–«Petter Stordalen før og etter korona er som Harvey Weinstein før og etter #Metoo», var det en CEO som sa så fint etter at pappa hadde vært på «Lindmo» der han så ganske sliten ut, sa Emilie Stordalen under DNB Næringsmeglings webinar tirsdag morgen.

Emilie Stordalen fra hotellkjeden Nordic Choice Hotels var hentet inn for å svare på spørsmålet: Hvordan drive hotell under bransjens største krise noensinne?

– Når en krise treffer så hardt og brutalt som den gjorde for oss, går man inn i en slags transe. Man ender i en dyp konsentrasjon med mye adrenalin hvor man kan fortsette å jobbe og jobbe, sier hun.

Næringen har gått fra krise til katastrofe – slik har du aldri sett hotell-legendene
Medfølelse med et tomt hotellrom? Ja, det er mulig.
02:31
Publisert:

– Helt surrealistisk

Stordalen har skrevet en detaljert logg for hva hun og hotellkjeden gikk gjennom. Et utdrag fra dagen da Norge stengte ned:

«I dag stengte Norge dørene. Krisen til nå har føltes ekstremt isolert. Det er helt surrealistisk, for samtidig som min verden og hverdagen for flere i bransjen bokstavelig har rast sammen de siste dagene, har livene til de fleste andre utenfor gått tilnærmet som normalt. Det er panikk, usikkerhet og krisemaksimering. Men nesten bare i vår egen lille boble. Helt til nå».

– Det er vanskelig å si når ting kommer tilbake til normalen, men vi håper på et skifte. Det å jobbe med hotell og reiseliv har vært synonymt med å stenge ned, omstille seg og permittere ansatte, sier Stordalen i dag.

Kreativt spillerom

– Når det først smeller, er det viktig å finne alternative inntektskilder. Ikke bare for selve inntekten, men for å fokusere på noe positivt, sier hun.

Hotellkjeden var raskt ute med å omstille seg og ta tøffe beslutninger for driften fremover.

– Konsernledelsen turte å ta tøffe beslutninger med en gang. Vi permitterte i tusentallet og det var ganske viktig at vi gjorde det helt i begynnelsen. Det var viktig å motivere de ansatte og gi de mandater til å gjøre det de var god på. Det har vært avgjørende for oss å gi ansatte kreative spillerom, sier Stordalen.

Blant annet begynte de å leie ut karantenehotell til staten. De leide ut lagerplass til bedrifter og begynte med utleie til studenter.

– Man må ikke stivne til når det først skjer noe. Her er det viktig å være kreativ. Vi har kjørt kampanjer vi aldri trodde vi skulle kjøre, med slike tilbud. Vi har valgt å være offensive for å få inn volumene, sier Stordalen.

Emilie Stordalen under dagens Webinar med DNB Næringsmegling. Hun fortalte om hvordan det har gått med hotellkjeden Nordic Choice siden pandemien stengte Norge i mars.
Emilie Stordalen under dagens Webinar med DNB Næringsmegling. Hun fortalte om hvordan det har gått med hotellkjeden Nordic Choice siden pandemien stengte Norge i mars. (Foto: Skjermdump)

En god kultur

– Den innsatsen som våre ansatte har vist disse månedene, har vært mer enn imponerende. Det handler mye om at vi gikk inn i krisen med en fantastisk bedriftskultur. Den kulturen har aldri fått kjørt seg så hardt som de siste månedene. Kultur er fantastisk i gode tider, men det er avgjørende i dårlige, sier Stordalen.

Kultur er fantastisk i gode tider, men det er avgjørende i dårlige
Emilie Stordalen, Nordic Choice Hotels

Hun forteller om et selskap som var sunt drevet i tiden før koronakrisen og som hadde rustet seg for det de trodde ville bli de verste tidene.

– Vi hadde aldri sett for oss dette. Jeg kommer aldri til å ta noe for gitt igjen. 2021 vil bli vårt tøffeste år noensinne, sier hun men legger til:

– Vi som selskap og som familie er blitt gjort sterkere, mer sultne og skarpere gjennom denne krisen. Hverdagen skal tilbake til normalen og vi er klar for å gjøre et solid inntrykk. Vi har noen ess i ermet, sier Stordalen.

Arbeidsledigheten stiger

– Vi har et godt stykke igjen før vi er tilbake til det nivået vi var på før krisen inntraff. På den positive siden ventes det at en vaksine kan komme til neste år og vil ha stor påvirkning på norsk økonomi, sier sjeføkonom Kjersti Haugland i DNB Markets.

Hovedbildet er at økonomien falt bratt i mars og april, men kom seg godt opp igjen etter at koronarestriksjonene lettet.

Kjersti Haugland, sjeføkonom i DNB Markets
Kjersti Haugland, sjeføkonom i DNB Markets (Foto: Elin Høyland)

– Etter restriksjonene ble lettet, fikk norsk økonomi en kraftig oppsving. Nå har vi en nedgang igjen etter smitteverntiltakene er tilbake og vi vil se en langt svakere vekst i fjerde kvartal, sier Haugland.

Arbeidsledigheten lå på to prosent før pandemien inntraff. Gjennom året har den lagt seg stabilt på ti prosent, opplyser Haugland.

– Nå ser vi at arbeidsledigheten er noe på vei opp og fjerde kvartal blir nok årets kjipeste. Tjenestesektoren, altså kultur, restaurant og hotellbransjen, har vært og blir fortsatt hardt rammet av pandemien, sier Haugland. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.