestillingsstart og har brukt tid på å bestemme seg for film og kinosal, i tillegg til å avtale med venner og familie.

Bøksle mener derfor det er positivt at siste leddet i prosessen - selve betalingen - er lettvint.

– Tjenesten forenkler transaksjonen og oppleves som tidsbesparende, sier han.

Digital lommebok

Masterpass er Mastercards digitale betalingstjeneste. Den ble lansert i mai 2017 sammen med flere norske banker og er både digitalisering, nyvinning og kundevennlighet i ett. I stedet for å legge igjen sensitiv person- og kortinformasjon på utallige nettbutikker – som alle lagrer informasjonen som de vil – digitaliseres kortene dine én gang. Og det på ett sikkert sted. Nemlig gjennom banken din, hvor innloggingen skjer med BankID på mobil.

Mats Taraldsson er sjef for Mastercards digitale forretningsutvikling i Norden og Baltikum. Foto: Mastercard
– Det er bra for konsumentene, som ønsker at betaling skal være raskt, enkelt og sikkert. Masterpass fungerer over hele verden, så for nordmenn som handler en del på utenlandske nettsider, er dette en ekstra trygg betalingsløsning, sier Mats Taraldsson. Han er sjef for Mastercards digitale forretningsutvikling i Norden og Baltikum.

Mobilen leder an

Store deler av transaksjonene vi gjør både på internett og i butikk vil gjøres via mobilen fremover. Alle butikker i Europa vil rundt 2020 tilby kontaktløs betaling, som gjør at du kan betale med mobilen din eller det kontaktløse kortet ditt.

Ved Nordisk Film Kino ser de at mobilen vinner stadig mer terreng.

– Vi mottar bestillinger på flere plattformer, men ser at flere og flere benytter seg av mobiltelefonen ved kjøp av billetter hvor det kan være ekstra knotete å legge inn kortnummer, sier markedsdirektøren i Nordisk Film Kino.

Slik kan bedrifter ta i bruk Masterpass

Oslo Kino var tidlig ute med å tilby Masterpass til sine kunder. De mener det er viktig å henge med i utviklingen.

– Vi jobber kontinuerlig med å optimalisere brukeropplevelsen både på desktop og mobil, så det er derfor fint å være tidlig ute med nye tjenester som forenkler transaksjonen, sier Bøksle.

I dag kan alle bedrifter tilby Masterpass som betalingsmetode til sine kunder. 

– For å muliggjøre det, kontakter bedriften sin partner for betalingstjenester og ber om funksjonen i sitt system. Det koster ingenting og man trenger ingen nye avtaler, forklarer Taraldsson i Mastercard.

Tilbyderen av betalingstjenesten legger så til funksjonen, og bedriften får tilgjengelig knappen for Masterpass i sine systemer. Denne legges til på nettsiden, slik at kundene kan velge «Masterpass» når handlekurven er full og de skal betale for seg.

– Er det noe vi ser at konsumentene ønsker, så er det enklere løsninger for betaling. De vil at det skal skje kjapt, enkelt og sikkert. Det er dermed en god service av bedriften å tilby enkle og sikre tjenester til sine kunder, sier Taraldsson i Mastercard.

Slik fungerer Masterpass

 

‣ Masterpass er en digital lommebok som samler alle kort- og leveringsopplysningene dine på ett sted. Det gir deg derfor en rask, enkel og sikker måte å betale online.

‣ I tillegg til Mastercard kan du også legge til andre bank- og kredittkort. Som Visa, American Express og Diners Club.

‣ Masterpass fungerer i 37 land verden over og du kan derfor handler enkelt og sikkert med Masterpass, også utenfor Norge.

‣ I Norge kan alle bankkunder benytte Masterpass. Dersom din bank ikke er på listen når du skal betale kan du velge en av de andre bankene som tilbyr digitale lommebøker til alle norske forbrukere.

‣ I Norge kan du allerede bruke tjenesten blant annet til å kjøpe kinobilletter hos Nordisk Film Kino og eller hos en av de 340.000 andre internasjonale forhandlere som har knyttet seg til Masterpass.

Her kan du lese mer om Masterpass og registere deg som bruker

Denne artikkelen er laget på vegne av en annonsør. Redaksjonen og journalistene i Dagens Næringsliv har ikke noe med innholdet å gjøre. Annonsørinnholdet er produsert av DNs kommersielle satsning, DNX Studio, som tilbyr innholdsmarkedsføring, rådgivning og kommersielle innholdstjenester.

Ta gjerne kontakt på e-post for innspill eller spørsmål.