Tidligere denne måneden la Delta Airlines, American Airlines og United Airlines frem et 55-siders dokument, der flyselskapene rettet knallhard kritikk mot de tre Midtøsten-flyselskapene Etihad Airways, Qatar Airlines og Emirates.

De tre ble beskyldt for konkurransevridning, fordi de til sammen skal mottatt opp mot 42 milliarder dollar i statsstøtte fra henholdsvis Qatar og Emiratene, som eier selskapene.

Dette er ifølge amerikanerne, som kaller seg Partnership for Open and Fair Skies, i strid med en bilateral avtale selskapene har seg imellom. Og det bidrar til å krympe de amerikanske flyselskapenes markedsandel i USA, skriver Check-in.dk.

Avviser allle anklager

Emirates-toppsjef Tim Clark slår nå tilbake mot kritikken og avviser alle anklager:

På et pressemøte i Washington D.C. denne uken sa han blant annet at de 1,6 milliardene dollar som står anført i rapporten fra Partnership for Open and Fair Skies, er betalt til det statseide fondet ICD, som eier flyselskapet, og ikke motsatt vei.

I tillegg påpekte han at diverse regjeringsinvesteringer i den nasjonale infrastrukturen er gjort med langsiktige fordeler som mål, akkurat som i alle andre land. Tim Clark mener at Emirates bidrar til konkurransen på det åpne markedet ved å tilby et godt produkt med høy grad av service og konkurransedyktige priser, og at selskapet i motsetning til amerikanerne ikke er ute etter å «skyte ned» andre flyselskaper.

Emirates har i dag 84 ukentlige flyvninger fra ni amerikanske flyplasser til Dubai, der passasjerer kan fly videre til 56 destinasjoner i Afrika, Asia og Midtøsten som ikke dekkes av noen amerikanske flyselskaper.

Også andre store flyselskaper har forsøkt å kjempe mot Midtøsten-flyselskapene. Med steinrike ørkenstater i ryggen er de tre i stand til å ekspandere uten å ta hensyn til om rutene de oppretter er lønnsomme på kort sikt. Dermed er det svært vanskelig å konkurrere mot disse flyselskapene, spesielt på oversjøiske ruter mellom Europa og Asia: Kjemper med nebb og klør mot søkkrike flyselskaper

Slik skal nordmenn lokkes til å fly First Class
00:00
Publisert:
 

Les også: Flytopper avviser boble

 

 

 

 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.