Nye digitale betalingsløsninger utvikler både markedet og kundeadferden. De mest kundevennlige butikkene og nettbutikker vil vinne kampen om kundene – og kronene.
– Inntasting av kortnummer, utløpsdato og kode kan være tungvint og ta lang tid. Vi ønsker at det skal være enkelt og raskt å bestille kinobilletter, sier Erlend Bøksle, markedsdirektør i Nordisk Film Kino.
Nordisk Film Kino var en av de første til å tilby Masterpass som betalingsmiddel til kundene sine når de handler kinobilletter på nett. De ønsker at selve bestillingen skulle være så enkel og smertefri som mulig, siden et kinobillett-kjøp allerede krever litt koordinering: Mange bestiller kinobilletter tett opp mot forestillingsstart og har brukt tid på å bestemme seg for film og kinosal, i tillegg til å avtale med venner og familie.
Bøksle mener derfor det er positivt at siste leddet i prosessen - selve betalingen - er lettvint.
– Tjenesten forenkler transaksjonen og oppleves som tidsbesparende, sier han.
Digital lommebok
Masterpass er Mastercards digitale betalingstjeneste. Den ble lansert i mai 2017 sammen med flere norske banker og er både digitalisering, nyvinning og kundevennlighet i ett. I stedet for å legge igjen sensitiv person- og kortinformasjon på utallige nettbutikker – som alle lagrer informasjonen som de vil – digitaliseres kortene dine én gang. Og det på ett sikkert sted. Nemlig gjennom banken din, hvor innloggingen skjer med BankID på mobil.
– Det er bra for konsumentene, som ønsker at betaling skal være raskt, enkelt og sikkert. Masterpass fungerer over hele verden, så for nordmenn som handler en del på utenlandske nettsider, er dette en ekstra trygg betalingsløsning, sier Mats Taraldsson. Han er sjef for Mastercards digitale forretningsutvikling i Norden og Baltikum.
Mobilen leder an
Store deler av transaksjonene vi gjør både på internett og i butikk vil gjøres via mobilen fremover. Alle butikker i Europa vil rundt 2020 tilby kontaktløs betaling, som gjør at du kan betale med mobilen din eller det kontaktløse kortet ditt.
Ved Nordisk Film Kino ser de at mobilen vinner stadig mer terreng.
– Vi mottar bestillinger på flere plattformer, men ser at flere og flere benytter seg av mobiltelefonen ved kjøp av billetter hvor det kan være ekstra knotete å legge inn kortnummer, sier markedsdirektøren i Nordisk Film Kino.
Slik kan bedrifter ta i bruk Masterpass
Oslo Kino var tidlig ute med å tilby Masterpass til sine kunder. De mener det er viktig å henge med i utviklingen.
– Vi jobber kontinuerlig med å optimalisere brukeropplevelsen både på desktop og mobil, så det er derfor fint å være tidlig ute med nye tjenester som forenkler transaksjonen, sier Bøksle.
I dag kan alle bedrifter tilby Masterpass som betalingsmetode til sine kunder.
– For å muliggjøre det, kontakter bedriften sin partner for betalingstjenester og ber om funksjonen i sitt system. Det koster ingenting og man trenger ingen nye avtaler, forklarer Taraldsson i Mastercard.
Tilbyderen av betalingstjenesten legger så til funksjonen, og bedriften får tilgjengelig knappen for Masterpass i sine systemer. Denne legges til på nettsiden, slik at kundene kan velge «Masterpass» når handlekurven er full og de skal betale for seg.
– Er det noe vi ser at konsumentene ønsker, så er det enklere løsninger for betaling. De vil at det skal skje kjapt, enkelt og sikkert. Det er dermed en god service av bedriften å tilby enkle og sikre tjenester til sine kunder, sier Taraldsson i Mastercard.
Slik fungerer Masterpass
Denne artikkelen er laget på vegne av en annonsør. Journalistene i Dagens Næringsliv har ikke noe med innholdet å gjøre. Annonsørinnholdet er produsert av .