I 2017 så gondolbanen på Loen dagens lys, den første oppført i Norge siden den nå nedlagte Hangursbanen på Voss ble satt opp i 1963. Sommeren 2019 fikk Voss en ny gondolbane, men ikke før de to turistmagnetene har rukket å konkurrere med hverandre en full sommersesong, skal de barke sammen i Bergen tingrett i april.

Årsaken? Loen Skylift mener Voss Gondol har hermet deres logo.

Det var Avisa Hordaland som omtalte søksmålet først.

De to logoene det strides om, som man finner i henholdsvis Loen og på Voss.
De to logoene det strides om, som man finner i henholdsvis Loen og på Voss. (Foto: Skjermdump: Loen Skylift og Voss Gondol)

Dette er ikke første gang Voss Gondol må møte i retten. I fjor høst ble selskapet saksøkt av 40 hus- og grunneiere, som mente gondolen gikk for nære eiendommene deres og slik skapte ulike ulemper. 16 grunneiere ble da tilkjent erstatning for summer mellom 60.000 kroner og 1.148.547 kroner, melder NRK.

Administrerende direktør i Voss Gondol, Øyvind Wæhle opplyser at de er uenige med Loen Skylift om at logoene er for like, men vil foreløpig ikke gå inn på hvorfor. I en epost til DN avviser han at de har mottatt tilbakemeldinger på at de to logoene er like.

– Ble dere overrasket over søksmålet?

– Ja, utover det har jeg ingen kommentar.

Verner om egne interesser

Richard Grov, hotellsjef og hovedeier i Loen Skylift avviser at søksmålet handler om at de frykter en konkurrent på Voss. Han uttaler imidlertid at det er uaktuelt for dem ikke å reagere når de får konkurrenter som «tar snarveier».

– Da vi åpnet på Loen var det 53 år siden noen bygget en gondol sist, og så gikk det betydelig kortere tid til neste gang. Jeg vil understreke tusen ganger at jeg synes det er helt utrolig flott at markedet er i vekst, det skulle bare mangle. Vi skal samarbeide godt med alle, men vi skal også verne om de interessene og verdiene som vi har bygget opp, sier han.

Grov vil ikke utdype detaljene i kravet, om hvorvidt de også søker erstatning fra Voss Gondol.

– Det jeg vil si er at logoen ligner så mye på vår at det rett og slett blir for nært, og man trenger en viss avstand på disse tingene. Vi brukte mye kreative krefter på navnet vårt, logoen og selve prosessen, og det er del av vår eiendom, konkluderer han.

Forvekslingsfare avgjørende

– Hvis andre får lov til å legge seg altfor tett opp til en logo så kan man tenke seg at den vil miste sin verdi, fordi ingen lenger vet hvem som står bak merket, sier professor Inger Berg Ørstavik ved Universitetet i Oslo.

– Blir det for mange like logoer og merker, så fungerer de ikke lenger.

Ørstavik har varemerkerett som et av sine fagfelt, og uttaler seg uten å kjenne detaljene i saken. Hun trekker frem særlig én ting som utslagsgivende dersom man skal vinne frem med et varemerkekrav.

Professor Inger Berg Ørstavik ved UiO forteller at logoer må være forvekslingsvis like dersom man skal nå frem med et varemerkekrav.
Professor Inger Berg Ørstavik ved UiO forteller at logoer må være forvekslingsvis like dersom man skal nå frem med et varemerkekrav. (Foto: Gorm K. Gaare)

– Da må man klare å vise at logoene er så like at det er fare for forveksling. Det kan være at forbrukere tar feil av hvilke banen det er snakk om, eller tror det er snakk om samme selskap, sier hun.

Dette gjelder selv om gondolene står over 200 kilometer unna hverandre, fordi logobruken vil gå igjen i alt av markedsføring til bruk i sponsorsamarbeid.

Ørstavik påpeker at like logoer i utgangspunktet ikke er et problem, men at utfordringer kan melde seg når man leverer samme tjeneste.

– Dersom man hadde brukt relativt like logoer til å selge skiutstyr og sandkasser, så ville ikke problemstillingen vært like aktuell for da kan ikke forbrukeren ta feil.

Saken er satt opp til å gå for Bergen tingrett 20. og 21. april. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Dette er Europas mest populære sted for denne typen luftsport akkurat nå
– Du kan fly fra klokken ni om morgenen til ti om kvelden, sier Hilde Marie Pedersen. Hun er speedflyer, og syns anlegget i Loen er luksus.
01:28
Publisert: