I en kryptisk melding via sosiale medier i forrige uke varslet Tesla-sjefen ny «D». På en presentasjon i Hawthorne, California torsdag kveld tok Musk bladet fra munnen.

-Vi har gjort det mulig å forbedre alt med bilen. Akselerasjonen er raskere. Toppfarten er litt høyere. For første gang noensinne, har rekkevidden og effektiviteten faktisk blitt bedre. Bokstavlig talt alt med bilen er blitt bedre med Dual Motor. Det finnes ikke noe teknisk ulempe her, sa Elon Musk da han i natt viste frem sin nye versjon av elbilen Model S.

Bokstaven "D"står altså for «dual motor» - eller dobbeltmotor - som sitter i elbilprodusentens nye Model S med endebokstav D. Sedanen blir dermed den første Tesla-modellen med firehjulsdrift. Ryktene om at Model S skulle få firehjulsdrift startet allerede for ett år siden, men det ble da avvist ettersom det ville kunne påvirke salget av den kommende suven Model X, som er beregnet å komme til neste sommer.

Bilen har også autopilot ved hjelp av kameraer og radar samt sensorer som sjekker omgivelsene til bilen. Systemet skal oppgraderes etterhvert via programvaren slik at bilen kan få en viss grad av selvkjøring.

Dual motor kan velges med alle batteripakkene, men den vasseste versjonen blir P85D. Denne versjonen får en samlet effekt på 691 (!) hestekrefter. En elmotor foran leverer 221 hestekrefter, mens bak sitter en elmotor på 470 hestekrefter. Ikke bare blir dette firehjulsdrift, men det gir seg selvsagt utslag i en vanvittig akselerasjon fra null til 97 km/t på 3,2 sekunder. Toppfarten er satt til 250 km/t.

For å sette det i perspektiv: det er ett fattig tidel tregere enn den raskeste Porsche 911 Turbo S med 583 hestekrefter og en prislapp på over 2,5 millioner kroner bruker til 100 km/t. I Teslaen kan du ta med deg seks passasjerer, samt masse bagasje - utslippsfritt.

-Denne bilen er helt gal. Det er som å ta av fra et hangarskip, den er helt bananas. Det er som å ha sin egen private berg- og dalbane, sier Musk.

De 5500 nordmennene som allerede kjører Tesla Model S, kan sikkert skrive under på at det den "ordinære" modellen også er relativt kvikk.

Les vår test av Model S: Tesla Model S: Elektrosjokket

Oppgitt rekkevidde på denne modellen er 275 miles, det er 10 miles mer enn oppgitt for Model S P85. Det tilsvarer 442 kilometer, men dette er for den amerikanske versjonen, og den europiske har alltid fått omkring 10 prosent lengre rekkevidde. Da snakker vi for nesten 50 mil på en lading.

Dette må da bli fryktelig dyrt, kan man tenke. Regjeringen har ikke gjort noe med elbilfordelene i Norge ved statsbudsjettet, så her til lands blir den fremdeles avgifts- og momsfri.

- Vi kjenner ikke den europeiske prisen, men i USA er prisen for Model S D ca. 10 prosent høyere enn Model S, sier Esben Pedersen, skandinavisk kommunikasjonssjef for Tesla til DN.

Det vil i tilfelle bety en startpris på versting-modellen på 670.000 kroner, mens 60-kWt-versjonen med firehjulsdrift vil koste omlag 510.000 kroner. Bilen kommer på hjemmemarkedet allerede i år.

-Vi regner med levering i Q2 i Europa, opplyser Pedersen.

 

Les også:
Hans «ukelønn» er Erna Solbergs månedslønn
Asia i dag: Fryktens fredag
- Tall som lett kan latterliggjøres i norsk offentlighet (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.