Esa  kunngjorde mandag at momsfritaket er miljøbegrunnet og ikke i strid med EØS-avtalens statsstøtteregler.  Dermed kan det bli 15 000 til 40 000 billigere per år å lease elbil enn i dag.

- Det er klart det vil spille en rolle. Jeg  tror leasing som finansieringsform kan øke veldig, sier Paus. 

Hans firma Lease Plan har nå rundt 40 000 biler i flåten, men bare noen få hundre elbiler blant disse

Langvarig

Allerede sent i 2013 vedtok Stortinget enstemming at også elbil-leasing skulle ha momsfritak. Finansminister Siv Jensen utsatte imidlertid den praktiske gjennomføringen. Begrunnelsen var nettopp at endringen måtte såkalt notifiseres til Esa i Brüssel for å få avklart forholdet til EØS-bestemmelsene. Nå er fritaket altså godkjent.

 Finansdepartementet oppga tirsdag ettermiddag at momsfritak på elbil-leasing vil  tre i kraft så snart som mulig og senest 1. juli.

Som kjent har kjøp av elbil  vært fritatt for moms siden først på 1990-tallet.  Leasingselskapenes elbil-problem har dermed vært at det ikke har vært fradrag på inngående moms , mens man har måttet legge 25 prosent moms på  utleieprisen.

- På  vanlig bil i golf-klassen med leiepris i  området 4000 kroner i måneden har leieprisen på en tilsvarende elbil da blitt 1000 kroner dyrere med momsen.  På enn dyr bensinbil  med 13-15000 i månedsleie kunne leiepris på en tilsvarende Tesla bli rundt 3 000 kroner dyrere i måneden, sier Marius Paus. Han mener likere priser mellom leie av el- og bensin/dieselbilder kan gi de første et kraftig løft.

  Ønsker forutsigbarhet

Ifølge Paus har lavere driftskostnader til energi  og fordeler ved parkering, kjøring i kollektivfelt og lignende spilt en rolle for de få som likevel  har valgt elbil-leasing så langt .

- Så vil det nok også spille en rolle for elbil-markedet generelt og også for leasingen i hvilke grad politikerne er forutsigbare om slike elbil-fordeler fremover, sier han.

Esa har også kunngjort at momsfritak på import og kjøp av nye elbilbatterier kan godkjennes.

Miljøstiftelsen Bellona er tilfredse med Esa-beslutningen.

- Det er flott at ESA slår dette fast én gang for alle. Men det var fullstendig unødvendig av Siv Jensen å ta denne runden i EU-systemet. Det var ingenting som tilsa at den norske ordningen var i strid med EU-reglene, sier Bellona-leder Frederic Hauge i en pressemelding.

- Nå blir elbiler sexy
BMW`s Ian Robertson forteller om den nye ladbare hybriden i8
01:20
Publisert:
 

Video: Bussjåføren er lei av elbiler
00:00
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.