Mens Egmont totalt leverte det beste resultatet i konsernets 136 år lange historie, går det tregere for Egmonts norske bladselskaper.

Egmont Kids Media Nordic og Egmont Publishing utgir til sammen mer enn 55 titler i Norge, og inntektene faller i takt med opplagstallene.

Forlater Andeby

Egmont Kids Media Nordic, som blant annet utgir «Donald Duck & Co», mistet 27 millioner kroner i omsetning ifjor (ned fra 436 til 409 millioner).

Fallet skjer i takt med at tegneserier blir stadig mindre populært totalt sett i Norge.

Tre fjerdedeler av de daglige leserne blant de unge er blitt borte siden starten av 1990-tallet, og siden årtusenskiftet har Donald Duck & Co» gått fra et opplag på 170.000 til vel 43.000 i 2014.

Garanterer for Donald Ducks fremtid

Fra årsskiftet var det slutt på Donald Duck som ukeblad i butikkene – kun abonnenter får i dag bladet hver uke.

Men selv om storhetstiden på 70- og 80-tallet – med opplag på 250.000 eksemplarer – er langt unna, garanterer konsernsjef Steffen Kragh i Egmont for Donalds fremtid i Norge.

Har forteller at selskapet jobber for å flytte magasiner, ukeblader og tegneserier over på digitale flater for å sikre fremtiden deres.

– Vi gjør våre beste medier tilgjengelig på skjermer, og 58 prosent av våre inntekter (på konsernnivå jour. anm.) kommer nå fra skjermmedier, sier Kragh.

– Betyr det at du kan garantere for at «Donald Duck & Co» har en fremtid i Norge, i en eller annen form?

– Ja da.

Varslet spareplan

Egmont Publishings inntekter falt med 39 millioner kroner (fra 1.156 millioner til 1.117).

Selskapet utgir 25 forskjellige magasiner og ukeblader, blant annet Vi Menn, Hjemmet og Det Nye.

Selskapet har fått beskjed om å øke lønnsomheten med 100 millioner kroner på to år, og en omfattende effektiviseringsplan legges frem senere i dag. Det er ventet at flere ansatte mister jobben.

– Vi leverer et resultat for 2014 som vi er godt fornøyde med. Det har vært et år med store omstillinger i alle deler av mediebransjen. At vi holder oss så stabilt resultatmessig vitner om at det vi gjør er riktig, sier administrerende direktør Espen Asheim i Egmont Publishing i en pressemelding.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.