-Automatisering er en så viktig del av Teslas fremtid. Å bygge maskinen som bygger maskinen er viktigere enn maskinen selv, etterhvert som produksjonen øker. Dette er det første betydelige oppkjøpet i Teslas historie, sier Elon Musk, sjef for Tesla Motors.

Den amerikanske elbilprodusenten Tesla melder tirsdag at selskapet overtar det tyske selskapet Grohmann Engineering, som holder til i Prüm i Tyskland, og spesialiserer seg på å bygge maskiner. Tesla har et mål om å produsere 500.000 biler allerede i 2018, opp fra årets produksjon på omkring 50.000 biler, og trenger derfor maskiner for å lage maskinene sine. Grohmann har spesialisert seg på automatisering, og vil nå skifte navn til Tesla Grohmann Automation. Tesla anslår at over 1000 nye jobber for ingeniører og teknikkere vil komme over to år.

-Tyskland har veldig mange talenter innen automasjon, sier Elon Musk.

Vokser i Tyskland

I en melding fra Tesla heter det at flere kritiske elementer for Tesla automatiserte produksjonssystemer vil bli designet og produsert av den nye fabrikken, slik at Teslas bilfabrikker blir verdens mest avanserte fabrikker. Tesla forventer at produksjonen kan øke både i fart, effektivitet og kvalitet etter oppkjøpet.

Oppkjøpet må godkjennes av tyske myndigheter, og Tesla regner med å fullføre kjøpet tidlig neste år.

Musk vil ikke kommentere prisen på transaksjonen, som omfatter 700 ansatte.

-Tesla gjør en stor investering i Tyskland, fordi tysk ingeniørkunst er veldig bra. En viktig del av Tesla vil være i Tyskland, sier Musk.

Ny gigafabrikk

Mot slutten av 2017 skal etter planen Tesla Model 3 komme i produksjon, en bil som sist kjente bestillingstall var på nesten 400.000 enheter.

-Nøkkelen for å lage elektrifisering av bilparken lønnsomt, er automatisering, sier Musk, som også sier selskapet er på jakt etter produksjonsfasiliteter i Europa til både batteri- og bilproduksjon.

-Det er en stor oppskalering av produksjonen, vi går fra 100.000 til 600.000 enheter innen kort tid. Vi må ha en gigafabrikk til, og vi regner med å ha lokasjonen klar i 2017, sier Musk.

På spørsmål om hvor dette eventuelt vil bli sier Musk:

-Å være nær talenter er viktig. Å være nær folk som vi trenger er viktig. Over tid vil det bli en andre, og kanskje en tredje gigafabrikk i Europa. Vi selger mange biler i Europa, og det riktige å gjøre er å starte produksjon av bilene så raskt vi kan. Produksjonen må være nær kundebasen, sier Musk.

Musk takker blant annet norske myndighter for å gjøre det mulig med utbredelsen av elbiler.

Les også: Milliardgave til Tesla-kjøpere dn+ (DN+)

-Vi er et lite selskap. Vi produserer bare en prosent av hva Toyota gjør. Ettersom vi er så mye mindre, er det viktig at vi fokuserer. Prioriteten nå er å bygge Model 3-fabrikken. Det har vært drømmen siden vi etablerte selskapet. En bra elektrisk bil som folk har råd til har vært drømmen. Vi er fremdeles et ungt selskap, så vi har en lang vei for å gjøre en meningsfull forskjell, sier Musk.

En journalist spør om det amerikanske valget.

-Ja, det er vi klar over, avbryter Musk.

-Dette er ikke det beste øyeblikket for amerikansk demokrati. Vi tror ikke at han er den ideelle personen som president. Vi tror på internasjonalt samarbeid, sier Musk.

Lading vil koste

Mandag kom det frem at Tesla fra årsskiftet vil ta betalt for at nye kunder med den nye, rimelige Model 3 for å benytte seg av selskapets 4600 superladere rundt omkring i verden.

"For Teslaer bestilt etter 1. januar 2017 vil 400 kWt med gratis Supercharging-kreditt (omtrent 1600 kilometer) være inkludert årlig, slik at alle eiere kan fortsette å bruke Supercharging på tur. Utover dette vil det være en liten avgift for Supercharging som belastes inkrementelt og koster mindre enn å fylle tanken på en sammenlignbar bensinbil. Alle biler vil fortsette å bli utstyrt med komponentene som trengs for Supercharging." heter det i et blogginnlegg fra Tesla.

Les mer her: Slutt på gratis Tesla-lading

Tesla-oppkjøp får støtte fra aksjonær-rådgiver  

Saken oppdateres løpende med kommentarer fra Elon Musk.

Følg med på bilnyheter på DN, få ukentlig nyhetsbrev ved å melde deg på her.

Åpner falkevingedørene 30 cm fra betongstolpe
Det er små marginer når DNs biljournalist tester om falkevingedørene til Tesla Model X kan åpnes i trange parkeringshus.
01:16
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.