Til tross for sterke protester fra Petter Stordalens naboer fikk hotellinvestoren i starten av juli tillatelse fra Plan- og bygningsetaten til å bygge en såkalt carport over parkeringsplassen utenfor luksusvillaen på Bygdøy.

Det var den tidligere Russland-direktøren i Statoil Kristoffer Marø og investor Fredrik Sneve og Kristine Borge som sto bak forsøket på å stoppe garasjeutbyggingen, og selv om Stordalen nå har fått godkjent planene, har de ikke gitt opp.

Mandag sendte naboene, som bor i hver sin villa i ærverdige Christian Benneches vei, inn klager på tillatelsen fra Plan- og bygningsetaten. Både Marø og paret Sneve og Borge har de samme tre hovedpunktene i klagen:

  • Naboer blir urimelig berørt av tiltaket.
  • Tiltaket er i konflikt med bevaringshensyn.
  • Tiltaket er ikke tilstrekkelig dokumentert.

Begge mener at de ikke har fått svar på alle spørsmål og merknader de har til planene, og at Petter Stordalen ikke har lagt ved alle protestene deres i søknaden til Plan- og bygningsetaten.

DN har ikke lykkes i få en kommentar fra Petter Stordalen. Heller ikke naboene Marø og Sneve har besvart DNs henvendelser.

Kristoffer Marø er tidligere Russland-direktør for Statoil.
Kristoffer Marø er tidligere Russland-direktør for Statoil. (Foto: Erlend Aas/NTB Scanpix)

Slo tilbake i podkasten

Utenfor Stordalens villa er det parkeringsplass til ni biler – fem av dem i en garasje bygget inn i terrenget. Stordalen deler parkeringsområdet med naboene i husene ved siden av.

Taket på den planlagte carporten vil bli en del av Stordalens hage på den nordvestlige siden av villaen.

Marø, Sneve og Borge har fryktet at dette vil gi økt innsyn og skjerme for sol til deres eiendommer på andre siden av veien. I mai sa Stordalen til DN at han hadde langt bedre innsyn fra huset sitt enn han vil få fra det gressbelagte garasjetaket.

Investor Fredrik Sneve er en av naboene som protesterer mot Stordalens garasjeplaner.
Investor Fredrik Sneve er en av naboene som protesterer mot Stordalens garasjeplaner. (Foto: Aleksander Nordahl)

– Du kan stå på en stige der ute, og du vil ikke være i nærheten av å ha samme innsyn som jeg har fra kjøkkenet, sa Stordalen om utsikten fra den herskapelige Pausvillaen fra 1907.

Den ble bygget av stålgrosserer og bankdirektør Ole Paus. Under annen verdenskrig fungerte huset som sommerresidens for Josef Terboven, Hitlers rikskommissær i Norge. Stordalen kjøpte huset i 1997.

Til sammen får den nye carporten en grunnflate på over 142 kvadratmeter, med en høyde på tre meter, i tillegg til en hekk mot naboene.

Slik ser det ut i i dag på Bygdøy der Petter Stordalen bor.
Slik ser det ut i i dag på Bygdøy der Petter Stordalen bor. (Foto: Mellbye Arkitektur Interiør)
Slik ser forslaget til endring ut på Bygdøy der Petter Stordalen bor.
Slik ser forslaget til endring ut på Bygdøy der Petter Stordalen bor. (Foto: Mellbye Arkitektur Interiør)

I podkasten «Stormkast», som Stordalen har sammen med tidligere E24-redaktør Per Valebrokk, kritiserte han DNs dekning av krangelen og beskrev sin versjon av saken.

– At en så liten sak, på en lørdag, skulle komme helt til forsiden av Dagens Næringsliv, er ganske imponerende, sa han før han senere i programmet fulgte opp tematikken med:

– Jeg er med i et fellesskap hvor fem naboer, hvor jeg er en av fem, har en felleseid garasje, som er i ferd med å rase ned, fordi den har stått der i 50 år, og var bygget litt dårlig. That’s a fact. Så tilbyr jeg meg, for det har vært litt diskusjon, jeg kan bygge en ny garasje for alle sammen.

Stordalen var ikke fornøyd med protestene på forslaget hans som han beskrev slik:

– Vi lager taket litt lenger, så du i realiteten ikke får snø og drit rett ned. Ja, jeg får da 80 kvadratmeter mer gress av 2500 kvadratmeter. Det forandrer ikke veldig mye. Så begynner naboene å komme med alt mulig, selv de som ikke er berørt, sa han i podkasten.

Bassengmistanke

Kristoffer Marø skriver i klagen sin til Plan- og bygningsetaten at saken burde blitt behandlet «som en hageutvidelse med betydelige terrengendringer hvor biproduktet er at det tilfeldigvis blir to overbygde parkeringsplasser».

Han mener gjennomføringen av bygget krever forstøtningsmurer på opptil fem meter i høyden, og at dagens reguleringsplan ikke tillater terrengendringer.

I den første protesten kalte Marø fremgangsmåten til Stordalen for ufin og uakseptabel. Han mente tegningene var villedende og underkommuniserte det han mistenkte er den egentlige hensikten med tiltaket:

«Nemlig at tiltakshaver ønsker å utvide sin hage for å nyte aftensolen og for deretter å bygge nytt svømmebasseng direkte knyttet opp mot den nye terrassen.»

Til DN sa Stordalen at bassengmistanken var så spinnvill at han ikke visste hvordan han skulle kommentere det. I podkasten «Stormkast» fulgte han opp med:

– Betongdekket er 20 cm, oppå dette har jeg 10 cm gress. Det er dette som er prosjektet det er søkt om. Hvis jeg kutter gresset kort, kan jeg ha et 2 cm høyt basseng. Det er ko-ko, sa han.

Naboene til Petter Stordalen frykter den nye carporten skal gi økt innsyn på deres eiendom.
Naboene til Petter Stordalen frykter den nye carporten skal gi økt innsyn på deres eiendom. (Foto: Mellbye Arkitektur Interiør)

«Diskré utforming»

I byggetillatelsen skriver Plan- og bygningsetaten at tiltaket vil bidra til det grønne preget i området, og «vil med sin diskré utforming ta hensyn til bebyggelsen rundt».

– Eiendommen som ønskes bebygget med en carport, er i dag planert ut og asfaltert, med flere biler som parkerer på terreng. Ved at man setter opp en carport med grønt dekke, vil flere av bilene parkeres under tak, og takdekket vil bidra til et grønt preg i området, heter det i vedtaket.

De mener også den nye hagen vil gjøre parkeringsplassen mindre utsatt for overvann.

– Med hensyn til overvannshåndtering, vil det være en stor forbedring med et grønt dekke over carporten, enn kun et større, flatt og asfaltert område som i dag.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.