Ivar Tollefsen har de siste dagene vært i hardt vær for måten Fredensborg oppgir størrelsen på leiligheter når de leies ut. I dokumentaren «De mystiske kvadratmeterne» i DN Magasinet ble det avdekket hvordan Fredensborg blåste opp størrelsen i leilighetsannonser på Finn.no.
189 av de 202 leilighetene i DNs oversikt har økt med noen kvadratmeter i Fredensborgs annonser på Finn.no. Bare 13 er like store i annonsene som på tegningene. Det samlede avviket er på nesten ti prosent.
– Vårt areal vil normalt ligge mellom bruksareal og bruttoareal, svarte Anders Tveter, som er jurist og personlig assistent for Fredensborg-eier Ivar Tollefsen.
Bruksareal
Fredensborgs leiligheter ble med andre ord annonsert med et areal som er større enn bruksareal (BRA) eller primærrom (P-Rom) som er de to vanlige målene i eiendomsbransjen.
Boligkuppet
Eiendomsmilliardær Ivar Tollefsen er blitt Skandinavias største utleier av leiligheter. DN har sett på metodene som har gjort at han kan tjene 500 millioner kroner i året på sine 4000 leiligheter i Oslo. Her har vi samlet alle våre publiserte artikler knyttet til saken.
SamlesideNå vil Fredensborg rydde opp i praksisen.
– Vi står fast ved at vi ikke har gjort noe galt i vår markedsføring av leilighetenes areal, men ser at det kan være mer informativt om vi i fremtiden bruker bruksareal, og vil derfor endre til dette, skriver Tollefsen i et leserinnlegg.
Reaksjonen på Fredensborgs praksis har vært sterke.
– Dette er veldig uredelig og spekulativt, at de bevisst ser ut til å beregne større areal på leilighetene som de vet ikke stemmer, uttalte Lars Aasen, daglig leder i Leieboerforeningen.
Forbrukertilsynet, som skal føre kontrollvirksomhet med brudd på markedsføringsloven, er også kritisk til å bruke andre arealnormer enn de som er angitt gjennom standardiseringsorganet Standard Norge.
«Forvirret leieboerne»
– Vi mener at man må oppgi areal i tråd med gjeldende normer gitt av Standard Norge. Andre måter vil bli problematisk opp mot markedsføringsloven. Så lenge det finnes standarder, blir andre måter lett villedende, sier avdelingsdirektør Jo Gjerdrem i Forbrukertilsynet.
Lars Aasen i Leieboerforeningen mener endringen Fredensborg nå gjennomfører er bra, men skulle helst sett at eiendomsselskapet brukte P-rom som han mener er det mest brukte.
– Vi skulle helst sett at det ble brukt P-rom, men bruksareal er et bedre alternativ enn arealet Fredensborg bruker i dag. Poenget er at forbruker skal få mulighet til å sammenligne priser, sier Aasen.
– Fredensborg har hatt en praksis som har forvirret leieboerne, og mange av dem har tapt penger, sier den daglige lederen i Leieboerforeningen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.