Prisen på fritidseiendommer på fjellet i Norge steg med 2,6 prosent det siste året. Det viser Eiendom Norges årlige fjellhytterapport som ble lagt frem onsdag.

Den typiske fritidsboligen på fjellet i Norge koster nå 2 millioner kroner.

Fra februar 2019 til januar 2020 ble det solgt 3899 fjellhytter – en oppgang på 2,4 prosent fra samme periode i 2018.

Rekord i omsetninger

– Den sterke prisutviklingen i markedet for fjellhytter fortsetter for femte år på rad. Men veksten i prisene er avtagende sammenlignet med de fire siste årene, sier administrerende direktør Henning Lauridsen i Eiendom Norge i en pressemelding.

Veksten i markedet er den svakeste på fem år. Omsetningen er derimot den høyeste noensinne denne sesongen.

– For sesongen 2019/20 er det satt ny rekord i antall omsetninger, og vi ser foreløpig ingen tegn til at interessen for å kjøpe fjellhytte vil dempes. Mange husholdninger går med planer om å realisere hyttedrømmen og gjør det, noe både våre tall for brukthytter og tallene for bygging av nye hytter viser, sier Lauridsen.

På omsetningsstatistikken troner Trysil, Ringsaker og Krødsherad og Sigdal.

De høyeste medianprisene var å finne i Øyer kommune, hvor Hafjell er den største skidestinasjonen. Også Hol (Geilo, Ustaoset og Haugestøl), samt Flå, ligger høyt på lista over kommuner med høye fjellhyttepriser.

Økt salgstid

I gjennomsnitt tok det i 2019 101 dager å selge en fritidsbolig på fjellet, mot 91 dager foregående år.

Den raskeste salgstiden var å finne i Kvam kommune, med 49 dagers salgstid. I Kvam finner man hytteområder som Kvamskogen og Furedalen. Tregeste salgstid var i Bykle med hytteområder som Hovden, der gjennomsnittlig salgstid var 137 dager.

– Salgstiden er normalt lenger i fritidsboligmarkedet enn i det ordinære boligmarkedet, og gjennomsnittlig salgstid har gått vesentlig ned fra toppen i 2015, men har steget de siste to sesongene, sier Eiendom Norge-direktøren.

I snitt ble fritidsboliger på fjellet solgt 2,5 prosent under prisantydning.

– Selgerne må fremdeles belage seg på å akseptere en pris under prisantydningen, noe som historisk er normalt i hyttemarkedet. Utbudet av fjellhytter er stort i de aller fleste områdene vi måler i statistikken. Dette gjør at kjøperne har mye å velge blant og gir dem god tid til å fatte en kjøpsbeslutning, sier Lauridsen i meldingen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.