530 italienske hestekrefter? Ferrari? Nei? Hva med Lamborghini? Nei. Hmmmm.. Fire dører og ekstremt romslig baksete?

Med en toppfart på hele 307 km/t hevder Maserati at Quattroporte GTS den raskeste sedanen på markedet.

Det er den i hvert fall frem til nye Porsche Panamera Turbo S - som slår den med tre km/t - kommer på markedet. Da skulle det bare mangle at den får en avgiftslette på 51.000 kroner om den avgåtte regjeringens bilavgifter går gjennom. Maserati er ikke noe vanlig syn på norske veier, dels fordi de knapt har noen som selger slikt i Norge, dels fordi en høy pris ekskluderer de fleste fra å tenke på en slik bil. De gamle pengene som går med til bilinnkjøp blir også muligens litt mer konservativt plassert enn i italiensk design og kvalitet.

Dette er nær sagt den eneste vinkelen der Maserati Quattroporte ikke ser grandios ut.
Dette er nær sagt den eneste vinkelen der Maserati Quattroporte ikke ser grandios ut. (Foto: Embret Sæter)

Den sjette generasjonen firedørs-modellen fra italienske Maserati skal konkurrere på øverste hylle med toppmodellene fra Mercedes, Audi, BMW, Aston Martin og Jaguar om kjøpesterke og kresne kunder som er villig til å betale godt over 2,5 millioner kroner når de handler bil.

Vår testbil har den kraftigste motoren, og ikke en hvilken som helst motor: 3,8 liter sylindervolum er fordelt på åtte sylindere i v-formasjon av ingen ringere enn motorfolkene hos Ferrari. Det burde borge for racingfølelsen.

Motoren med dobbelt turbo på 3,8 liter er bygget av Ferrari.
Motoren med dobbelt turbo på 3,8 liter er bygget av Ferrari. (Foto: Embret Sæter)

Og det har den da også, denne gigantiske bilen. Med en lengde på 5,26 meter og en akselavstand på 3,17 meter, er den en av de største bilene på markedet.

Årsaken til den ville veksten fra forrige generasjon, som heller ikke var smålåten, er selvsagt at Maserati straks kommer på markedet med den mindre modellen Ghibli.

I tillegg er lange biler svært populært i verdens viktigste bilmarked; det kinesiske. Slikt må hensynstas om Maserati skal innfri de voldsomme vekstmålene i 2015, som innebærer nesten tigangeren fra fjorårets drøye 6000 solgte biler.

Den grandiose størrelsen gir selvsagt et baksete som kan romme den mest langbeinte disponent. Men i GTS-versjonen er det selvsagt meningen at disponenten skal sitte bak rattet selv.

Og når han først sitter der, er det ikke så mye av den gigantiske bilen han merker at han drasser på. En presis styring og en 50/50 vektfordeling kombinert med en villig motor med hele 710 newtonmeter dreiemoment sørger for at bilen fremstår som ganske så kvikk.

Det er ikke vanskelig å finne seg til rette bak rattet, men Maserati har litt å gå på for eksempel når det kommer til grafikk i displayene.
Det er ikke vanskelig å finne seg til rette bak rattet, men Maserati har litt å gå på for eksempel når det kommer til grafikk i displayene. (Foto: Embret Sæter)

En lite sofistikert og intuitiv girspak er koblet til den finfine åttetrinns girkassen som overfører de 530 hestekreftene til bakhjulene, noe som kan være en prøvelse på kald og våt asfalt. Hvordan dette kan gå sikkert for seg på vinterføre, fremstår for meg som en gåte. GTS-modellen blir da neppe heller spesielt mye solgt i Norge, da Quattroporte også kommer i en firehjulsdreven variant.

Selv om fører ikke merker så mye til størrelsen, går det tydelig på bekostning av drivstofføkonomien. Man formelig ser tankmåleren bevege seg i takt med høyrefoten, og vi kan love dere at rekkeviddeangst ikke ble en saga blott selv etter Teslas inntreden på bilmarkedet. Den lever og blomstrer bak rattet i Maserati på landlige norske veier, til tross for at bilen visstnok skal ha blitt 20 prosent mindre tørst enn tidligere.

Akkurat her forbrukes 1,8 liter på milen, men fargen er fremdeles grønn og miljøvennlig i displayet på bilen.
Akkurat her forbrukes 1,8 liter på milen, men fargen er fremdeles grønn og miljøvennlig i displayet på bilen. (Foto: Embret Sæter)

Lydmessig er det selvsagt alltid deilig å sette seg inn i en bil med V8-motor. Lydisolering er en egen kunst i denne luksusklassen, en kunst Maserati ikke helt har fått dreisen på etter min mening. Man hører for lite til motoren, selv i sportsmodus, og for mye til andre ting.

Quattroporten kan vanskelig måle seg mot de tyske konkurrentene når det gjelder luksusfølelse eller klasse, men den har definitivt sin egen sjarm, og spiller på helt andre strenger enn for eksempel Mercedes S-klasse. Likevel er den heller ikke en konkurrent mot de sprekeste av de tyske konkurrentene, slik som BMW M5 og Audi RS 7. Det blir liksom for knusslete og magert.

Potensielle Maserati-kunder kan kanskje tenkes å snuse på Jaguar XJ, men kanskje vel så mye fra egne landsmenn, som de mindre Maseratiene eller eventuelt trangere Ferrarier. Kjedelig er i hvert fall ikke valget, om det skulle falle på en Maserati Quattroporte.

Bakseteplassen er av det romslige slaget. Mot knappe 60.000 kan du få to luksusseter og en gigantisk midtkonsoll i steden for testbilens setebenk med oppvarmet plass til tre.
Bakseteplassen er av det romslige slaget. Mot knappe 60.000 kan du få to luksusseter og en gigantisk midtkonsoll i steden for testbilens setebenk med oppvarmet plass til tre. (Foto: Embret Sæter)

Les flere biltester her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.