Lavprisflyselskapet Norwegian går på en saftig smell i første kvartal. Høye oljepriser får skylden.

Kostnadene til flybensin steg med 41 prosent til 561 millioner kroner, fra 398 millioner kroner samme kvartal året før. I dette ligger det en produksjonsøkning på 28 prosent og en økning i den endelige drivstoffprisen på 17 prosent, skriver Norwegian i rapporten.

- Dette har vært et utfordrende kvartal, først og fremst på grunn av den høye oljeprisen og valutatap. På den positive siden har vi god passasjer- og produksjonsvekst, og godt forhåndssalg av billetter, sier administrerende direktør Bjørn Kjos i en pressemelding.

Aksjen faller 2,93 prosent på Oslo Børs.

Ekstraregning
Effekten av den høye oljeprisen og dermed også høyere flyfuelprisen blir litt mindre enn den kunne vært fordi selskapets nye fly er mer effektive, skriver Norwegian.

- Utskiftingen av flyflåten med mange helt nye og mer drivstoffgjerrige fly vil fremover gjøre oss mye mer robust mot høye drivstoffpriser, sier Kjos. Bare siden i fjor på samme tid er drivstofforbruket redusert med 6 prosent per sete, sier Kjos.

I tillegg har selskapets passasjerer fått en ekstraregning på mellom 50 og 150 kroner fra 25. januar i år, markert som drivstofftillegg på billetten.

Må fortsatt kutte
Antallet passasjerer steg med 14 prosent, og Norwegian tror på en fortsatt vekst. Alt er imidlertid ikke rosenrødt.

- I et marked der tilbudsveksten er større enn etterspørselsveksten øker risikoen for press på yielden. På den annen side gir lavere yield en større etterspørsel, slik at markedet vokser videre. Dette krever tilsvarende reduksjon i kostnadsnivået for å opprettholde inntjeningen, skriver selskapet om fremtidsutsiktene i kvartalsrapporten.

Yielden er et uttrykk for inntekt per solgte flysete.

Norwegian har fått sterk kritikk fra egne piloter etter at selskapet hyret ansatte til sin nye base i Helsingfors gjennom et norskeid vikarbyrå i Estland, og slik får ned lønnskostnadene.

Les mer: Pilot-opprør mot Kjos og - Sosial dumping? Absolutt ikke!

Analytikerne tror lavprisflyselskapet vil slite med drivstoffutgiftene i første halvår.

Les mer: Venter røde tall fra Norwegian

Også forrige kvartal var preget av høye drivstoffutgifter, og da fikk aksjen juling på Oslo Børs.

Les mer: Motvind for Norwegian