Trafoen ligger nemlig både i et skredutsatt område, og i et kulturminneområde. Den kombinasjonen gjør det vanskelig å oppfylle kravene for at man skal få tillatelse til å sove i bygget.

– Den ligger helt fantastisk til. Får man ordnet botillatelse der, kunne den gått for … Fytti katta, det er vanskelig å si.

Selv om boligen er innredet med seng på annonsebildene, er det ikke tillatt å sove i boligen før man eventuelt får skaffet botillatelse. Tidligere eier brukte boligen som oppholdssted, men måtte sove et annet sted i Longyearbyen.
Selv om boligen er innredet med seng på annonsebildene, er det ikke tillatt å sove i boligen før man eventuelt får skaffet botillatelse. Tidligere eier brukte boligen som oppholdssted, men måtte sove et annet sted i Longyearbyen. (Foto: Privat)

Eiendomsmegler Einar Nyland-Storhaug i Hjem Eiendomsmegling må tenke seg om før han kan tippe hvor god investering kjøperen av den gamle betongtrafoen i Longyearbyen kan ha gjort.

Han lander på at eiendommen kan bli verdt mellom 3,6 og 4,2 millioner kroner hvis det blir tillatt å bo i den. På ti dager ble boligen solgt for prisantydning: 1.390.000 kroner.

Gikk viralt

Den spesielle boligen har fått enorm oppmerksomhet i løpet av disse ti dagene, ifølge Nyland-Storhaug. 14.000 har kikket på annonsen, mot de normale 1500–2000 visningene megleren er vant til.

Boligen i den ombygde betongtrafoen er på 80 kvadratmeter.
Boligen i den ombygde betongtrafoen er på 80 kvadratmeter. (Foto: Privat)

– Det har sprengt alle skalaer på klikk på finn – den har gått viralt. Utsikten er fantastisk, bygget er så tøft og ser ut som et filmsett. Da har annonsen bare spredt seg, folk elsker å se på sånne artige ting på finn, sier Nyland-Storhaug.

Brennhett marked

Megleren opplyser at kjøper er fullt klar over at det er en risiko for at bygget aldri vil bli godkjent som bolig, men at det nok er planen å prøve.

Uansett vil det nok ikke bli et stort problem å selge boligen videre.

– Boligmarkedet på Svalbard er brennhett. Det er et betydelig underskudd på boliger for salg og utleie. Betalingsviljen er vanvittig, sier Nyland-Storhaug, og påpeker at de nær 1,4 millionene trafoen gikk for, langt ifra er noen jubelpris i den arktiske byen. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.