Rike i Sør-Amerika, Midtøsten og Asia overtok luksusshoppingen da amerikanske rikinger krøp i hi. Prisstigningen på luksusvarer har vært kraftigere enn på andre varer, skriver epn.dk.

Prishopp ble likevel ikke prissjokk for de rike: Høyere priser på kaviar, yachter, pelser og andre luksusvarer har ikke lagt en demper på shoppinggleden.

Les:
Slik oppfører rikinger seg

Selv om amerikanske velstående har begynt å stramme inn livremmen, står nå oljemilliardærer og andre rikinger fra Sør-Amerika, Kina, India, Midtøsten og Russland klare for å bestille Ferrari, Gucci og kunst som koster skjorta.

Les også:
Luksusshopperne strammer inn

Shopper som aldri før
Cap Gemini og Merrill Lynch offentliggjorde nylig den årlige "World Wealth Report". Den viser at antall rikinger øker, og at de rike bare blir enda rikere.

Dyre biler, yachter, kunst og edelstener er de mest populære kjærlighetsinvesteringene. Og forbruket av luksusgoder ble ikke påvirket av at prisen på pels, sølvtøy og yachter steg langt mer ifjor enn den alminnelige prisutviklingen. Som et eksempel kan nevnes at stigende råvarepriser fikk prisen på sølvtøy til å stige hele 28 prosent.

Ferraris omsetning av sportsbiler steg med 47 prosent i Asia og med en tredjedel i Midtøsten. Russerne foretrekker yachter. Amerikanerne er mest interessert i luksusferier, mens europeiske rikinger investerer deler av sin formue i kunst.

Etterspørselen etter de mest luksuriøse yachtene har aldri vært større.

Les mer her:
Yacht-feberen herjer

Luksus på sjøen

Ingen nedtur
Rapporten konkluderer med at kunstmarkedet og luksusindustrien ennå ikke fullt ut har merket den økonomiske nedturen.

Selv om europeere og amerikanere vil bli mer forsiktige med å kjøpe luksusvarer i 2008, regner Cap Gemini og Merrill Lynch med at nyrike fra Asia, Øst-Europa og Midtøsten vil veie opp med sine luksuskjøp.

Ut å reise? Her er Millionær-guidens lister over noen av verdens beste restauranter, hoteller og nattklubber:
Glam & luksus verden rundt
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.