– Det var min bestefar som startet butikken. Nå tar min datter Lise over.

Morten Bjørnsen sitter på kontorene så midt i Stavanger sentrum det er mulig å komme. «Slipsselgeren» som han kalles på folkemunne forteller historien om familien, om det å drive handel med sin karakteristiske nasale, litt konservative Stavanger-dialekt. Noen mer kjent representant for en tradisjonsrik handelsfamilie i Stavanger enn Morten Bjørnsen finnes ikke. I tre generasjoner har familien solgt klær. Nå tar datteren Lise Bjørnsen over driften av motebutikken som forsyner merkebevisste siddiser.

Men selv om Bjørnsen-familien tilsynelatende fortsatt har et evighetsperspektiv på salg av moteklær, har familien bestemt seg for å selge kvartalet som huser forretningen, et bakeri og kontoreiendommer.

– Vi hadde to valg for å opprettholde kvaliteten på eiendommen på et skikkelig nivå. Enten kunne vi gå til banken og låne oss skikkelig opp, eller vi kunne velge å henvende oss til eksterne eiendomsinvestorer, sier Bjørnsen.

– Vi valgte det siste, sier Bjørnsen og ser bort på datteren Lise.

I Stavanger kalles Morten Bjørnsen for «slipsselgeren». Noen mer kjent handelsmann i Stavanger finnes ikke.
I Stavanger kalles Morten Bjørnsen for «slipsselgeren». Noen mer kjent handelsmann i Stavanger finnes ikke. (Foto: Tommy Ellingsen)

Merket oljesmellen

Ved siden av Bjørnsen sitter investoren Harald Espedal og Egil Willumsen, daglig leder i eiendomsselskapet Retail Office Stavanger. Det er ingen bombe at når en av oljebyens mest attraktive sentrumseiendommer kommer for salg, er det Harald Espedal som plukker den opp. I løpet av de siste to årene har Retail Office Stavanger kjøpt eiendommer for rundt en halv milliard kroner. Etter det Dagens Næringsliv forstår er eiendommen til Bjørnsen verdsatt til rundt 100 millioner kroner minus gjeld.

– Vi ønsker ikke å si noe om kjøpesum, sier Espedal og nikker mot Bjørnsen.

Retail Office Stavanger eies av Harald Espedal og kona Anne Langeland Espedal og Jan Olav Steensland og hans familie.

Espedal medgir at kjøp av eiendom i sentrum av Stavanger krever at en har en langsiktig investeringshorisont for å kunne regne prosjektet hjem.

– En må se dette i et ti, 20, 30 eller 40-årsperspektiv. Bare en er langsiktig går dette i hop. Stavanger sentrum vil aldri gå av moten, sier Espedal mens Bjørnsen nikker fornøyd av formuleringen.

Saken fortsetter under videoen

Investor Harald Espedals beste investortips
Video fra Dagens Næringsliv
01:51
Publisert:

Espedal ser klare tegn på at sentrum blir mer populært og er ikke redd for at sentrumshandel vil bli utkonkurrert av netthandel.

Bjørnsen og datteren Lise har imidlertid merket konkurransen og litt dårligere tider i oljebyen.

– Det beste året vårt var 2014. Vi har merket oljesmellen.

Omsetningen i driftsselskapet Rolfsen as falt fra 52 millioner kroner i toppåret 2014 til 39 millioner kroner i 2018.

– Vi har gjort grep for å bedre driften. Vi er optimistiske for fremtiden, sier Lise Bjørnsen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.