Ett av bilmerkene som har oppgang i salget i Norge, er BMW. Alle modeller øker salget, med unntak av den snart utskiftningsklare 7-serien. For den største rene suven, X5, har salget hittil i år økt med 37 prosent. Dette er en bil som starter i underkant av 900.000 kroner, og ettersom BMW er kjent for å ta seg godt betalt, samt at BMW-kunder liker ekstrautstyr, bikker prisene fort millionen og over det før bilen er levert ut på gaten.

Så også med vår testbil. Den har den minste, og mest populære motoren, en treliters dieselmotor som yter 235 hestekrefter. Kun fire av de 125 kundene som har unnet seg en BMW X5 i år, har valgt å utstyre den med bensinmotor. Noe som kanskje ikke er så rart, med henblikk på verdifallet.

 

Også i denne bilen har BMW effektivisert motoren slik at forbruket har blitt noe mindre enn det var da bilen ble lansert for ett år siden. Allikevel er ikke denne bilklassen akkurat politisk korrekt å ferdes rundt i for tiden. Kunder i dette prissegmentet ser ikke ut til å bry seg nevneverdig om dette, og vår testbil ender på en pris på over 1,2 millioner kroner.

King of the road
På veien er X5 svært lettkjørt, selv om du merker at det er en gedigen bil og høyden medfører noe gyngete og brautende oppførsel. Et formidabelt dreiemoment på 520 newtonmeter sørger for at du ikke savner krefter på noe tidspunkt. BMW leverer treliteren i en utgave med høyere ytelse også, og selv om man er aldri så mye motstander av uttrykket "overmotorisert", vil de fleste klare seg med de 235 hestekreftene som sitter i denne bilen.

Til å være såpass stor og tung er bilen utstyrt med en svært bra styring, presis og lett. BMW er også med X5 svært gode på å kombinere motorkraft og styring til å gi glimrende kjøreegenskaper.

 

Automatgiret fungerer utmerket, men det krever noe tilvenning å bli vant til den sære girspaken i X5. Den betjenes kun med lette klikk opp eller ned, og beholder sin posisjon, slik at du ikke kan se hvilket gir den står i kun ut fra posisjonen.

Genial informasjon
Vår testbil var utstyrt med såkalt headup-display. Det betyr at informasjon projiseres inn på frontruta, slik som hastighet og kjøreruter til bruk med navigasjonssystemet. Dette er et system som nok høres noe spesielt ut, men under vår bruk av bilen ble vi faktisk imponert over hvor godt dette fungerte.

Ellers er det et must å ha ryggekamera på en så stor bil som dette. Personlig føler jeg at dette er det beste systemet for trygg kjøring, så også på en suv av denne typen. Det eneste litt irriterende er at det virker som at ryggekameraet henger seg litt opp, det står på lenge etter at man er ferdig med ryggingen, og kunne med fordel gått bort litt før.

 

Komfortmessig blinkskudd
Men ajajaj for en komfort og plass du får i en slik bil. Ekstrautstyrt for det samme som prisen av en grei familiebil er det nær sagt ingenting som savnes. Setene er av de bedre vi noensinne har sittet i, med elektrisk justering i alle bauger og kanter. Komfortsetene er deifinitivt verdt de 6500 kronene de koster ekstra, i tillegg til 25.000 kroner for skinnseter, selvfølgelig.

I baksetene er det bra med plass, så også i bagasjerommet, som i og for seg bare skulle mangle, med slike dimensjoner.

Konkurrenter
I denne klassen er det ingen dårlige biler, men samtidig er det nær sagt ingen som kan måle seg med BMW X5. Nå har tyskerne selv lansert en konkurrent i modellen X6, som med samme motorer og nyhetens interesse kommer til å stjele kunder av sin bror.

Volvo XC90 blir mer traurig enn X5, Audi Q7 for sær, Volkswagen Touareg for ordinær. Mercedes M-klasse kommer snart i oppfrisket versjon, og er selvfølgelig en konkurrent, men mangler foreløpig litt på motortekniske nyvinninger.

Konklusjon: Kjøreegenskaper, plass og komfort gjør BMW X5 til klasseledende.
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.