Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

ANNONSØRINNHOLD

Denne artikkelen er laget på vegne av en annonsør. Redaksjonen i Dagens Næringsliv har ikke noe med innholdet å gjøre. Annonsørinnholdet er produsert av DNs kommersielle satsning, DNX Studio. Ta gjerne kontakt på e-post for innspill eller spørsmål.
Ved Valmet Automotive jobber ti prosent av alle de industrielle robotene i hele Finland. Foto: Didrik M. Skodje/DNX les mer

Her tar robotene faktisk over

Det har resultert i det som trolig er verdens mest effektive bilproduksjon.

Det har resultert i det som trolig er verdens mest effektive bilproduksjon.

UUSIKAUPUNKI/FINLAND: Cirka en times kjøretur fra Turku ligger en av Finlands mest kjente industribyer. Her ruller årlig over 90.000 Mercedes-Benz ut av en gigantisk hvit bygning – i en fart som få andre klarer å matche.

– Som dere kan se, ser ikke dette veldig ut som en bil akkurat nå, sier Timo Karhu.

Prosjektlederen står på gulvet i den ene enden av fabrikklokalet til Valmet Automotive. Foran ham jobber lange, mekaniske armer med å produsere Mercedes-Benz GLC. Lyden av metall mot metall lager stadige ekko i det store lokalet. Over 300 roboter er i arbeid her inne.

– Vi må hele tiden jobbe for å være smartere og raskere enn konkurrentene, sier Timo Karhu, prosjektleder ved Valmet Automotive. Foto: Didrik M. Skodje/DNX

Et annet sted på fabrikken jobber mer enn 200 roboter med å produsere Mercedes-Benz A-klasse. De 600 robotene som til sammen er i arbeid her utgjør så mye som ti prosent av alle robotene i industriell produksjon i hele Finland. Karhu forteller at disse kan håndtere en kapasitet på alt fra 16 kilo til hele 550 kilo.

– Antallet roboter er ikke så viktig. Det er nivået på automatiseringen som teller. Vi må være smartere, raskere og utnytte robotene mer effektivt enn konkurrentene. Hvis ikke, hvorfor i alle dager skulle kundene våre velge oss? sier Karhu, og viser vei lenger inn i fabrikken.

Uoffisiell verdensrekord

– Jeg vil si at utviklingen av roboter går raskere enn utviklingen innenfor data, selv om mange tror det er motsatt, sier Mikael Mäki, kommunikasjonssjef i Valmet Automotive. Foto: Didrik M. Skodje/DNX

Valmet Automotive fikk sin første robot på begynnelsen av 1980-tallet, men det er først de siste årene bruken av dem virkelig har eksplodert.

Arto Iivanainen i Siemens har jobbet tett med Valmet Automotive i forbindelse med leveranser av blant annet styringssystemer. Han mener Valmet Automotive suksess blant annet henger sammen med hvordan de utnytter digitalisering.

– Jeg vil faktisk si at de flere ganger har satt verdensrekord i å raskt sette i gang produksjonen fra scratch, sier Arto Iivanainen i Siemens.

– Hva er det de gjør som gir så gode resultater?

– For det første har de vist at de klarer å svare på behovet i markedet. Produksjonen deres er unik ved at den er mer modulær enn det jeg har sett andre steder, og de klarer å utnytte digitaliseringen bedre. I tillegg leverer de god kvalitet, som selvfølgelig er noe av det aller viktigste.


Tid er penger

Til tross for et marked med stor internasjonal konkurranse har den nordiske fabrikken merkenavn som Porsche, Opel og Mercedes-Benz på kundelisten. For selv om roboter tar seg av mye av arbeidet, vitner de 4500 ansatte om at det fremdeles er stor bruk for menneskehender og -hoder også.

– Hvordan klarer dere å produsere så effektivt i et høykostland som Finland?

Valmet Automotive

  • Etablert i 1968
  • 4500 ansatte ved fabrikken i Finland
  • 6000 ansatte totalt i Finland, Tyskland, Polen og Spania
  • 600 roboter
  • Produserte over 90.000 biler i 2017
  • Produserer Mercedes-Benz A-klasse og Mercedes-Benz GLC
  • Har tidligere produsert blant annet Porsche, Opel, Saab, Fisker og Think
  • Valmet Automotive har også avdelinger i Tyskland, Polen og Spania

Vis mer

– Vi har nok forholdsvis like mange ansatte som på andre fabrikker i verden, så svaret ligger nok i summen av god logistikk, digitalisering, automatisering og rask oppstart av produksjonen, sier Karhu.

Mens mange bilfabrikker kun består av produksjon, har Valmet Automotive også en stor andel ingeniører. Dette, sammen med over femti års erfaring i bransjen, mener Karhu gjør at de har en større forståelse for utfordringer som dukker opp underveis, og kan derfor løse problemer raskere.

Han stopper opp ved brukergrensesnitt-panelet for kontrollsystemet, som er basert på Siemens' TIA-portal. Denne integrerer alle nøkkelkomponentene i automatiseringsprosjektet: alt fra prosesskontroll, brukergrensesnitt og drift til motorstyring og desentraliserte eksterne enheter. I tillegg øker den produktiviteten til anlegget gjennom flere diagnostikk- og energiledelses-funksjoner.

– God overvåkning er veldig viktig. Dersom en liten del av produksjonen stopper opp, kan det bli store flaskehalser. Slike ting er essensielt å få ordnet opp i raskt, ellers går tiden. Og tid er penger.

Valmet Automative tok i bruk systemet fra Siemens allerede i 2013, for regelmessig bruk til oppsett og programmering av PLS-systemer.

– Vi har sett dette som et verktøy som korter ned tidsbruken i prosessbyggefasen. HMI-paneler og andre verktøy for brukergrensesnittet brukes for å drive prosessene i produksjonsfasen.

Overvåkningen av produksjonen som blir gjort av brukergrensesnitt-panelet for kontrollsystemet basert på Siemens' TIA-portal er essensiell for å raskt få rettet opp feil i produksjonen. Foto: Didrik M. Skodje/DNX

Skreddersydd

Hele produksjonsprosessen på en Mercedes-Benz GLC, fra signert ordrekontrakt til produksjonen er i gang, tok omtrent 13 måneder.

– Det er svært viktig for Daimler at vi klarer å lage bilene raskt, sier Mikael Mäki, kommunikasjonssjef i Valmet Automotive, og legger til:

– I tillegg tilrettelegger vi hver eneste bil etter kundenes individuelle ønsker. Det vil si at ikke en eneste én av bilene du ser her inne er identiske.

Ved Valmet Automotive blir hver eneste bil skreddersydd etter kundens individuelle ønsker, derfor finnes aldri to identiske biler i produksjonen. Foto: Didrik M. Skodje/DNX

Lange robotarmer sprayer en bil i riktig farge, motoren settes i, og snart rulles bilen ut til kontroll. Men det må ordentlige menneskehender til for å kontrollere at alt er som det skal.

– Mennesker er særlig nyttige der det må tas viktige beslutninger. Uansett hvor gode robotene blir, er jeg overbevist om at det alltid vil være oppgaver der mennesker vil gjøre både den beste og den mest effektive jobben, avslutter Karhu.

Denne artikkelen er laget på vegne av en annonsør. Redaksjonen og journalistene i Dagens Næringsliv har ikke noe med innholdet å gjøre. Annonsørinnholdet er produsert av DNs kommersielle satsning, DNX Studio, som tilbyr innholdsmarkedsføring, rådgivning og kommersielle innholdstjenester.

Ta gjerne kontakt på e-post for innspill eller spørsmål.