Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

ANNONSØRINNHOLD

Denne artikkelen er laget på vegne av en annonsør. Redaksjonen i Dagens Næringsliv har ikke noe med innholdet å gjøre. Annonsørinnholdet er produsert av DNs kommersielle satsning, DNX Studio. Ta gjerne kontakt på e-post for innspill eller spørsmål.
Foto: Siemens les mer

Italiensk ikon møter sin tvilling

Tenk deg å kunne simulere, teste og optimalisere en italiensk sportsbil før den ruller ut på veiene.

Tenk deg å kunne simulere, teste og optimalisere en italiensk sportsbil før den ruller ut på veiene.

– Det handler om følelser. Maserati er noe helt spesielt og det vekker følelser hos alle. Kombinasjonen av et vakkert og unikt design, og kjøreglede er det ingen andre som klarer å matche, forteller Jon Kristian Schill som er Brand Manager for Maserati i Norge.

Siden etableringen i 1914 i Bologna har Maserati spilt en viktig rolle i sportsbilkulturen og utviklingen av den.

Digitaliserte hele produksjonslinjen

I dag har Maserati-fabrikken flyttet til Grugliasco i Nord-Italia, og er hakket mer moderne enn hva den var på tidlig 1900-tallet. For selv om bilene fortsatt oser av eksklusivitet og italiensk håndverk, blir bilmodellen Ghibli og den siste utgaven av Quattroporte nå produsert ved hjelp av digitale tvillinger. En teknologi som er utviklet av Siemens.

– Utfordringen var å finne ut hvordan vi best kunne integrere to nye produksjonslinjer i en eksisterende fabrikk, sier General Assembly Project Manager ved Maserati-fabrikken, Massimo Anfosso.

Den klassiske modellen Quattroporte har eksistert siden 60-taller. Foto: Maserati

Siemens gikk derfor inn med løsninger som kunne hjelpe Maserati med å designe produktene mer effektivt. Dermed kunne designerne utvikle, simulere og teste bilene uten å måtte lage fysiske prototyper av bilene.

Det har gjort at produksjonstiden har blitt redusert med 16 måneder, uten å måtte fire på de strenge kvalitetskravene. Samtidig som Maserati kunne fortsette å konkurrere i et marked som hele tiden jakter effektivisering.

Lars Fossum er produktsjef for digitale industriløsninger hos Siemens. Foto: Siemens
Lars Fossum i Siemens forteller at en digital tvilling er en komplett digital 3D-modell av en fabrikk - inkludert ansatte, roboter og annet produksjonsutstyr.

– En digital tvilling gjør det faktisk mulig å forutsi fremtiden. Vi kan for eksempel se og forhindre flaskehalser i produksjonen før fabrikken i det hele tatt er bygget, sier Fossum og fortsetter:

– Vi kan simulere hele produksjonen og se hvilke konsekvenser eventuelle endringer får.

«Gåsehud-garanti»

Jon Kristian Schill forteller at Maserati har noe helt spesielt ved seg.

– Maserati har et herlig «party triks» – nemlig lyden!  Jeg tør påstå at ingen slår Maserati på lyd, det er gåsehud-garanti, sier Schill.

Jon Kristian Schill er Brand Manager for Maserati i Norge. Foto: Privat
Han forteller at det 2017 ble solgt 50 nye og brukte Maserati i Norge og at det er Levante (SUV) og Ghibli (Sportssedan) som er de mest populære modellene – i tillegg til den klassiske modellen Quattroporte.

– Ghibli er den morsomste og mest lekne sportssedanen på markedet. Den har et design du stopper opp for å se på, det er ulikt alt annet og det er ekte italienske følelser, sier Schill og fortsetter:

– Quattroporte har eksistert siden tidlig 60-tall og kommer alltid til å være en del av historien til Maserati, en veldig viktig bil i modellrekken.

 

Bli med inn i Maserati-fabrikken her:

 

Samler data etter levering

Siden den digitale tvillingen følger produktet gjennom hele livssyklusen, kan produkter og produksjonslinjer forbedres basert på data fra produktets faktiske anvendelse. Ved å vite hvordan produktet blir brukt kan man også tilby nye tjenester som for eksempel prediktivt vedlikehold.

Foto: Siemens/Maserati

– Moderne produkter har sensorer som samler informasjon som kan analysere og brukes til å ta beslutninger innen produktutvikling eller endringer på produksjonsprosessen, sier Fossum.

Les også: Nå skal teknologi gjøre «verdens beste drikkevann» enda bedre

– Digitale tvillinger kan brukes i absolutt alle bransjer og på områder vi ennå ikke er klar over. Den teknologiske utviklingen går raskt og nye anvendelsesområder dukker stadig opp.

En de norske bedriftene som har tatt i bruk samme teknologi som Maserati, er det norske selskapet Tronrud Engineering:

Simulerer avanserte maskiner

Tronrud Engineering var tidlig ute med digitalisering av produktutviklingsprosesser og investerte i CAD-løsninger allerede på 1990-tallet.

– I vårt industrielle økosystem favner begrepet digital tvilling ganske vidt. Vi bruker primært digitale tvillinger og modeller som et hjelpemiddel for sveising og montering av store rammer i produksjonen, forklarer ingeniør og industriell designer ved Tronrud Engineering, Tor Morten Stadum.

Selskapet ønsker nå å bruke digitale tvillinger til å simulere hvordan maskinene fungerer før de blir levert og brukt av kundene.

– Modellene våre er ekstremt detaljerte med egenskaper på sensorer, sylindre og andre arbeidselementer. Vi kan kjøre styringsprogrammet på den digitale tvillingen og godkjenne designet mot programmeringen. Dette gir store tidsbesparelser i produksjonen, sier Stadum.

Selskapet leverer blant annet maskiner til Norsk Titanium, som har spesialisert seg på 3D-printing av lettmetallet titan.

– Norsk Titanium bruker en spesiell sveiseteknologi for å produserer avanserte fysiske titanmodeller til bruk i flyindustrien. Vi har blant annet levert deler til 24 maskiner i en ny fabrikk i USA, sier han og fortsetter:

– De største fordelene med digitale tvillinger er kortere leveringstid, større sikkerhet på designet og en best mulig kvalitet på leveransen. Når prototyper kan testes virtuelt betyr det sparte penger både for oss og kundene.

ANNONSE

Denne artikkelen er laget på vegne av en annonsør. Redaksjonen og journalistene i Dagens Næringsliv har ikke noe med innholdet å gjøre. Annonsørinnholdet er produsert av DNs kommersielle satsning, DNX Studio, som tilbyr innholdsmarkedsføring, rådgivning og kommersielle innholdstjenester.

Ta gjerne kontakt på e-post for innspill eller spørsmål.