Fra 1. april til 17. mai økte salget av slike produktet med 107 prosent fra samme periode i 2019, viser betalingstjenesten Klarnas tall fra norske nettbutikker.

Også salg av turutstyr har økt.

– Nettsalget innenfor segmentet sport og fritid har vært jevnt økende siden koronatiltakene ble innført. Det er nok mange som i år legger seg i en av de svært populære hengekøyene eller slår opp telt med familien i skogen eller ved sjøen for første gang, sier Klarnas markedsdirektør Thomas Elvestad.

20 prosent salgshopp for byggevarebransjen

Byggevarebransjen har fått et salgshopp på over 20 prosent i årets første fire måneder.

Byggevarehandelen fikk også vekst i proffmarkedet. Her ble økningen på 3,6 prosent sammenlignet med de fire første månedene i fjor.

– Byggevarehusene har opplevd et voldsomt oppsving i salget til privatkunder, sa direktør Aslaug Koksvik i hovedorganisasjonen Virke byggevarehandel onsdag.

Hun legger til at den store veksten i byggevarehandelen er blitt sterkt påvirket av koronaviruset og myndighetenes smittevernstiltak. Over hele landet har det vært en oppgang, men aller mest ble det handlet i byggevarebransjen i Vestfold og Telemark og i Agder.

Tross fremgangen sier Virke byggevarehandel at de er bekymret for tiden fremover på grunn av tilbakeslaget i norsk økonomi, svekkelsen av boligmarkedet og tørken i igangsettingen av nye boliger.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.