Masterstudiet ga henne millionstøtte. Nå vil Torunn bruke dating-tech for å trekke high end-turistene til Norge.

– Altså, gårdsturisme høres kanskje ikke så sexy ut, med det er faktisk det…

I en bil som skyter ut av snøføyka i hovedstaden, sitter Torunn Tronsvang og tenker høyt om moderne reisevaner.

– Luksusbegrepet har endret seg, bort fra det materialistiske, nærmere det autentiske.

Mens frosne nordmenn hutrer forbi på utsiden, ser gründeren av den banebrytende reiselivsbedriften Up Norway gylne muligheter der andre ser behov for snømåking. Torunns hovedvirksomhet er å gjøre Norges skjulte kvalitetsopplevelser tilgjengelig for velbeslåtte reisende.

– Om noen måneder skal utenlandske high end-turister sykle langs sjøen her, spise hjemmebakst hos landhandleren i Hvervenbukta, kile en geitekilling bak øret, før de tar et bad og ser solnedgangen fra hjemmet til Roald Amundsen.

En perfekt dag — hvor alt fasiliteres av Up Norway og et nettverk av kvalitetssikret godt norsk vertskap.

Foto:
Foto: Foto: Anita Arntzen
 

Luksus 2.0

Akkurat denne dagen er Torunn på vei til Gården på Svartskog, et heløkologisk paradis, med blide dyr og spennende folk, kun et kvarters kjøring ut av byen. Gården er tenkt å være én av attraksjonene i Up Norways stadig økende portefølje av skreddersydde utflukter.

– Kjernen i det vi jobber med nå er å profesjonalisere og utvikle gårdsturismen.

Les også: 

Den norske ekvivalenten av tur til vingård i Toscana, blir å dra på sidersmaking i Hardanger , besøke en ølbrygger i fjellheimen eller utforske urbane smutthull.

– Folk vil ha ekte vare. Se råvarene og høre om matfilosofien.

Den korte avstanden mellom by og bygd er unikt for Oslo, og Up Norway har hatt stor suksess med å sende turister ut til gårder i nærheten. Der drikker velbeslåtte amerikanere melk rett fra kua og koser med lykkelige kalver.

– Etterpå sender vi de inn til en gourmetrestaurant i byen, hvor produktene fra gården dukker opp på menyen. Dette synes folk er veldig spennende.

Etter bondegårdsbesøk, går veien videre til Kolonialen på Svartskog, en autentisk kafé hvor gjestene kan svinge innom og oppleve lun stemning og hjemmelagde kaker i en norsk sveitservilla.

– Når man snakker om «wellness» og «well-being» som trender, så innebærer dette mer enn bare spa. Dette er luksus…

Det nye luksusbegrepet omfavner det å ha tid til å være med mennesker, tid til å lære, tid for seg selv, være i naturen og føle seg vel.

– Slik sett er Norge perfekt posisjonert, med tanke på vår natur og den type mennesker vi er. Vi er ikke så kommersielt anlagte, og mange synes genuint at det er koselig å ta i mot internasjonale gjester på kaffe og vaffel.

Foto:
Foto: Foto: Anita Arntzen

Turist-tech

For Torunn er drømmekundene mennesker med en genuin interesse for det Norge har å by på – og evnen til å betale for det. Up Norway bruker digitale løsninger for å koble utenlandske reisende med deres drømmereise i Norge. Alt skjer gjennom mobilen, eller på nett.

– Vi er først og fremst et teknologiselskap, og ser muligheten for å bruke tech fra dating-tjenestene for å koble gjeste-profilene med riktig opplevelse.

Målet er at de reisende skal få oppleve de «skjulte» perlene uten å være avhengig av å ha en guide med seg 24/7. Alt fra trikkebilletter til restaurantbord og veibeskrivelser skal dukke opp på gjestens mobiltelefon.

Tronsvangs erfaring fra high end-turisme skriver seg fra vidt forskjellige steder, som Dubai, Sveits, Maldivene og Bhutan. Etter syv år med kvalitetsutvikling for norsk reiseliv, innså Tronsvang at nordmenn har et grunnleggende problem:

– Vi er rett og slett ikke gode nok på å selge det beste vi har å by på. Vi trenger hjelp...

Løsningen oppstod under et masterstudium ved NHH.

Foto:
Foto: Foto: Anita Arntzen
 

Million-idé

– Jeg var i utgangspunktet ingen gründerspire, men hadde lyst til at noen skulle gjøre det enklere å koble turister og kvalitetsopplevelser. Så ble jeg tipset om MØST-programmet…

Det toårige masterprogrammet tas på deltid, og gir en Executive MBA i økonomisk styring og ledelse. Programmet gjør deltakerne rustet til å forstå utfordringer, ta beslutninger og lede virksomheter mot økt verdiskaping. Torunn tar studiet ved siden av full jobb, underveis modnes idéen gjennom innsikt og ny kunnskap.

– Masteroppgaven brukte jeg til å gjøre en lønnsomhetsanalyse på forretningsidéen. Jeg kom i kontakt med utrolig mange flinke folk underveis, både blant studentene og fra underviserne.

Samtidig som hun ferdigstilte masteren ble Torunn tipset om at Forskningsrådet skulle dele ut én million kroner til studenter som ville realisere en forretningsidé.

– Jeg leverte masteroppgaven 16. mai, dro på champagnefrokost 17. mai, og så rett av med bunaden for å skrive søknad hele natten.

Noen uker senere kom beskjeden: Torunn fikk, som eneste kvinnelige prosjektleder, tildelt én million kroner i støtte fra Forskningsrådet for å etablere egen virksomhet.

– Siden jeg først var i gang, smalt jeg avgårde en søknad til Innovasjon Norge i samme slengen, og fikk støtte der og! Da sa jeg opp jobben…

Foto:
Foto: Foto: Anita Arntzen
 

Nå, knapt to år senere, har Up Norway utvidet teamet, utvikler egne teknologiske løsninger, samtidig som de hever de reisendes opplevelse av Norge.

– Det er utrolig moro, men jeg hadde aldri kommet hit uten å ha deltatt på MØST.

Studiet har også et tydelig fokus på relevant teknologi, og ligger tett på utviklingen i tech-markedene.

– Jeg fikk hjelp fra professor Trond Bjørnenak, veileder og programleder på NHH, til å kvalitetssikre søknaden til Forskningsrådet. Han er en fantastisk fagperson og utrolig dyktig pedagog.

– Han har virkelig vært en uvurderlig sparringspartner gjennom hele det første året

Underveis i studiet har Torunn også fått detaljert innføring i hvordan regnskap, finansielle instrumenter, strategiske analyser og andre verktøy kan brukes for å øke verdiskapingen.

– Det har hjulpet meg å gjøre riktige prioriteringer fra et forretningsutviklingsperspektiv, og forstå viktigheten av å ha en strategi — som man følger.

I tillegg til det faglige, har den personlige reisen gjennom studiet satt spor:

– Det har gitt meg større tillit til egne beslutninger.

Foto:

Professor ved NHH, Trond Bjørnenak, samtaler med Espen Johannesen, adm. dir. i BB Bank ASA, om studiet:

&lt;/div&gt;&lt;/field&gt;&lt;field name="homepage"&gt;https://www.nhh.no/?utm_source=dn&amp;amp;utm_medium=content&amp;amp;utm_campaign=moest-2018&amp;amp;utm_content=gaardsturisme&lt;/field&gt;&lt;field name="partnercontent"&gt;true&lt;/field&gt;&lt;field name="hexacode"&gt;#2F4358&lt;/field&gt;&lt;/content&gt;&lt;/escenic&gt;</div></div>

Denne artikkelen er laget på vegne av en annonsør. Journalistene i Dagens Næringsliv har ikke noe med innholdet å gjøre. Annonsørinnholdet er produsert av .