Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

ANNONSØRINNHOLD

Denne artikkelen er laget på vegne av en annonsør. Redaksjonen i Dagens Næringsliv har ikke noe med innholdet å gjøre. Annonsørinnholdet er produsert av DNs kommersielle satsning, DNX Studio. Ta gjerne kontakt på e-post for innspill eller spørsmål.
Fra kontorene i Torggata i Oslo jobber 255 utviklerne med å lage sentrale deler av Microsofts produkter. Program Manager Kathrine Hammervold og UX-designer Katrine Svela er involvert i noen av de mest spennende prosessene som nå pågår. FOTO: DNX les mer

Kathrine og Katrine lager tjenester som brukes av 130 millioner – hver dag

Et steinkast inn i hipstergaten Torggata, nærmest hidden in plain sight, ligger Microsoft Development Center. Bak en anonym fasade, et par etasjer over Clas Ohlson, ligger selve nervesenteret for softwareselskapets satsning på søk og kunstig intelligens.

Her jobber 170 utviklere døgnet rundt med å drifte og designe noen av verdens mest brukte it-verktøy.

– Vi er vel 29 nasjonaliteter her, så arbeidsspråket er engelsk, forteller Kathrine Hammervold.

Hun er principal program manager og involveres i et uttall prosesser som skal sikre at Microsoft vil være ledende på skybaserte tjenester i fremtiden.

– Akkurat nå jobber jeg med UX-designerne for å gjøre det enklere og mer intuitivt å bruke søkeboksen. Det er små endringer som kan gi store utslag i brukeropplevelsen, for eksempel at svaralternativene dukker opp mens du skriver, forklarer Hammervold. 

Spydspiss for AI

Torggata-kontoret er i dag et av verdens skarpeste utviklingsmiljøer, spesielt innenfor søk og kunstig intelligens. Søketeknologien som utvikles her i Norge brukes i utviklingen av nye tjenester over hele verden.

For Hammervold var det kombinasjonen av språk og data som ble veien inn i fremtiden.

– Jeg studerte et år i Edinburgh, og der fikk jeg høre om computational linguistics, eller datalingvistikk. Både språk og realfag var ting jeg var veldig interessert i, så det passet meg bra.

Etter studiene gikk veien via en belgisk startup som engasjerte seg i talesyntese, til å jobbe med kunstige stemmer for GPS, før hun ble tipset om en jobb i Microsoft.

– De trengte noen med kunnskap om lingvistikk til å jobbe med datasøk. Språk og søk er egentlig veldig likt…

Foto: DNX

Søk og språk

Lingvistikk handler om hvordan hjernen forstår språk, og hvordan de forskjellige språkene i verden er relatert. Hammervold bryter det ned og ser på logikken, bruker teknikken for å gjøre søk og maskinlæring mer effektivt.

MICROSOFT DEVELOPMENT CENTER NORWAY

‣ Programvareselskap som utvikler søketeknologi for bedriftsmarkedet

‣ Er Microsoft sitt hovedkvarter for søketeknologi

‣ Verdensledende på kunstig intelligens og maskinlæring

‣ 255 utviklere ved kontorer i Oslo, Trondheim og Tromsø.

‣ I 2019 flytter Microsoft utviklingssenter og Microsoft Norge sammen i nye lokaler i Bjørvika i Oslo.

Vis mer
– Så kan vi jobbe videre, og se hvordan data og kunstig intelligens kan hjelpe oss å lage programmer som simulerer hvordan mennesker jobber med språk. Med funksjoner som Cortana, Siri og Alexa er jo dette blitt superaktuelt.

Bruker bedriften din Office 365 og du søker etter mail eller leter etter dokumenter og viktig informasjon i bedriften din,  skjer det med teknologi utviklet i Torggata.

En av teknologiene, Microsoft Graph, er en datastruktur som binder sammen alt som skjer i bedriften. Den norske innsatsen sikrer at brukerne har enkel tilgang til de dokumentene og interne nettsidene de trenger, uten å måtte lete høyt og lavt.

– Siden dreiningen går mer og mer mot kunstig intelligens, så hjelper lingvistikk-bakgrunnen meg å lage programmer som fanger opp hva mennesker sier, og forstår hva de prøver å gjøre.

Nå kan maskiner resonere på et konseptnivå som tidligere har vært forbeholdt mennesker. Kombinasjonen av å samle store mengder data i skyen, og evnen til å resonnere over dem med det begrepsapparatet mennesker har, gir uante muligheter for at enkeltmennesker og organisasjoner skal bli mer effektive — og Norge leder an i utviklingen.

– Alt handler om å gjøre folk mer produktive. Å få til mer.

Foto: DNX
 

Robot på tråden

Hammervold har tett kontakt med hovedkontoret i USA. Møtene tar hun helst hjemmefra, via Skype for Business, mens fire barn, to katter og en hund herjer rundt henne. 

– Det er krevende, men vi driver jo en global tjeneste som skal være oppe 24 timer i døgnet. Hvis noen i New York ikke får sendt mail, begynner varsellampene å blinke hos oss.

Da vil en robot, som ellers driver kontinuerlig, forebyggende probing og testing av alle tjenester, gi automatisk beskjed til de riktige menneskene på huset om hvor problemet sitter.

– Er det alvorlig nok, blir du oppringt av en robotstemme som forklarer at det er på tide å stå opp og fikse noe.

– Her er det utviklerne selv som har ansvaret for at ting fungerer, og det gjør oss veldig bevisste på å skrive bra kode!

For å produsere intelligente skytjenester på høyt nivå trengs skarpe hoder, og Microsoft er kjent for å rekruttere de beste. Langsiktige partnerskap og forskningssamarbeid med universitetene i både Oslo, Tromsø og NTNU i Trondheim er en del av strategien. I tillegg kommer global sourcing av talent, og i øyeblikket har rekrutteringen til internships en 50/50-fordeling mellom menn og kvinner.

– Vi skummer kremen av de beste og flytter de til oss.

Våren 2019 samler Microsoft flere av sine aktiviteter, og hele 500 medarbeidere flytter inn i nye lokaler i Bjørvika.

Innen den tid skal flere utviklere på plass, og selskapets satsninger vil gi flere jobbmuligheter for de kvalifiserte.

Et steinkast inn i hipstergaten Torggata, nærmest hidden in plain sight, ligger Microsoft Development Center. Foto: DNX
 

Får LinkedIn i fanget

Akkurat nå jobber Hammervold for å forstå hvordan produkter som Office 365, Powerpoint og Sharepoint kan gjøres bedre for brukerne.

– Jeg har lært veldig mye av å være tett på UX-designerne. Jeg forstår de tekniske mulighetene, men å jobbe med mennesker som hele tiden har sluttbrukerne i tankene er utrolig givende. Designerne har veldig gode perspektiver.

En av disse er industridesigner Katrine Øverlie Svela. Når hun løper til jobb om morgenen, er det for å optimalisere noe som 500 millioner brukere over hele verden bruker — Det sosiale medie-nettverket LinkedIn.

– Å jobbe med noe som brukes av så mange mennesker er jo utrolig spennende.

Svela var nyansatt designer da hun fikk oppgaven med å integrere LinkedIn-universet i Microsoft sine tjenester.

– Det var jo en enorm mulighet, og et utrolig spennende oppdrag for meg som kom rett fra skolebenken.

Svela har en brukersentrert tilnærming til designfaget, og jobber hele tiden for å optimalisere brukeropplevelsene.

– Nå jobber jeg må å se på hvordan vi kan bygge på tvers, bruke innsikt om hvordan folk samhandler i LinkedIn til å utvikle våre produkter, og omvendt. Når vi integrerer og bygger bro mellom Linkedin og våre profesjonelle tjenester blir resultatet superspennende.

Integrasjonen gjør at du selv kan velge å dele data mellom Outlook og LinkedIn.

Slik kan du enkelt holde deg oppdatert på om noen i kontaktlisten din bytter jobb, eller oppdage at noen har gått på samme universitet som deg.

Design og brukeropplevelse er sentralt når Microsoft utvikler ny teknologi, og det var nettopp fokus på det menneskelige som gjorde at den nyutdannede industridesigneren havnet på kontoret i Torggata.

– I en så sterk teknologi-bedrift med så mange dyktige folk, finnes det nesten ingen grenser på hva vi kan lage. Da er det viktig at vi tar utgangspunkt i de som skal bruke produktene våre. Det handler først og fremst om hva slags løsninger folk faktisk trenger, ikke bare hva teknologien kan gjøre.

– For menneskene er jo faktisk noe av det mest spennende i teknologien.

 

Denne artikkelen er laget på vegne av en annonsør. Redaksjonen og journalistene i Dagens Næringsliv har ikke noe med innholdet å gjøre. Annonsørinnholdet er produsert av DNs kommersielle satsning, DNX Studio, som tilbyr innholdsmarkedsføring, rådgivning og kommersielle innholdstjenester.

Ta gjerne kontakt på e-post for innspill eller spørsmål.