Det er lett å glemme at bak alt skvalder om hybrider og andre kjedelige biler finnes det et annet Toyota som faktisk lager interessante biler.

Siste eksempel var den glimrende billig-sportsbilen GT 86. Men vi må heller ikke glemme selve kongen av Toyota; Land Cruiser. En arbeidshest uten like, og i V8-versjon blir den en gigant uten like.

Se store bilder i DN Play.

Det største problemet med denne bilen er egentlig komme seg inn i den. Den er høy! Men når du først får satt deg ned i de store setene, skal det mye til å stoppe deg.

Uansett hva slags haug du måtte ha, kan du være sikker på at LC V8 kan kravle eller krype seg til topps av den.

Terrengmulighetene byr på en lang rekke forskjellig programmer etter hva haugen din består av.

 

Størrelsen på denne bilen, selvfølgelig i tillegg til V8-motoren, avslører at Toyota her avleder en bil fra det amerikanske markedet. Nå er riktignok drivstoffet dieselolje og ikke bensin, så litt europafisert er den jo. Et noe ulekkert ratt i tre, avslører også en ambisjon om å tiltrekke seg mer luksusorienterte kunder. Og selv om luksusen fremstår som ganske så folkelig, levner ikke prisen på denne versjonen av bilen muligheten åpen for at andre enn rikinger kan klatre inn bak rattet.

Knappefloraen i Land Cruiser V8 er nær sagt viltvoksende. Her sitter det knapper av alle slag, rundt omkring overalt. Når man prøver å finne ut hva de er til, er det likevel slik at man faktisk kan tilgi det enorme knappeeldoradoet. Ikke nok med at knappene faktisk har en funksjon, men de fleste funksjonene er også av det kule slaget.

For eksempel bak girspaken, der er det et cluster av knapper som gjør bilen kapabel til å mestre det meste av prøvelser.

 

Bilen kan selvfølgelig - som seg hør og bør - heves, men i tillegg har den altså en kravle-funksjon av det snedige slaget, som sørger for at du kan krype opp de underligste steder. Muligheten for å snu på en femøring ute i terrenget finnes også, da det bakre hjulet som har innersving nå bremses etter rattutslaget. Snedig. Nå fikk vi ikke satt dette på skikkelig prøve, det er som kjent ikke lov til å kjøre bil i skogen i Norge, men det betyr ikke at du kan nektes å komme deg opp av grøfta, om du skulle være så uheldig å havne nedi noe slikt. Du kan også monitorere deg selv opp av vanskelige situasjoner ved hjelp et kamera på hver side av bilen.

Som en kontrast til Toyotas masseselgende hybrider er det jo litt ironisk at de også leverer denne bilen. De store piggdekkene sørger ikke bare for at du neppe greier å kjøre deg fast, men også til at innbilte astmaanfall oppstår hyppig når du hører lyden av asfalt bli revet opp i det du kjører på bar sådan.

Ikke for det, selv V8-utgaven av Land Cruiser har blitt mer effektiv med fyringsoljen enn den var inntil nylig. Nå er ikke CO2-utslippet verre enn en kvartkilo per kilometer. Salget er likevel ikke så avskrekkende at det påvirker merkets gjennomsnitt nevneverdig. Kjører du mest mulig i eco-modus kan du faktisk greie deg med under en liter på mila.

Den mest sannsynlige årsaken til at du ikke kommer videre i denne bilen, er da også om den 93 liter store dieseltanken går tom.

Se store bilder i DN Play.

 

Les flere biltester her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.