Fredensborgs egen arealdefinisjon får nå myndighetene til å reagere. I dokumentaren «De mystiske kvadratmeterne» i DN Magasinet ble det avdekket hvordan leilighetsstørrelsen ble blåst opp på Finn.no.
Med bakgrunn i det som er blitt avdekket, har Forbrukertilsynet nå sendt brev til Fredensborg/Heimstaden. Her blir konsernet bedt om å forklare hvilken metode som er anvendt for å beregne areal av utleieleiligheter.
Tilsynet ber også Heimstaden svare på hva som skiller arealbegrepet og beregningsmetoder ut fra standarden som vanligvis benyttes, NS 3940, som angir areal- og volumberegninger av bygninger.
– Bakgrunnen for at vi tar dette opp med Fredensborg/Heimstaden er DNs dekning av saken. Vi ber selskapet komme med opplysninger for å få klargjort om det er brudd på markedsføringsloven og hvordan de vil gjøre det fremover, sier avdelingsdirektør Jo Gjedrem i Forbrukertilsynet til DN.
– Vi skal svare Forbrukertilsynet på deres spørsmål. Vi står fast ved at vi ikke har gjort noe galt i vår markedsføring av leilighetenes areal, men ser at det kan være mer informativt om vi bruker bruksareal, og har derfor endret til dette, sier konsernjurist Anders Tveter i Fredensborg.
Fredensborg har tidligere forklart sin egen arealdefinisjon med at det er mange arealbegreper som blir brukt i bransjen.
– Vårt areal vil normalt ligge mellom bruksareal og bruttoareal, har Tveter uttalt til DN.
I ettertid har Ivar Tollefsen i et leserinnlegg i DN opplyst at konsernet vil endre praksisen og i stedet benytte bruksareal i sin markedsføring.
Boligkuppet
Eiendomsmilliardær Ivar Tollefsen er blitt Skandinavias største utleier av leiligheter. DN har sett på metodene som har gjort at han kan tjene 500 millioner kroner i året på sine 4000 leiligheter i Oslo. Her har vi samlet alle våre publiserte artikler knyttet til saken.
SamlesideProblematisk
Selv om saken ikke formelt er behandlet av Forbrukertilsynet, er ikke avdelingsdirektør Jo Gjedrem i Forbrukertilsynet uten videre enig i Fredensborgs utgangspunkt.
– Vi mener at man må oppgi areal i tråd med gjeldende normer gitt av Standard Norge. Andre måter vil bli problematisk opp mot markedsføringsloven. Så lenge det finnes standarder, blir andre måter lett villedende, uttalte Gjedrem til DN da saken ble avdekket.
Han mener det vanligvis ikke er noen tvil om hva som er gjeldende arealbegrep ved utleie og salg av bolig.
– De innarbeidede normene vi bruker, er veldig godt innarbeidet. Det er veldig sjelden man hører om denne typen arealavvik der man ikke følger vanlige standarder. Også ved salg av bolig er det uhyre sjelden, uttalte Gjedrem til DN i slutten av november.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.