Den eventyrlige elbil-suksessen i Norge har ikke smittet over på vårt naboland i øst, Sverige, som heller ikke har tilsvarende incentiver.

Billigere alternativer

Mens 3535 nordmenn har sikret seg ny Tesla i år, kjøpte kun 16 svensker bilen i 2013, det første året Tesla kom på markedet i Europa.

I vår ble det litt mer fart i salget, men ved utgangen av september var det likevel ikke solgt flere enn 165 Teslaer i Sverige, skriver di.se. Det gir et salg å mindre enn 1/20 av salget i Norge, med et folketall som er rundt 90 prosent høyere.

En av årsakene avisen peker på til den store forskjellen mellom Tesla-salget i de to nabolandene, er at Tesla blir en forholdsmessig veldig dyr bil i Sverige.

Kommunikasjonssjef Esben Pedersen i Tesla mener imidlertid at selskapet har gjort stor suksess også i Sverige. Av et årlig salg på omkring 1300 elbiler i Sverige, står Tesla for 20 prosent, påpeker han.

- Vi åpnet vår første butikk i Sverige i Juni og service i august, og vi har mer enn tidoblet vårt salg i Sverige i år, sier Pedersen til DN.

I Norge er for eksempel Tesla billigere enn en Volvo V60 D5 (dieselmotor). De høye avgiftene på bensinbiler og biler med store utslipp i Norge gjør også at den større Volvoen V70 T4 blir cirka dobbelt så dyr i Norge som i Sverige, skriver Dagens Industri. Pedersen mener artikkelen gir et skjevt bilde.

- Tesla kan tjene penger med et mye mindre salg enn Volvo, vi produserer kun 36.000 biler i året globalt, sier han.

Teslatoppen erkjenner imidlertid at det norske markedet er unikt og et foregangsland innen elbiler. Derfor benchmarkes heller ikke markedene, men fokluserer man på markedsandel, påpeker Pedersen.

Nå har Tesla akkurat lansert et leasingsprodukt i Sverige i samarbeid med DNB, rettet mot bedriftsmarkedet.

- På grunn av vår lange leveringstid vil dette imidlertid dog først vise seg i salgsstatistikken senere, sier han.

Dårligere lademuligheter i Sverige enn i Norge trekkes også frem i artikkelen som en årsak til den store forskjellen i salget av Teslaer i de to landene.

Det selges flere elbiler i Norge i forhold til folketallet enn noe annet land i verden.

Tesla Model S har lenge vært en av de mest solgte.

Etter at Tesla nylig lanserte «model D» med dobbel motor har imidlertid eksisterende eiere av de dyrere Teslaene nærmest fått panikk.

Over en tredagersperiode etter lanseringen stod Tesla Model S for 30 prosent av biler over 600.000 som ble lagt ut på rubrikktjenesten finn.no, mot 2-3 prosent normalt.

Mange vil ha den nye modellen, men vil selge før et ventet prisfall på de gamle modellene.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les også: 
- Eiere av de dyrere Teslaene har fått panikk
Dette gjemmer seg bak Teslas «D»
Vil ha Tesla-fabrikk i forlatt Lidl-lager