TV-sendingene fra vinter-OL sendes midt i arbeidstiden — Det ser ikke ut til å bekymre norske arbeidstakere.

I en ny undersøkelse avsløres nordmenns forhold til TV-titting på arbeidsplassen. 

Undersøkelsen er utført av Norstat på vegne av Get TDC, og viser at en overraskende stor andel av den norske arbeidsstokken planlegger å følge med på OL-sendingene fra Pyeongchang i Sør-Korea.

De færreste har imidlertid fått med seg at flere av de mest spennende konkurransene skal avvikles midt i arbeidstiden, norsk tid. Det ser ikke ut til å bry norske arbeidstakere nevneverdig, for mange sier de vil følge OL-sendingene — uansett hva sjefen sier.

LES OGSÅ: 

Trøndere trosser sjefen

Ifølge undersøkelsen er det folk i Midt-Norge som gir mest for å få med seg OL. Hele 15 prosent av de spurte fra denne landsdelen sier de vil følge sendingene i smug, selv om sjefen nekter dem å se TV på jobb.

Førsteamanuensis Arve Hjelseth ved NTNU.
Førsteamanuensis Arve Hjelseth ved NTNU. Foto: NTNU
– Vi er nok verdens mest sportsinteresserte folkeslag, og når det står om OL-gull så tror jeg at nordmenn ser på det nesten som en rettighet å kunne følge med, selv om de er på jobb, sier medieforsker Arve Hjelseth fra NTNU mediaLAB.

Vestlendinger og oslofolk er tydeligvis mer servile, for kun henholdsvis 6 prosent av vestlendingene og 4 prosent av osloboerne vil tillate seg å smugkikke i arbeidstiden.

Hele 60 prosent av sørlendingene svarer at de ville ha «gjort som sjefen sier», mens arbeidsgivere i Nord-Norge får mer å bryne seg på: Der svarer nemlig kun 44 prosent at de vil følge sjefens ordre.

Millenials og førtiåringer mest ivrig

Blant de forskjellige aldersgruppene er det unge 18-29 og selvsikre førtiåringer som er de mest ivrige TV-titterne. I begge gruppene svarte hele 12 prosent av de planlegger å følge OL-sendingene i smug, selv om det krasjer med arbeidstiden.

– Her er det nok en alderskomponent. Klassiske vintergrener som langrenn og hopp har flere seere som er femti år og eldre. Når det er sagt så tror jeg nok at det å skulle se OL i smug handler mest om å få med seg de avgjørende øyeblikkene. Ellers har man jo alltids muligheten til å «jobbe hjemmefra» den aktuelle dagen, sier Hjelseth.

 

ANNONSE

Foto:

 

Kvinner mest pliktoppfyllende

Jevnt over kan undersøkelsen også tyde på at menn er mer sportsinteresserte enn kvinner. 28 prosent av mennene i undersøkelsen svarer at de kommer til å følge OL-sendingene på jobb, mot kun 19 prosent av kvinnene. Barn er også en utløsende faktor for å følge med på OL: Kun 7 prosent av de barnløse vil følge OL-sendinger i arbeidstiden, mot hele 16 prosent av de som har tre eller flere barn.

Høytlønnede glor mest

Undersøkelsen viser også at folk med mye penger, og gjerne de som også bor i urbane områder er langt mer tilbøyelige til å bruke arbeidstiden til å se på TV.

I inntektsgruppen som tjener mer enn 900.000 i året, svarer hele 25 prosent at vil se på OL, selv om sendingene går midt i kjernearbeidstiden. For lavtlønnede med inntekt under 300.000 er andelen kun 15 prosent.

Hvis sjefen nekter de ansatte å se på TV, svarer 14 prosent i inntektsgruppen 500.000-700.000 at de kommer til å følge sendingene i smug, mens hele 61 prosent i inntektsgruppen 400.000-500.000 sier de ville ha gjort som sjefen sier.

Blant personer med universitet- og høyskoleutdannelse svarer hele 37 prosent at de vil se på OL i kjernearbeidstiden, mens andelen blant personer med grunnskoleutdannelse kun er 16 prosent.

Fem på gata: Skal du se OL i arbeidstiden?

This is a video

 

Ga etter for presset

OL-titting i arbeidstiden har tidligere skapt store overskrifter. Under vinter-OL i Sotsji i 2014 satte daværende ordfører i Oslo, Fabian Stang, følelsene i brann da han nektet tusener av kommuneansatte å følge med på OL-sendingene i arbeidstiden.

«Vi er nødt til å være litt strenge. Vi har en jobb å gjøre for de som trenger oss og vi er nødt til å sette grenser», sa Stang til VG den gangen.

Men allerede året etter, ble pipen en annen. Da ski-VM i Falun stod for døren, meldte daværende finansbyråd i Oslo, Eirik Lae Solberg, følgende til kommunenes vel 52.000 ansatte:

– Vi overlater det til hver enkelt virksomhet, og har ingen ordninger eller regler som sier at de ikke skal få se på ski-VM, sa Lae til Dagbladet den gang.

På spørsmål om Oslo kommune har tenkt til å innføre nye restriksjoner når det gjelder å se på OL i arbeidstiden i 2018, svarer Per Steinar Aasebø, seksjonssjef i byrådsavdeling for finans, følgende:

– Nei, det har vi ikke. Vi har full tillitt til at dette håndteres på en god måte på det enkelte arbeidssted i kommunen, og at både ledere og arbeidstakere er sitt ansvar bevisst. Dette gjelder jo ikke utelukkende under OL, men også for andre  arrangementer.

Undersøkelsen er utført av Norstat på vegne av Get TDC, og viser at en stor andel av den norske arbeidsstokken ikke går av veien for å se OL i arbeidstiden.
Undersøkelsen er utført av Norstat på vegne av Get TDC, og viser at en stor andel av den norske arbeidsstokken ikke går av veien for å se OL i arbeidstiden. Foto: DNX
 

Skaper store problemer

Mye ligger til rette for at norske arbeidstakere kommer til å få med seg litt av hvert fra OL i Sør-Korea, selv om sendingene går midt i arbeidstiden.

Dette skaper imidlertid store problemer, både for arbeidstakere og bedrifter: TV-titting på nett struper nemlig bedriftens bredbåndskapasitet, og resultatet er at nettet bryter sammen.

– Dette fenomenet ser vi hvert år, sier Anita Soleid. Hun er markedssjef i Get TDC, som leverer kommunikasjonsløsninger til blant annet Forsvaret, Politiet, og andre virksomheter som er helt avhengige av høy oppetid.

– Det gjelder ikke bare OL, men alle store sportsarrangementer. Når mange på jobben streamer video samtidig makser de ut bredbåndskapasiteten til bedriften. Dette innebærer at andre kritiske tjenester som mail og andre støttesystemer blir tregere eller går helt ned.

– I dag er for eksempel mange sentralbord også basert på ip-telefoni, og det betyr at kundene ikke kommer gjennom på telefon når alle på avdelingen streamer sport, forklarer Soleid.

TV trumfer nett

Løsningen på bredbåndsproblemene er i de fleste tilfeller såre enkel: Ved å sørge for at de ansatte får tilgang til å se OL på «vanlig» TV  i stedet for på nett, styrer bedriften unna de store problemene.

TV-kapasiteten lar seg nemlig ikke begrense av stor pågang, og med en skjerm på kontoret eller i kantina kan også kundene komme gjennom på telefon — selv i stafettinnspurten.

Arbeidstiden er nå fleksibel for mange, og flere arbeider hjemmefra også på kveldstid – dette gjør at man da også forventer å ha mulighet til å følge med på store arrangementer selv om man er på jobb.

I forbindelse med vinter-OL i Pyeongchang har Get TDC satt sammen et pakketilbud som sikrer bedriften både supersterkt bredbånd, en innholdsrik programpakke som inkluderer alle OL sendinger, og en kostnadsfri TV-skjerm fra Samsung. Alt levert før OL starter den 9. februar. 

Foto:

• Mulighet for «små» bedrifter å få en profesjonell bredbånds- og TV-løsning som inkluderer digital skilting via et enkelt brukergrensesnitt.

• Kombinerer infoskjerm og TV-bilde på samme skjerm. Du bestemmer hva som skal vises på infoskjermen som eksempel værmelding, rutetider, nyheter etc.

• Tøff og fremtidsrettet tjeneste med IP-TV – få tilgang til nye tjenester uten å måtte kjøpe ny dyr hardware

• TVaas – No hazzle – bare å henge TV rett på vegg uten dekoder

• All drift inkludert - Ingen skjulte kostnader

• Leverandør tar totalansvar for hele løsningen

 

Trykk her for å se når OL-favorittene dine kan vinne gull i arbeidstiden

Denne artikkelen er laget på vegne av en annonsør. Journalistene i Dagens Næringsliv har ikke noe med innholdet å gjøre. Annonsørinnholdet er produsert av .