Neste uke lanseres nettjenesten Offmarket.no. Målet er å gjøre det lettere for potensielle boligselgere å teste markedsinteressen for egen bolig.
I mange år har ryktene om at de heteste objektene i eiendomsmarkedet aldri blir annonsert versert. Houeland mener det stemmer ganske bra.
– Det er ingen hemmelighet at de beste boligene blir solgt utenfor det åpne markedet. De dyre boligene som havner på Finn.no har stort sett vært forsøkt solgt utenfor markedet i opptil seks måneder først, sier Houeland, som gjennom en årrekke har meglet noen av landets dyreste eiendommer.
Gjennom tjenesten vil kjøper få tilgang til et større utvalg av boliger enn dem som har bestemt seg for å selge akkurat her og nå. Houeland viser til en spørreundersøkelse InFact gjorde for Privatmegleren, som kom frem til at for hver bolig som ligger på Finn.no er det 39 som vurderer å selge.
Offmarket.no er ikke den eneste som tilbyr et alternativt bolignettsted. På Livvin.com, som er eid av Schibsted, kan huseiere gratis legge ut boligene sine. De sikter på å selge boliger som snart kommer til salgs.
Annen prosess
Nå vil Houeland bidra til å gjøre det hemmelige markedet mer tilgjengelig. Terskelen for å legge ut boligen på Offmarket.no skal være lavere enn den er for å annonsere på Finn. Selv om boligen er lagt ut trenger man ikke å selge, men man kan finne det man vil ha før det kommer på det åpne markedet.
– Dette markedet eksisterer allerede i dag, men blir nå satt i system, sier Houeland.
Med seg på laget har Houeland investorer som Robert Fauske og Christian Berg. DN skrev i 2010 at Fauske og Berg tjente 50 millioner kroner på salg av Privatmegleren til Nordea i 2007 og verdiøkning av gjenværende aksjer i meglerkjeden – i tillegg til millionlønninger.
Hverken Houeland eller Fauske vil uttale seg om hvor mye investorene har gått inn med.
– Jeg går inn fordi jeg har tro på ideen, sier Fauske.
– Vi ønsker ikke å kommentere det. Grunnen er at vi i disse dager gjennomfører en nyemisjon, sier Houeland.
Skiskytteren Tarjei Bø og kolonial.no-gründerne Mats André Kristiansen, Ida Johnsen og Andreas Skaranger er også med.
Houeland har tidligere jobbet i Eklund og Houeland Ek og jobber i dag for Nordvik & Partners. Arbeidet med å bygge opp databasen begynte i 2016, men det er først nå den lanseres.
Starter prosessen før
Tradisjonelt har salg av bolig fungert slik at du kontakter en megler, inngår oppdragsavtale, tar bilder og annonserer boligen. Før du har fått kontakt med en eneste kjøper så har du brukt 20-30.000 kroner, ifølge Houeland. Først når du har bestemt deg for salg og fått tak i kjøperen eller vil kontakte interessenter, starter kostnadene på offmarket.no, sier han.
– På det åpne markedet, altså på Finn.no, ligger boligen som en skyteskive fordi du har sagt at du skal selge boligen. Da har den en levetid på maks ti dager. Hvis den blir liggende lenger enn det så er det et tegn på at du ikke får den prisen du skal ha, sier Houeland.
På offmarket.no kan boligen ligge til evig tid, og det koster ingenting å la boligen ligge ute.
Ifølge Houeland har databasen nå boliger med priser som totalt utgjør i overkant av en milliard kroner. Målet er å få den opp til omtrent tre milliarder kroner.
Eiendomsmegleren ser for seg at basen hovedsakelig vil romme boliger i prisklassen mellom åtte og 30 millioner kroner.
Synes det er interessant
Administrerende direktør i Eiendom Norge Christian V. Dreyer synes ideen er interessant som et supplement til dagens markedsføring som ofte er på Finn.no.
– I dag fungerer de fleste markedsføringskanalene sånn at enten kjører du alt eller ingenting når det gjelder profilering av boligene. Dette er en kanal som angriper markedet på en litt annen måte, og det blir interessant å følge om det kan bil en suksess, sier han.
I det dyrere markedet så har mange meglere pekt på at dette er et behov, sier Dreyer, som ikke ser det samme behovet i markedet for normalboliger.
– Vi får se om det vil slå an der også. Man trenger jo et betydelig volum når man lanserer en slik tjeneste, sier han.
– Jeg tror veldig mange er tjent med å gå ut bredt. Det som blir interessant er å se hvor mange som blir solgt gjennom denne typen markedsføring, og om det blir mange sammenlignet med Finn, sier Dreyer. (Vilkår)