Akkurat nå sitter det høyst sannsynlig en ganske så ulykkelig eier av en enebolig i Sandefjord. Og grunnen er en budrunde som gikk helt av skaftet og deretter ble brakt inn for Reklamasjonsnemnda for Eiendomsmeglingstjenester av den som vant budrunden.

– Det gir jo ikke mening i en slik situasjon

Det hele startet i fjor med at DNB Eiendom i Sandefjord ble engasjert for å selge en enebolig i hvalfangerbyen. Prisantydningen var 2,9 millioner kroner, mens budrunden startet på 2,75 millioner kroner. Det var to deltagere i budrunden og etter at begge hadde lagt inn flere bud og økt disse med 50.000 kroner hver gang, la klageren inn et bud på 3,65 millioner kroner. Da hadde den andre budgiveren inne et bud på 3 millioner kroner og budet ble altså økt med 650.000 kroner.

– En ting er at budet var ekstraordinært høyt. Det som er mest avgjørende for at megler burde forstått at det var feil, var at det til da taktfast var inngitt bud på kr 50.000, før det plutselig kom et bud på 650.000 kroner. Det gir jo ikke mening i en slik situasjon, sier advokatfullmektig Martin H. Grøttland i Skaun Advokatfirma.

Skrev feil beløp

Grøttland representerte klageren i Reklamasjonsnemnda og sier hans klient ikke hadde tenkt å legge inn et bud på 3,65 millioner, men derimot på 3,065 millioner kroner. Grøttland sier tanken var at det skulle ha vært hans klients siste og endelige bud på eneboligen.

– Men han skrev feil beløp i budet. Tallene sto i feil rekkefølge, for å si det enkelt, sier Grøttland.

Grøttland har, på vegne av den uheldige budgiveren, krevd DNB Eiendom avdeling Sandefjord for en erstatning på 585.000 kroner. Det er forskjellen mellom budet som ble akseptert på 3,65 millioner kroner og budet klageren mente å legge inn.

– Når det inngis et så ekstraordinært høyt bud burde eiendomsmegleren forstått at budets størrelse var feil både i forhold til prisantydningen og hvordan budrunden forløp. Vi mener megler har en omsorgsplikt overfor budgiver i denne situasjonen og at denne plikten ikke er overholdt her, sier advokatfullmektig Martin H. Grøttland i Skaun Advokatfirma.

– Megleren tok kontakt med klageren både muntlig og skriftlig

Eiendomsmegleren i DNB prøvde riktignok å ringe klageren etter at budet på 3,65 millioner kroner var lagt inn og han sendte også vedkommende en tekstmelding hvor det ble spurt om det høye budet var riktig. Megleren spurte også klageren om han kunne forlenge akseptfristen for budet med 20 minutter. Budgiveren, som både satt i et møte og oppga at han er dårlig i norsk, svarte at han kunne forlenge budet i ti minutter.

– Det megler gjør feil er å ikke gjøre budgiver oppmerksom på at budet er veldig høyt. Han gjentar bare budets størrelse overfor budgiver. Det er flere omstendigheter ved saken som burde gjort megler oppmerksom på at dette var feilskrift. Selv om megler gjorde forsøk på å avklare budet ble det ikke gjort på en effektiv måte. Feilen ble bare gjentatt, mener Grøttland.

DNB Eiendom skriver i sitt svar til Reklamasjonsnemnda at deres megler reagerte på den kraftige økningen i budet og derfor ringte til budgiveren for å høre om beløpet var rett.

– Megleren tok kontakt med klageren både muntlig og skriftlig selv om han var under tidspress. To ganger bekreftet klageren at beløpet var riktig. Begge sms-ene fra megleren var korte og presise, og megleren hadde ikke inntrykk av at klageren ikke forsto eller kunne gjøre seg forstått på norsk, skriver DNB Eiendom i sitt svar.

– Vi er ikke enig i nemndas vedtak eller begrunnelse

DNB Eiendom mener deres megler har opptrådt både aktsomt og i samsvar med god meglerskikk.

– Innklagede er ikke enig i at megleren hadde en plikt til å råde klageren til å ikke legge inn et bud på dette beløpet, skriver DNB videre.

Reklamasjonsnemnda konkluderer også med at klagen fra budgiveren mor DNB Eiendom ikke kan føre frem. Grunnen er at megler to ganger gjentok beløpet på 3,65 millioner kroner uten at klager reagerte.

– I en slik situasjon har ikke megler opptrådt uaktsomt ved å videreformidle budet til selger. Nemnden bemerker at meglers håndtering av budet må vurderes ut fra forholdene på budtidspunktet, og ikke i ettertid når man har fasiten om at klageren dessverre ifølge ham selv kom i skade for å skrive feil beløp, skriver nemnden.

Videre mener nemnden at megler ikke har opptrådt i strid med god meglerskikk, herunder meglers omsorgsplikt, ved gjennomføringen av budrunden.

– Vi er ikke enig i nemndas vedtak eller begrunnelse, men tar avgjørelsen til etterretning, sier klagerens advokatfullmektig Martin H. Grøttland.

Grøttland sier det ikke har tatt endelig stilling til om hans klient nå vil saksøke DNB Eiendom.

Kommunikasjonsrådgiver Vidar Dalsbø i DNB sier det aldri ønsker å møte kunder i nemnden, men mener det kan være nyttig når det oppstår uenighet å få saken behandlet av en uavhengig tredjepart.

– Vi er tilfreds med avgjørelsen og konklusjonen er slik vi har argumentert for hele veien, skriver Dalsbø i en tekstmelding.

– Ikke vært så oppmerksom som man må være

Carl O. Geving, leder i Norges Eiendomsmeglerforbund, sier kjøperen har vært uheldig, men at det er riktig at han selv skal måtte bære ansvaret.

– Det er mye som tyder på at vedkommende ikke har vært så oppmerksom som man må være i en slik situasjon. Boliginvestering er gjerne den største investeringen folk gjør, må man dobbeltsjekke at man har kontroll på budene sine, sier han.

Geving sier det er flere steder ting kan gå skeis i en budrunde, og at jo større beløpene blir, jo mer galt kan det gå.

– Vi vet fra psykologien at når vanlige folk med vanlige inntekter skal handle med flere millioner, kan man få problemer med å forholde seg helt rasjonelt til saken, sier Geving.

– Det kan vi se ekstra mange tilfeller på nå, i det som er svært overopphetede markeder. Det gjelder å ikke la seg rive med og gjøre mindre gjennomtenkte valg, ikke minst i Oslo-markedet, legger han til.

Samtidig peker Geving på at det også hviler et stort ansvar på meglere når budrundene spisser seg til. Geving sier det er avgjørende at megleren klarer å roe handelen, og sørge for at det er god dialog med både kjøper og selger, slik at ikke all kommunikasjon foregår digitalt.

– Teknologien er stort sett en velsignelse, og har gjort mer godt enn vondt. Men den muntlige dialogen mellom kjøper, selger og megler er fortsatt superviktig, og bør aldri hoppes over, sier han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.