– Det er en ekstra sikkerhet for mange som gjerne vil tilbringe dagene sine hjemme I egen stue, sier Gro Noomi Gulbrandsen i hjemmetjensten. Foto: Anita Arntzen les mer

Virtuell rehabilitering fra eget hjem

Gjennom et nettbrett og en blå trygghetsalarm kan Kari kontakte kommunen hvis hun trenger hjelp.

Gjennom et nettbrett og en blå trygghetsalarm kan Kari kontakte kommunen hvis hun trenger hjelp.

– Det har vært en ekstra trygghet for meg, sier Karin Svenningsen om Virtuell Korttidsavdeling.

Den eldre damen med et lårbensbrudd bak seg har et nettbrett fra Halden kommune stående på bordet ved favorittstolen hjemme i sin egen stue. På skjermen lyser det «Ring sykepleier» i grønt. Legevakten er bare et tastetrykk unna

Kommune har siden november 2016 hatt ti trygghetspakker med alarm og nettbrett utstasjonert hos ulike brukere. Mange kommuner i landet har de siste årene gjort ulike tiltak på velferdsteknologi, og nå var Halden klare for å prøve.

Kommunen ville ha en teknologi som kunne skape trygghet, være skalerbar uten begrensninger og like genial som den var enkel. Løsningen ble eSmart Systems og Microsofts Azure IoT-plattform.

– Det er helt klart at teknologi må spille en sentral rolle i morgendagens helsetjenester, sier Martin Vik i Halden kommune.

Han mener kommunen har klart å treffe en nerve i innovasjonen og at systemet de i dag sitter med er fremtiden.

– Det er ingen tvil om at innenfor hjemmesykepleien så er de varme hendene altfor mye på rattet til en bil, fortsetter Martin.

– Det er viktig for oss å respondere på behovet til brukeren.

Karin Svenningensen synes det er fint å kunne rehabiliteres hjemme i egen leilighet.
Karin Svenningensen synes det er fint å kunne rehabiliteres hjemme i egen leilighet. Foto: Anita Arntzen

Kan se brukerne direkte

Hjemme i den dus rosa sofaen hos Svenningsen sitter nå Gro Noomi Guldbrandsen fra hjemmetjenesten.

– Den blå trygghetsalarmen med innebygget gps er til bruk i akutte situasjoner, sier Guldbrandsen, om alarmen som Karin bærer rundt halsen.

– Mens nettbrettet skal stå tilkoblet i nærheten av der Svenningsen stort sett befinner seg når hun er hjemme.

Alarmen går direkte til legevakten, som får opp navn og adresse til den som har trykket på knappen, samtidig som kameraet på nettbrettet gjør at brukeren og sykepleieren kan se hverandre.

Gro Noomi Guldbrandsen i hjemmetjenesten med utstyret som utgjør Virtuell Korttidsavdeling i kommunen.
Gro Noomi Guldbrandsen i hjemmetjenesten med utstyret som utgjør Virtuell Korttidsavdeling i kommunen. Foto: Anita Arntzen

– Fordelen med nettbrettet er at sykepleieren på vakt faktisk kan se den som har utløst alarmen, og bedre vurdere hvilken type hjelp det er behov for.

Guldbrandsen forteller videre:

– Det har vært tilfeller der brukeren har vært kjempedårlig, men klart å trykke på skjermen til nettbrettet, slik at sykepleieren på legevakten har fått sendt ut ambulanse basert på hva de har sett.

– Jeg har alarmen med meg overalt, sier Svenningsen.

Med teknologi kan Kari kjapt få den hjelpen hun trenger rett fra sin egen stue.
Med teknologi kan Kari kjapt få den hjelpen hun trenger rett fra sin egen stue. Foto: Anita Arntzen

«Enklere med en sånn her»

Selv om Svenningsen aldri er redd for å være alene hjemme, fikk hun for noen år tilbake et illebefinnende. Da måtte lete seg frem til telefonen og slå nummeret til ambulansen selv.

– Det er jo bare meg her, så da måtte det bli sånn, sier Svenningsen.

– Da hadde det vært enklere med en sånn her, fortsetter hun og tar etter det blå halskjedet.

Selskapet eSmart Systems leverer den teknologiske nyvinningen til Halden kommune. I 2013 kom eSmart tilbake til Norge fra Silicon Valley for å etablere selskapet – og de visste hva de trengte:

– Vi hadde behov for et system som benyttet seg av kunstig intelligens på en effektiv måte, og kunne behandle store mengder data i sanntid. Det har vi klart å få til med Microsoft på laget, sier Knut Johansen som er administrerende direktør i eSmart Systems.

– Virtuell Korttidsavdeling, som Halden kommune har tatt i bruk, er et veldig godt eksempel på hvordan man kan bruke Microsofts Azure IoT-plattform til å håndtere store mengder data som tidligere ikke lot seg kombinere, sier han.

Selskaper som eSmart får gjennom plattformen tilgang til allerede produserte løsninger slik at de kan sette sammen og bygge systemer basert på egne behov.

– Vi opplevde at Microsoft som selskap hadde den beste løsningen for å håndtere store mengder data i sanntid, og det at vi kan bruke verktøykassen deres til å bygge egen forretningsintelligens er utrolig bra, utdyper Johansen.

Denne artikkelen er laget på vegne av en annonsør. Redaksjonen og journalistene i Dagens Næringsliv har ikke noe med innholdet å gjøre. Annonsørinnholdet er produsert av DNs kommersielle satsning, DNX Studio, som tilbyr innholdsmarkedsføring, rådgivning og kommersielle innholdstjenester.

Ta gjerne kontakt på e-post for innspill eller spørsmål.