2014 ble det beste året i Egmonts 136 år lange historie.

Det danske mediekonsernet omsetning steg med 13 prosent og rundet 13 milliarder kroner. Driftsresultatet endte på 1,98 milliarder og resultatet før skatt ble 1,06 milliarder kroner.

Peker på TV 2

Egmont eier blant annet TV 2, som offentliggjør sitt årsresultat senere i dag. Men allerede nå varsler konsernledelsen gode tall fra tv-kanalen og setter tv-kanalen først på listen over selskaper med kommersiell suksess.

– Særlig TV 2 har gått frem, Nordisk film har gått frem og har et rekordård, og våre 700 blader har tatt markedsandeler samlet sett. Og vi går frem i et marked som samlet sett går nedover, så det er jeg særlig glad for, sier konsernsjef Steffen Kragh i Egmont til DN.

Tungt år for flere mediegiganter

Egmont resultater kommer i et år der flere av de andre største nordiske mediekonsernene har slitt tungt.

Schibsted leverte et resultat på 382 millioner kroner før skatt, og -127 millioner kroner etter skatt.

Allers norske virksomhet leverte et resultat på -75 millioner kroner før skatt (forskjøvet regnskapsår fra september til september).

Bonnier klart seg bedre, med et resultat før skatt på 490 millioner kroner før skatt og 288 millioner kroner etter skatt.

Tre pillarer i strategien

Kragh forklarer Egmonts suksess med «tre grunnpillarer i Egmonts strategi»:

Det første punktet er å satse på kvalitetsinnhold.

– At vi sier vi vil være best på lokalt innhold i Skandinavia har blant annet medvirket til at TV 2 har vært størst i Norge på målgruppen 20-49 år ifjor. Det og eksklusive rettigheter som OL og Premier League har vært avgjørende, sier Kragh.

Det andre er tilpasning av driften.

– Vi driver innovasjon i alle våre arbeidsprosesser og jobber med å outsource kostnader og gjøre dem så fleksible som mulig, sier Kragh.

Senere i dag blir det kjent hva resultatet blir av Egmont Publishings omfattende effektiviseringsplan i Norge blir. Selskapet har fått beskjed om å øke lønnsomheten med 100 millioner på to år, og det er varslet nedbemanninger.

15 prosent digitalinntekter

Det tredje punktet Kragh nevner er å flytte omsetningen fra papir over på sjerm og digitalt. 58 prosent av Egmonts inntekter kommer nå fra skjermmedier.

Men kun 15 prosent er rene digitalinntekter. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.