En fersk avgjørelse fra Finansklagenemnda Eierskifte omhandler en eiendomsleilighet i Oslo, som ble solgt i 2018.

Selgeren av leiligheten hadde totalrenovert leiligheten noen år tidligere, og hadde selv utført arbeidet på det elektriske anlegget, i og med at selgeren hadde fagbrev som elektriker.

«Slett utført»

Etter at kjøperen overtok leiligheten ble det utført en periodisk kontroll på det elektriske anlegget, der det ble gjort noen anmerkninger. Et selskap ble derfor engasjert til å rette opp anmerkningene, og utarbeide en rapport om tilstanden.

Rapporten var er en drepende dom over hvordan arbeid på det elektriske anlegget hadde vært utført.

«Gjennomgående for alt som er blitt avdekket er «pent på overflaten», men bak alle deksler, brytere, koblingspunkter, lampepunkter, under kjøkkensokkel er arbeidet både slett utført og ei heller fagmessig.», skrev firmaet i rapporten, og bemerket samtidig om elanlegget:

«Ikke etter dagens standard, eller noen standard noen gang for den saks skyld.».

De alvorlige feilene ble først avdekket på kjøkkenet da det skulle gjøres om på belysning/dimmere i bryterpanelet.

-I utgangspunktet en enkel sak, som ga første alvorlige indikasjon på det elektriske anlegget ikke var i forskriftsmessig stand. Dette viste seg dessverre bare å være toppen av isfjellet, skrev firmaet videre.

På kjøkkenet ble det videre oppdaget at det «Gjennomgående alt elektrisk slurvete utført». – Gamle stikkontakter og veggbokser var gjennomgående bygd over, tildekket, utilgjengelig for inspeksjon eller tilsyn, skrev firmaet.

På badet mente firmaet at strømledere løsnet som ingen ting, det var slurvete tilkoblinger og i inspeksjonsluken på badet ble beskrevet som et rottereir med løse ledere.

Kjøperen fremsatte derfor på bakgrunn av den knusende tilstandsrapporten krav om prisavslag på 228.790 kroner pluss forsinkelsesrenter, for å rette opp i avvikene.

Avviste kravene

Selgeren hadde boligselgerforsikring hos HDI Global Specialty SE, som avviste kravet.

Det kommer frem av avgjørelsen i Finansklagenemnda at selskapet mente at selgeren ikke hadde kjennskap til feilene, og at vedkommende ikke opplevde feil i tiden da han bodde i boligen.

Selskapet viste også til at selgeren hadde pusset opp boligen for å bo i den selv, og at han derfor ikke hadde noen interesse i å gjøre feil.

Finansklagenemnda mente likevel at det forelå et mangelansvar for forsikringsselskapet, og kom frem til at kjøperen skulle få et prisavslag på 175.000 kroner.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.