Opel Ampera-e heter bilen som debuterer på bilutstillingen i Paris i slutten av september. Nå har Opel endelig sluppet litt mer håndfaste data for bilen, spesielt det som potensielle elbilkunder kanskje er mest opptatt av: rekkevidde.

Ifølge Opel får bilen en rekkevidde som bryter 400 kilometersgrensen med god margin målt etter den europeiske målesyklusen NEDC.

Bilen er basert på Chevrolet Bolt, som i de amerikanske målingene får en rekkevidde på 238 miles. De amerikanske tallene er mer edruelige enn de europeiske, og dette tilsvarer 383 kilometer på en lading.

Til sammenligning skal Tesla Model 3 få en rekkevidde på 215 miles, eller 346 kilometer, etter den amerikanske målemetoden. I hvert fall enn så lenge. Tesla har hittil vært flinke til å oppgradere batteripakkene sine.

Ampera-e har et batteri som består av 288 litium-ion celler, noe som gir en kapasitet på 60 kWh, og er utviklet i samarbeid med LG Chem. Til sammenligning har BMW i3, med sitt batteri på 33 kWh, ifølge NEDC en rekkevidde på 300 kilometer, heter det i en pressemelding fra Opel. Tar man vekten med i bretraktning blir ikke regnestykket like enkelt.

Les DNs test av BMW i3 med den store batteripakken her: Noe for seg selv - og for flere dn+

Mye tyder på at bilen dermed får en reell rekkevidde under normale forhold som passerer 300 kilometer.

- Opel vil at elektriske biler skal være et reelt valg for mange flere – også de som bor utenfor de store byene. Lang rekkevidde, ikke bare under ideelle forhold, er essensielt for å få til dette. Vi gleder oss stort til å vise Ampera-e i Paris, og ikke minst se den rulle på norske veier neste år, sier administrerende direktør i Opel Norge, Bernt G. Jessen i en pressemelding.

 

Ampera-e er 417 centimeter lang, har plass til fem personer og et bagasjerom på 381 liter. Batteripakken er plassert i bunnen av bilen, og skreddersydd til bilens form.

Bilen har et dreiemoment på 360 Newtonmeter og 204 hestekrefter. Toppfarten er begrenset til 150 kilometer i timen.

Bilen har en funksjon kalt «Regen on Demand» for maksimal regenerering. Med en hendel bak rattet kan føreren gjøre motorbremsen så sterk, at det ikke er nødvendig å bruke bremsepedalen for å stoppe helt i normal trafikk.

Ampera-e har full støtte for Apple CarPlay og Android Auto, som gir sømløs tilkobling av smarttelefoner. I tillegg kommer Ampera-e, som alle Opels personbiler, med Opel OnStar, som er et system som automatisk kan varsle om en ulykke skulle inntreffe, eller så kan du tilkalle hjelp selv via en knapp i interiøret. I tillegg er Opel OnStar din personlige rådgiver på veien.

Ett trykk på OnStar-knappen og du kobles opp mot din egen rådgiver som kan hjelpe deg med å finne adressen til dit du skal, og deretter laste den ned til navigasjonen din, eller gjennomføre en sjekk på bilen din før du legger ut på langtur.

Opel Ampera-e debuterer på Paris Motor Show om snaue tre uker.

Les også: - I Norge viser man overfor resten av verden at det er mulig

Tesla skal oppdage ufoer

Les test av Porsche Panamera: Andungen som ble en svane dn+  (DN+)

Se også:

Er den fremdeles verdens beste bil?
Vi har kjørt andre generasjon Porsche Panamera.
01:29
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.