Sykepleier Synnøve Barsten, Kristiansund kommune. Foto: Magnus Roaldset Furset les mer

– Dette er ikke noe vi bør gjøre, det er noe vi må gjøre

– Dette har jeg savnet! Jeg har faktisk ringt inn til it tidligere og spurt etter akkurat dette! Kristiansund kommune legger om hele den digitale infrastrukturen for de ansatte.

– Dette har jeg savnet! Jeg har faktisk ringt inn til it tidligere og spurt etter akkurat dette! Kristiansund kommune legger om hele den digitale infrastrukturen for de ansatte.

– Oi! utbryter sykepleier Synnøve Barsten. Så lyser ansiktet hennes opp i et kjempestort smil. Rådmann Arne Ingebrigtsen i Kristiansund kommune har akkurat fortalt henne om kommunens digitale planer.

Det er midt i arbeidstiden når de to møtes på Sundbåten, verdens eldste selskap for kollektivtransport. Snart sørger ny teknologi og infrastruktur for at sykepleieren kan jobbe også fra båten, i stedet for å måtte innom kontoret for å få den informasjonen hun trenger.

– Jeg samarbeider tett med kreftsykepleier og kreftkoordinator i kommunen og blir kontaktet når en pasients liv går mot slutten., sier Barsten. – Siden jeg jobber i hele kommunen må jeg være veldig mobil, jeg må jo dra overalt.

Barsten er leder for prosjektet Livets siste dager i Kristiansund, og jobber med å iverksette en plan når et menneskeliv nærmer seg slutten. Arbeidsplassen hennes består av fire store øyer, og flere små.

I dag er Barsten avhengig av å være fysisk til stede på arbeidsplassen for å få tilgang til informasjon om pasientene. Det blir fort tungvint når jobben hennes er å reise rundt og ha direkte kontakt med mennesker som er i en sårbar situasjon.

– Alle skal ha en reell rett til å velge hvor de skal dø. Det kan vi ha bedre forutsetninger for å gi nå, sier Barsten.

Mobil velferd

Rådmann Arne Ingebrigtsen i Kristiansund kommune.
Rådmann Arne Ingebrigtsen i Kristiansund kommune. Foto: Magnus Roaldset Furset

– Det digitale Kommune-Norge i dag er jo en katastrofe, sier rådmann Arne Ingebrigtsen og rister på hodet.

Nå står han i spissen for at hele kommunens digitale infrastruktur skal bli skybasert.

– Dette er ikke bare noe vi bør gjøre, dette er noe vi gjøre, sier Ingebrigtsen.

«Det er mye lettere å passe på ett hvelv, enn ti tusen skattekister.»

Både ansatte og innbyggere skal komme rett på åpne nettverk når de er i nærheten av en offentlig bygning, og offentlige tjenester skal bli langt mer brukervennlige.

– Alle skal kunne bruke id-porten til å få tilgang til sikkerhetsgradert informasjon. Det skal bli like enkelt å bruke kommunale tjenester som det er å bruke nettbanken. Vi ønsker å gjøre velferdsteknologien mobil, sier Ingebrigtsen.

– Er det noen fare for at f.eks. pasientopplysninger forsvinner, eller at andre kan få tak i dem?

– Snarere tvert imot. Vi samler alle pasientopplysningene på ett sted. Det brukerne ser er et bilde av applikasjonen, ikke den faktiske applikasjonen. Det er mye lettere å passe på ett hvelv, enn ti tusen skattekister.

Bedre kvalitet for pasientene

Med eldrebølgen rundt neste sving trenger kommunene både mer effektive og mer mobile helsetjenester.

– Spesielt i hjemmetjenesten er du jo ofte alene, du har ingen med deg. Du skal stå i det alene og bære på mye kunnskap. Det er lett å glemme noe når du skal innom mange pasienter, sier Barsten, som selv har bakgrunn som hjemmetjenesten.

– Med dette vil nok pasientene merke at kvaliteten på pleien blir bedre. Det blir ferske rapporter, og mindre sjanse for å glemme noe som er viktig.

Sykepleier Synnøve Barsten, Kristiansund kommune.
Sykepleier Synnøve Barsten, Kristiansund kommune. Foto: Magnus Roaldset Furset

Flere og flere ønsker å få lov til å dø hjemme, og dette tallet vil stige i årene som kommer. Prosjektet Livets siste dager skal hjelpe både ansatte i helsetjenesten, pasienter og pårørende med hvordan man kan håndtere utfordringer som oppstår i denne siste fasen av et menneskeliv.

– Mange er utrygge i slike situasjoner med døende og trenger veiledning. Vi har ulike tiltak i Livets siste dager, og noen behandlingsforslag under hvert tiltak. Det å kunne slå opp et behandlingsforslag i en sånn situasjon, er viktig.

Investering i fremtiden

– Det nye systemet skal bli like enkelt å bruke som det man finner i det private næringslivet, sier Ingebrigtsen.

Kommunen benytter seg av plattformen til Microsoft, og mener det vil gjøre omleggingen både billigere og enklere for de ansatte.

– Det er jo en forlengelse av de verktøyene vi allerede er kjent med, så behovet for opplæring er lavere enn om vi hadde gått over til noe annet, sier han.

Det digitale løfter koster, men Ingebrigtsen mener omleggingen er en ren investering, som vil spare kommunen for store utgifter på sikt.

– Jeg er overbevist om at vi kommer til å spare mer enn vi bruker. Men jeg tror det store innsparingspotensialet er at vi blir bedre rustet til å ta i bruk ny teknologi som vi ennå ikke vet hva er.

Mer menneskelig kontakt

Sykepleier Synnøve Barsten, Kristiansund kommune.
Sykepleier Synnøve Barsten, Kristiansund kommune. Foto: Magnus Roaldset Furset

Den nye infrastrukturen betyr at Barsten kan jobbe med de nyeste verktøyene og den nyeste teknologien, samtidig som hun er på vei til en pasient med Sundbåten. Det betyr mindre tid på kontoret, mer tid på mennesker.

– Da kan jeg bruke mer tid på det som faktisk er viktig, og det er å være sammen med dem som jobber med dette, og å være hjemme hos pasienter og pårørende.

Denne artikkelen er laget på vegne av en annonsør. Redaksjonen og journalistene i Dagens Næringsliv har ikke noe med innholdet å gjøre. Annonsørinnholdet er produsert av DNs kommersielle satsning, DNX Studio, som tilbyr innholdsmarkedsføring, rådgivning og kommersielle innholdstjenester.

Ta gjerne kontakt på e-post for innspill eller spørsmål.