Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

ANNONSØRINNHOLD

Denne artikkelen er laget på vegne av en annonsør. Redaksjonen i Dagens Næringsliv har ikke noe med innholdet å gjøre. Annonsørinnholdet er produsert av DNs kommersielle satsning, DNX Studio. Ta gjerne kontakt på e-post for innspill eller spørsmål.
Foto: Pressworks les mer

Utviklet IoT-app for verft over hele verden

– Gi oss en uke, så skal vi ha en app klar, sier Christoffer Lange, Industrial IoT Product Manager ved Digitread.

– Gi oss en uke, så skal vi ha en app klar, sier Christoffer Lange, Industrial IoT Product Manager ved Digitread.

For Digitread er IoT ganske enkelt. Det dreier seg om å ta lavthengende frukt som gir enorm effekt.

– IoT-implementering i industrien trenger ikke alltid starte med et gigantisk it-prosjekt. Det er mer fruktbart om man bare kommer i gang med noen små prosjekter. La oss bare koble på sensorene så man kan begynne å se dataene, sier Lange.

– Ingeniører er kreative folk. Når de får dataene for hånden, da får de mange gode ideer for hvordan den kan benyttes.

Digitread er et lite ingeniørselskap med 27 ansatte lokalisert i Sandvika like utenfor Oslo. Selskapet er spisset på å utvikle løsninger for industri, olje/gass, shipping og offshore. Nå har selskapet nylig lansert en applikasjon, SmartDock, som gjør det enkelt å overvåke flytende tørrdokker. Ved hjelp av ulike sensorer som er koblet i skyen til Siemens MindSphere kan operatører overvåke flytedokkens tilstand og sende alarmer om avvik eller ulykker finners sted.

– Se her, her monitorerer jeg en dokk i Tyskland, sier styreformann i Digitread, Helge Kjeilen og løfter opp mobilen. Panelet viser vannivået i de ulike tankene i tørrdokken og andre relevante nøkkeldata i sanntid.

– Operatøren unngår å måtte reise ut på flytedokken og kan sitte hjemme i sofaen og sjekke at alt er som det skal på jobb, legger han til.

Avverger ulykker

I den siste tiden har det vært flere ulykker på flytedokker rundt om i verden. To store flytedokker har veltet og én dokk tok nylig fyr. Inne i en stor dokk hviler ofte et stort, kostbart skip. Verdiene som står i fare ved en eventuell ulykke er derfor enorme. For ikke å snakke om mannskapets liv og helse. Digitread mener at risikoen og omfanget av slike ulykker kan reduseres ved bedre monitorering. Og veien til en fullt monitorert flytedokk er kortere ved å bruke Mindsphere og Digitreads nyutviklede app. Selve implementeringen er heller ikkeavskrekkende.

– MindSphere inneholder en glimrende teknologi med mange innebygde industrielle løsninger. Alt er skybasert, tjenester du kan kjøpe og implementere forholdsvis enkelt, sier han. Løsningen er som et hotell hvor du kan sjekke inn, og så er alle fasilitetene klare. Går du på noen av de andre løsningene, så er det som å komme i et tomt leilighetsbygg og du må selv bygge alt du skal ha, sier Kjeilen.

– Vi er ingeniører og vi liker industrioppgaver. Vi har et stort fortrinn i bransjen siden vi selv er med å utvikle båter og har grunnleggende innsikt i hvordan en dokk funker. Vi føler vi har truffet en nerve her, sier Managing direktør Magnus Nordmann.

– Jeg tror at i industrien er det et enormt etterslep og en teknologisk gjeld. Det er gjort investeringer på et teknologigrunnlag som er til de grader endret, at her må vi gjøres et løft for å henge med.

– Den store revolusjonen i dag er datakapasitet – både lagring og regning. Vi har fått tilgjengelig kapasitet som vi bare kunne fantasere om for noen år siden. Og så er det en feiltolkning i industrien i dag at man må få på plass de rette sensorene for å få inn rett informasjon. Nei, du må sikre at du har all informasjon. For det vi har nå, som vi ikke hadde før, er muligheten til å behandle all informasjon, sier Normann.

Tørster etter data

Foto: Pressworks

Digitread opplever at kundene kjapt etterspør mer informasjon når de først setter i gang med å aggregere data i skyen. Kan de for eksempel monitorere hvem som kommer inn og ut av anlegget? Kan de overvåke hvor alle truckene og maskinene er til enhver tid? Kan man analysere data fra dokken opp mot værdata – eller data om tidevannet? Det dukker alltid opp flere use cases når kunden ser hva man kan koble opp.

– Det beste er å starte enkelt, sier Normann. Å komme i gang krever ikke store investeringer. Ingen store, dyre forprosjekter eller investeringer i kostbar infrastruktur. Man trenger ikke utvikle ny teknologi. Sensorene er der, MindSphere er der. Det eneste vi trenger å gjøre er å sette alt sammen og så kobler vi opp, sier Normann.

Dataen lastes opp i sanntid. Når den dataen kan analyseres i lys av historiske data så kan man begynne å se hva som er i ferd med å skje. For eksempel kan data fra dokkens bevegelse indikere at en stor båt er i ferd med å passere. Da kan kanskje bevegelsene motvirkes ved at ballasttankene fylles. Eller hvordan været eller tidevannet påvirker dokken på ulike måter. Litt av kjernen i SmartDock er at man skal kunne kjapt få inn data som gjør at man kan igangsette preventive tiltak.

Opprinnelig skulle Digitread utvikle en monitoreringsløsning for én enkelt kunde. Men det ble ganske tidlig klart at dette var et produkt som kunne være aktuelt for en større del av industrien. Nå vil appen bli tilgjengelig i MindSphere sin egen app-store slik at tørrdokker over hele verden kan få glede av teknologien.

Normann understreker at dataen som lastes opp i MindSphere eies av kunden. MindSphere krypterer også all data før det lastes opp og det ligger 100 prosent trygt lagret i skyen. Sikkerheten er standard ut av boksen i løsningen. Kunden trenger ikke tenke it-infrastruktur i forkant av et IoT-prosjekt bygget på MindSphere.

– Siemens har levert utstyr og teknologi til industrier verden over i over i hele 170 år, sier Knut Lønskog i Siemens.

– Vi tar utgangspunkt i kundene våre fra industrien når vi utvikler MindSphere. Her handler det om å skape verdi så tidlig som mulig og ikke minst lage et økosystem som skalerer og har den høye kvaliteten som er forventet fra kundene være.

Denne artikkelen er laget på vegne av en annonsør. Redaksjonen og journalistene i Dagens Næringsliv har ikke noe med innholdet å gjøre. Annonsørinnholdet er produsert av DNs kommersielle satsning, DNX Studio, som tilbyr innholdsmarkedsføring, rådgivning og kommersielle innholdstjenester.

Ta gjerne kontakt på e-post for innspill eller spørsmål.