Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

ANNONSØRINNHOLD

Denne artikkelen er laget på vegne av en annonsør. Redaksjonen i Dagens Næringsliv har ikke noe med innholdet å gjøre. Annonsørinnholdet er produsert av DNs kommersielle satsning, DNX Studio. Ta gjerne kontakt på e-post for innspill eller spørsmål.
Senioringeniør Leif Andersen inspiserer deler til motorene som sitter på Dreamliner-flyene. Ved GKN Aerospace har de klart å halvere tid per del siden oppstarten i 2010. Foto: Alexander Benjaminsen les mer

Har knekt koden for å bli konkurransedyktige internasjonalt

Ved GKN Aerospace i Kongsberg har de snudd bordet: lavkostlandet Kina bestiller deler fra fabrikken deres i høykostlandet Norge. Årsaken er smart produksjon og høy kvalitet.

Ved GKN Aerospace i Kongsberg har de snudd bordet: lavkostlandet Kina bestiller deler fra fabrikken deres i høykostlandet Norge. Årsaken er smart produksjon og høy kvalitet.

– Ikke ta på deler med mindre jeg gjør det! Da havner plutselig ditt fingeravtrykk på delen, og det går ikke bort. Det finnes nok et par Dreamlinere med mitt fingeravtrykk på, sier Leif Andersen, senioringeniør ved GKN Aerospace, og ler.

Andersen står på fabrikkgulvet i Kongsberg og viser frem en av motordelene de produserer til Boeing 787 Dreamliner. Her produseres også motordeler til flere andre ulike typer fly, som Boeing 737 og Airbus A320.

En noe spesiell arbeidsplass, med andre ord. En arbeidsplass som krever full dedikasjon og nådeløs presisjon.

– Jeg kan sikkert finne spennende utfordringer utenlands, men jeg vet ærlig talt ikke om noen annen arbeidsplass hvor jeg hadde trivdes like godt som her, sier Andersen.

Han drives av å optimalisere og forbedre, og kan bruke mye tid og energi på å dykke dypt ned i tekniske detaljer. Han kunne dermed neppe ha havnet et sted hvor han får bedre mulighet til å gjøre det han brenner mest for, enn akkurat her.

– Jeg kan sikkert finne spennende utfordringer utenlands, men jeg vet ærlig talt ikke om noen annen arbeidsplass hvor jeg hadde trivdes like godt som her, sier Leif Andersen. Foto: Alexander Benjaminsen

GKN Aerospace har lenge satset på teknologi, og ble kåret til Norges smarteste bedrift i 2016. Industribedriften har fått mye heder for å effektivisere driften og halvere produksjonstiden på flydeler. En av hovedgrunnene er økt satsing på digitalisering.

– Det handler om å stadig vekk få ned arbeidsmengden, gjøre ting mer effektivt og bruke ressursene på en bedre måte. Det viktigste vi gjør, er å øke produktiviteten, sier Andreas Thorvaldsen, dr. Techn. og leder for kontinuerlig forbedring i GKN Aerospace.

Tre hårstrå

Kravet til presisjon og kvalitet her er skyhøye, og effektiviseringen kan ikke på noen måte gå på bekostning av sikkerheten.

– Flymotorer er veldig lette, altså det er lite materiale, men det materialet som er der, må være perfekt, kontrollert og sikkert. Det er derfor vi tør å fly, og det er derfor det er sikkert å fly, sier Andersen.

Thorvaldsen legger pekefinger og tommelfinger mot hverandre så de bare nesten møtes for å forklare hvor små marginene er i produksjon av flymotorkomponenter.

– Tre hårstrå bredde feilmargin er det vi jobber innenfor, og da snakker vi om en fullstendig sirkel med diameter på 1200 mm, hvor hvert eneste punkt er innenfor tre hårstrå på en komponent som er så tynn at jeg kan bøye den med hendene, forklarer han.

Dette er en Aerospacestandard som sikrer at det er trygt å fly, en standard GKN etterlever hver eneste dag.

– Tre hårstrå bredde feilmargin er det vi jobber innenfor, og da snakker vi om en fullstendig sirkel med diameter på 1200 mm, hvor hvert eneste punkt er innenfor tre hårstrå på en komponent som er så tynn at jeg kan bøye den med hendene, forklarer Andreas Thorvaldsen, leder for kontinuerlig forbedring i GKN Aerospace. Foto: Alexander Benjaminsen

Overraskende kunde fra øst

Satsingen har gitt resultater. For der Norge og andre land i vesten vanligvis kjøper billige produkter fra industribedrifter i lavkostland som Kina, bestiller nå Kina flydeler fra dyre Norge. GKN Aerospace i Kongsberg ble valgt blant flere internasjonale bedrifter, noe de er svært stolte over.

Hva er det som gjør at dere klarer å være konkurransedyktige mot lavkostland?

– Arbeidskraften er kostbar i Norge, og vi er i konkurranse med andre land som har en helt annen pris. Det er kvaliteten vi vinner på, og hvordan vi klarer å bygge opp smarte systemer, forklarer Andersen, og legger til:

– Vi har sterk integritet til våre produkter og kunder, og vi tar ingen snarveier.

Ved GKN Aerospace produseres komplekse komponenter til flymotorer og gassturbiner for verdens største flymotorprodusenter. Foto: Alexander Benjaminsen

Etter oljen

Denne typen økt produktivitet som GKN Aerospace demonstrerer er avgjørende for Norge dersom vi ønsker å fortsette å være velferdsstat når oljen tar slutt, mener konsernsjef i Siemens, Anne Marit Panengstuen.

GKN Aerospace Norway AS

  • Produserer komplekse komponenter til flymotorer og gassturbiner for verdens største flymotorprodusenter
  • Deltar i flere av markedets største sivile og militære flymotorprogrammer
  • Holder til i Kongsberg
  • Har ca. 500 ansatte
Vis mer

– I et høykostland som Norge er det umulig å få til vekst uten å øke produktiviteten. Skal vi klare å konkurrere mot lavkostland, må hver ansatt produsere mer, sier hun.

Thorvaldsen mener hemmeligheten bak suksessen ligger i lang historie, innarbeidet kultur, tålmodighet og målrettet jobbing over tid.

– Vi har lang tradisjon med automatisering og teknologi som går tilbake til 80-tallet. Det er mange små skritt hele tiden. Det handler mer om evolusjon enn revolusjon, sier han.

Denne artikkelen er laget på vegne av en annonsør. Redaksjonen og journalistene i Dagens Næringsliv har ikke noe med innholdet å gjøre. Annonsørinnholdet er produsert av DNs kommersielle satsning, DNX Studio, som tilbyr innholdsmarkedsføring, rådgivning og kommersielle innholdstjenester.

Ta gjerne kontakt på e-post for innspill eller spørsmål.