Gründer Maths Mathisen. Foto: Didrik M. Skodje, DNX les mer

Vill vekst for norsk app-suksess

Appen «Hold» har gått fra idé til 120.000 brukere – Nå sikter gründerne mot 50 millioner i 2020.

Appen «Hold» har gått fra idé til 120.000 brukere – Nå sikter gründerne mot 50 millioner i 2020.

– I dag sto jeg opp klokken 03:00 … Startet dagen med en Red Bull.

Maths Mathisen (26) sitter på Sentralen i Oslo, tygger mørt lammekjøtt og kjenner på gründerlivets realiteter.

– De som kjenner meg sier at jeg ser litt sliten ut, men jeg takler lite søvn når jeg kan jobbe med noe så gøy.

Som CEO i suksess-appen «Hold» er Maths vant til lange dager.

– Jeg er tre dager i England, og to dager i Norge. Vi vurderer å flytte hele virksomheten til London …

Hold fokus

Du har garantert fått kjeft for å fikle med mobilen. Enten det er under fredagstacoen eller på morgenmøtet. Ideen bak appen «Hold» var å gjøre det både gøyalt – og lønnsomt – å legge bort mobilen.

– Da Florian, Vinoth og jeg havnet i samme klasse på Copenhagen Business School, la vi merke til hvor mye vi brukte mobilen. Det vi egentlig slet med var å holde fokuset, og tenkte at det kunne bli bedre med noen incentiver.

Slik oppsto ideen om en app som belønner studenter som lar mobilen ligge. Studentene aktiverer appen når de kommer på campus, og for hvert tyvende minutt mobilen ligger urørt, får man ti poeng, og disse kan løses inn hos partnere som Microsoft, Coca-Cola, Danske Bank og Norsk Tipping.

Fra venstre: CTO Ole Nordviste, Michal Pietrzyk, CFO CEO Maths Mathisen og Vinoth Vinaya satser stort.
Fra venstre: CTO Ole Nordviste, Michal Pietrzyk, CFO CEO Maths Mathisen og Vinoth Vinaya satser stort. Foto: Didrik M. Skodje, DNX

Forretningsideen ble utviklet parallelt med studiene.

– Den tyngste dagen var da vi skulle levere masteroppgaven. Vi sendte teksten til korrektur, men fikk den tilbake med 13.000 korrekturforslag. Neste morgen skulle vi på et møte i London klokken syv … Da trykket vi «accept all», sov én time og løp til flytoget.

To år senere har gründerne tatt «Hold» fra løs idé til 120.000 brukere.

– Vi mener vi har fått det til på hjemmemarkedet, og det er ikke så mye mer å hente her. I Norge er det 200.000 studenter – i Storbritannia er det 5,2 millioner.

De siste dagene har Maths strenet gjennom London, møtt styreledere for store sjokoladeprodusenter, kinokjeder, chipsprodusenter og andre som vil teame opp for å nå de unge.

– Jeg har truffet sykt mange dyktige mennesker, og folk er generelt villige til å hjelpe. Møtte toppsjefen i LADbible tidligere i uken, han virket veldig interessert …

Om to år skal «Hold» etter planen ha 50 millioner brukere, en vekst som krever stålkontroll på alt det tekniske.

Studenter som bruker Hold-appen oppgir hvilken skole de går på. Gps registrerer når mobilen befinner seg på skolens område, og belønner brukeren med 10 poeng for hvert 20. minutt der telefonen ikke er i bruk.
Studenter som bruker Hold-appen oppgir hvilken skole de går på. Gps registrerer når mobilen befinner seg på skolens område, og belønner brukeren med 10 poeng for hvert 20. minutt der telefonen ikke er i bruk. Foto: Didrik M. Skodje, DNX

Kickstart i skyen

– Vi fikk mye hjelp fra Microsoft, og det var gull verdt i starten. Vi var veldig happy med at de kunne hjelpe oss med både den tekniske og den kommersielle siden. De var et springbrett, og gjorde at vi fikk det til.

Gründerne har også fått støtte gjennom BizSpark, et initiativ fra Microsoft hvor nystartede bedrifter får gratis ressurser som programvare, service, teknisk støtte og tilgang til skytjenester.

– Microsoft bruker sitt kundenettverk til å hjelpe oss videre og gir oss muligheter til å skalere opp.

Dette er Microsoft Azure

‣ Skybasert plattform basert på et globalt datasenternettverk

‣ Utviklere bruker Azure til å lage og distribuere programmer – fra enkle mobilapper til løsninger for milliarder av brukere

‣ Azure støtter både Open Source og Microsoft teknologi

‣ Om serverskapene i Azure settes etter hverandre rekker de til månen og tilbake – tre ganger

Hele «Hold»-universet utvikles på Azure, som er Microsofts skybaserte plattform.

– Den største fordelen er at vi kan sende oppdateringer direkte til appen, sier Ole Nordviste som er CTO i «Hold».

Utviklerne bruker CodePush, en funksjon i Azure som gjør det mulig å sende oppdateringer direkte til brukeren, uten å gå veien om App Store eller Google Play.

– Nå kan vi fikse feil og gjøre små oppdateringer hele tiden. Vi bare sender endringene rett ut til brukerne.

For app-gründerne har valget av teknologiplattform også gitt strategiske fordeler.

– Det er veldig høy sikkerhet, og i tillegg får vi hjelp med å knytte kontakter i næringslivet, sier Nordviste.

Fra venstre: Michal Pietrzyk, CFO Vinoth Vinaya, CEO Maths Mathisen og CTO Ole Nordviste i StartupLabs lokaler på Forskningsparken i Oslo. Snart flytter de virksomheten til London.
Fra venstre: Michal Pietrzyk, CFO Vinoth Vinaya, CEO Maths Mathisen og CTO Ole Nordviste i StartupLabs lokaler på Forskningsparken i Oslo. Snart flytter de virksomheten til London. Foto: Didrik M. Skodje, DNX

Tar familiemarkedet

Etter at lammekjøttet på Sentralen er fortært skal den seksogtyve år gamle CEO-en opp til Forskningsparken i Oslo og Skype med Eton College, før dagen rundes av med et møte med noen svenske investorer.

Planen er å vokse – også utenfor campus.

– Studentmarkedet er det vi kjenner best. Der er vi eksperter, og vi har troverdighet overfor partnere.

De har likevel sett potensialet for digital adferdsstyring, og nye områder utforskes.

– Vi skal lansere en familie-app over jul. Der skal vi teste ut hvordan du kan få mer kvalitetstid med mindre mobilbruk. Vi har bygget appen på barnas premisser, og familien kan sette mål som de sammen har lyst på.

Familie-appen skal hjelpe brukeren å holde fokus på det som er viktig.

– Målet er at «Hold» skal bli et verb, akkurat som «google».

Denne artikkelen er laget på vegne av en annonsør. Redaksjonen og journalistene i Dagens Næringsliv har ikke noe med innholdet å gjøre. Annonsørinnholdet er produsert av DNs kommersielle satsning, DNX Studio, som tilbyr innholdsmarkedsføring, rådgivning og kommersielle innholdstjenester.

Ta gjerne kontakt på e-post for innspill eller spørsmål.