Oslo er langt fra å nå klimamålene sine, men AP mener å ha funnet løsningen - differensiert bomavgift. Det skriver Aften torsdag.

- De som forurenser mest, bør betale mest, sier AP-politiker Rune Gerhardsen.

Han leder samferdsels- og miljøkomiteen i Oslo Bystyre, og ser for seg et system med fire- fem forskjellige takster.

- For eksempel kan småbilene med lavt utslipp betale som i dag, mens bilene deretter vil bli delt inn i klasser etter utslipp og størrelse. De store, forurensende SUV-ene skal betale mest, sier Gerhardsen til Aften.

Doble prisen
Gerhardsen vil ikke konkretisere hvor mye takstene vil øke, men kilder i bystyregruppen til AP antyder til Aften at avgiften nær vil dobles for de største bilene.

I dag er systemet inndelt i kun to klasser, under 3,5 tonn og over 3,5 tonn.

En etterfakturert enkeltpassering i Oslo koster i dag 26 kroner for kjøretøy under 3,5 tonn, mens de største bilene må betale 78 kroner for hver passering. Med brikke og avtale får man rabatt (sjekk prisene på Autopass sider ).

Les også: - Billigere biler, dyrere bruk (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.