Målet er å få ned luftforurensningen i hovedstaden.

De mest miljøvennlige bilene skal slippe billigere unna, mens biler med større utslipp vil måtte betale langt mer enn dagens 26 kroner, skriver VG.

– Det vil bli dyrere for dem som forurenser mest, sier nestleder Nikolai Astrup i Oslo Høyre.

– Akkurat hvor grensen skal gå, må vi finregne på. Men det bør for eksempel bli billigere å kjøre en hybridbil, og dyrere å kjøre en tung, større bil, sier han.

Endre atferd
Lederen i Oslo Ap, Jan Bøhler, er enig.

– Høyeste avgift må bli så høy at den får folk til å endre atferd, sier han.

Høyre har tidligere avvist forslag om å gjøre det dyrere å passere bomringen i rushtida, mens Ap har kommet fram til at gradert avgift i forhold til bilstørrelsen er et bedre tiltak.

Ingen av partiene har ennå vedtatt programforslaget om gradert bomavgift, og i Høyre gikk fire av medlemmene i programkomiteen imot forslaget. I Aps programkomité var det enstemmig.

Rammer folk flest
Norges Automobil-Forbund (NAF) er svært kritisk til forslaget.

– Dette forslaget rammer folk flest, vanlige mennesker som ikke har råd til moderne miljøbiler, sier informasjonsrådgiver Nils Sødal.

– Det virker lite gjennomtenkt. CO2 handler om global oppvarming, mens NOx er det som skaper lokale forurensninger. Det er en klar svakhet ved forslaget, for å si det mildt, sier han.

Motorførernes Avholdsforbund (MA) er også skeptiske.

– Det er en svakhet at helt ordinære personbiler som folk flest bruker, vil rammes så hardt, sier direktør Terje Tørring. (©NTB)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.