– Hvis jeg kan noe så er det å synge. Sangen har alltid vært der. Jeg har alltid sunget og spilt gitar – helt fra jeg var liten gutt.

Investor Roar Dons har invitert DN på kaffe i foajeen i Tromsøs prisbelønte hotell The Edge, som han eier halvparten av. Dons har på en mannsalder forandret familiens margarinfabrikk Pellerin til et av Tromsøs største eiendomsselskap, verdt 1,3 milliarder kroner.

Nå har han ansatt ny direktør til å ta seg av den daglige driften av selskapet, og bruker tiden til å tenke strategi og puste liv i en artistkarriere han forlot for 30–40 år siden.

– Hovedfokuset mitt nå er musikken. Pellerin går veldig bra og vi har en dyktig organisasjon og styre som pusher oss videre. Det gjør at jeg kan dedikere meg mer til musikkarieren – i tillegg til å være eier og styreleder i Pellerin, sier Dons og fikler frem mobiltelefonen for å spille av sin siste låt.

Eier Roar Dons (til venstre) og administrerende direktør Eirik Espejord i eiendomsselskapet Pellerin går langs kaia i Tromsø foran hotellet The Edge, som selskapet eier halvparten av.
Eier Roar Dons (til venstre) og administrerende direktør Eirik Espejord i eiendomsselskapet Pellerin går langs kaia i Tromsø foran hotellet The Edge, som selskapet eier halvparten av. (Foto: Ingun A. Mæhlum)

– Jeg har nettopp gitt ut en ny singel – en kjærlighetserklæring til våren i nord som heter «Vårsang». Jeg er veldig fornøyd med den, og den spilles mye på radio og Spotify. Hør, sier Dons.

Det er nordnorsk visepopjazz og høres ut som Jørn Hoel på en god dag. Alle i Tromsø vet at Roar Dons kan synge. Han sang a cappella på byens utesteder sammen med de beste jazzvokalistene i nord.

– Jeg har alltid sunget og spilt gitar – helt fra jeg var liten gutt, sier Roar Dons.
– Jeg har alltid sunget og spilt gitar – helt fra jeg var liten gutt, sier Roar Dons. (Foto: Pellerin AS)

– Jørn Hoel sa en gang til meg, «Roar, du hadde jo en artistkarriere på gang i gamle dager. Hva skjedde?». Det var nok voksenlivet som tok meg, sier Dons, og beklager at kaffen fra hotellets kaffemaskin ikke smaker særlig godt.

Milliard i eiendom

Dons forlot scenen og overtok ledelsen av Pellerin as, som i år for første gang passerer 100 millioner kroner i omsetning. Selskapet eier 65.000 kvadratmeter i Tromsø, verdt 1,28 milliarder kroner.

Han er eneeier av Pellerin, som ved årsskiftet var verdsatt til 760 millioner kroner. Det har gitt ham en skattbar formue på over 600 millioner kroner og plass som den rikeste i Tromsø og blant de 400 rikeste i Norge. Pengene vil han bruke til å videreutvikle Pellerin og Tromsø.

Dons tar med DN opp på takterrassen i 11 etasje på The Edge, som han bygget tross stor lokal motstand mot høyhus. Han peker mot en heisekran og utgravd tomt sør i sentrum der Pellerin bygger nytt næringsbygg og hotell.

– Å våge har gjort at jeg har kommet dit jeg er. Du må gjøre det du tror på. Følg drømmen. Det er viktig uansett hva du gjør. Ting forløser seg veldig når jeg får gjøre det jeg brenner for, sier Dons, mens skjerfet og krøllene hans flagrer i vinden.

Han har skrevet en sang om det også, som han har kalt Vandrern:

Denne e te dæ som har visjona / Som holder øyan åpen og ser langt

Grip sjansan du kan få / La vandrerhjertet slå / Æ møte dæ på veien vi må gå

«Ikke bli for opptatt av kortsiktig vinning»

Dons foreslår å ta en tur gjennom sørbyen der Pellerin eier mye. Utenfor hotellet står en rusten jernskulptur av en kliss naken mann med sensurerte brystvorter, som Dons kjøpte inn sammen med Petter Stordalen og Aspelin Ramm.

– Denne tar alle bilder av, sier Dons og smiler bredt.

For Dons handler eiendom om langsiktighet og mot til å forstå og teste endringer. Årsberetningen til Pellerin starter slik: «Pellerin skaper verdier for neste generasjoner. Pellerin eies av Roar Dons».

– Når du driver med eiendom må du ikke bli for opptatt av kortsiktig vinning. For mange er for opptatt av kortsiktig lønnsomhet. De som kun fokuserer på volum ødelegger mer enn de skaper, sier han.

Dons satset tidlig på å gjøre Strandtorget i sørbyen til Tromsøs sentrale møteplass, og etter å ha lyktes der er han blant de første som blant annet satser i nordbyen på å utvikle de historiske bryggehusene langs kaia. Der leier han nå ut til Redningsselskapet og nye bedrifter som tilbyr havbasert opplevelsesturisme og tjener godt på Tromsøs turistboom.

– Vi har jobbet siden 90-tallet og eier nå alle de tre bryggene. Vi har truffet noe og skal bidra til at det vil leve lenge.

– Så du satset på opplevelsesturisme lenge før det ble populært?

– Ja, vi tenkte det før det ble en trend. Tromsøs store utfordring var innhold. Turistene hadde ikke noe å gjøre. Når du driver med eiendom gjelder det å se og forstå behovene før andre. Det betyr at du må tenke nytt og annerledes innhold.

Passerer 100 millioner

Han har stanset ved en gravemaskin der Pellerin bygger nytt næringsbygg og hotell. Administrerende direktør Eirik Espejord forteller at selskapet har omsetningsbasert leie og tjener godt på besøksrekord på the Edge.

– Omsetningen har økt jevnt og trutt og vi var svært nær ved å sette ny rekord i fjor, med en omsetning på 99,99 millioner kroner, sier Espejord, og lover Dons at de passerer 100 millioner i år.

Dons viser vei over gaten til et annet bygg selskapet eier, kontorfellesskapet Flow, et av de første såkalte co-wokings-selskapene i Norge. I felleskantinen sitter noen unge utviklere og spiser brødskive med makrell-i-tomat.

– Eiendom handler om tre ting; selve bygget, innholdet og uterommet. Alle de tre tingene må vi være gode på. Det betyr at vi må ha kompetanse på utvikling av mennesker og organisasjon innenfor alle 3 dimensjoner, sier Dons.

– Når Tromsø går godt går vi godt og kan investere. Det er en god sirkel, sier Dons. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.