Den nettbaserte boligmegleren Propr tilbyr en enkel gjør-det-selv-pakke til en brøkdel av prisen til tradisjonelle eiendomsmeglere. Forretningsideen er at det burde være en smal sak å selge egen bolig i et brennhett boligmarked.

Langt unna

I alt formidlet selskapet 358 oppdrag i årets første seks måneder, hvorav 227 av dem var i andre kvartal. Det er mer enn en dobling fra andre kvartal ifjor.

«Andre kvartal ble kvartalet der oppdragsvolumet virkelig begynte å skyte fart. Det er et direkte resultat av at vi på tampen av april 2018 begynte å rulle ut den nye og forbedrede versjonen av Proprs boligsalgstjeneste», skriver Propr-sjef Kjetil Eriksson i kvartalsrapporten.

Omsetningen i andre kvartal var på tre millioner kroner, opp fra 2,1 millioner kroner i samme periode ifjor. Det ga et driftsresultat og resultat før skatt på minus 2,8 millioner kroner mot minus 8,6 millioner i fjor.

Totalt var omsetningen i første halvår i år 4,7 millioner kroner, en økning på nær ni prosent. Resultat før skatt var på minus 4,5 millioner kroner mot minus 14,9 millioner i samme periode i fjor.

Dermed er det fortsatt langt frem til målene. Det var budsjettert med over 4000 oppdrag og et resultat før skatt på nesten 23 millioner kroner for 2018, ifølge tidligere informasjon fra selskapet. For 2019 var målet 6000 oppdrag og et resultat før skatt på vel 14 millioner kroner.

Like før nyttår uttalte Propr-sjef Kjetil Eriksson til DN at 2018 ville være året der selskapet kunne skilte med lønnsomhet.

Nye finn-krav

Eriksson tror selskapet vil nyte godt av at Finn.no fra 1. oktober har fått skjerpede retningslinjer for eiendomsannonser.

«Begrenset plass til annonsetekst og tydeligere lenker til salgsoppgave skal gjøre at boligkjøpere ikke lar seg blende av en blomstrete annonsetekst, men heller leser de harde fakta om boligen. Propr mener dette er positivt. Endringen vil dirigere flere inn på Proprs nettside, der salgsoppgavene ligger, noe som gir økt eksponering mot en gruppe som er potensielle fremtidige boligselgere», påpeker Eriksson.

Hentet penger

I slutten av juni hentet Propr inn 11,5 millioner kroner i en rettet emisjon mot eksisterende og nye aksjonærer. Emisjonskostnader har bidratt til å tynge resultatet, ifølge selskapet.

«Vi har i hele andre kvartal hatt salg og konverteringsdrivende markedsføring i fokus. Kostnadsøkningen fra første til andre kvartal skyldes kostnader i forbindelse med emisjonen, og økt trykk på markedsføringen i juni, da dette er «høysesong» for boligsalg», påpeker Eriksson.

Propr ble lansert i mai 2016 og er utviklet av eiendomsmeglerkjeden Sem & Johnsen, der Propr-sjef Kjetil Eriksson var tidligere ansatt. Eiendomsmeglerkjeden eier ved årsskiftet rundt 5,5 prosent av selskapet, som ellers er dominert av kjente finansaktører som Fredrikstad-investor Haakon Sæther, Kristiansand-baserte Rasmussen-gruppen og Arne Blystads Songa Trading.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Vil Elon Musk lykkes? Det gjenstår å se
Er du interessert i Tesla-aksjen, er det én ting du må følge med på.
01:25 Min
Publisert: