Med aner tilbake til det japanske keiserrikets militære stormannsgalskap kan man glatt forstå hvorfor Toyota Land Cruiser fremstår som den gjør i dag. Det er en diger bil med utpreget maskulin appell som er holdbar og røff nok til å gjennomgå en hard arbeidshverdag med masse sur kaffe, P4 på radioen, dårlig kroppshygiene og elendige veier. I det hele tatt er det i utgangspunktet lite feminint fjas og dill med denne bilen.

Men Toyota Land Cruiser er likevel ikke en penisforlenger av den grunn. Den er mer som en gigantisk kjempesusp der den brauter seg frem i trafikkbildet. Biler, trikker og andre myke trafikanter viker respektfullt unna og gir deg ditt nødvendige lebensraum. På DNs testbil var det tre-fire kameraer som hjelper deg til å følge med i trafikkbildet. Bilen er jo tross alt såpass lang at når du har fronten ved en utkjørsel så kan bakenden for alt hva man vet være i Andromeda-galaksen, noe som gjør tv-overføringer fra bilens utposter til en fornuftig investering.

 

Men å kjøre på vanlig vei med Land Cruiser kan fort bli kjedelig. Bak rattet på denne kjempe-suv'en får du nemlig mye mer lyst til å krysse midtrabatter og kjøre i grøften fremfor å følge resten av trafikkbildet som fjaser seg rundt i Priuser, Poloer og andre lavutslippslobotomioffer. Videre er motoren ganske lat og styreresponsen syntetisk og lett, noe som til samme gir bilen slappe kjøreegenskaper. Men det er jo tross alt en diger suv det er snakk om, så den er jo i utgangspunktet unnskyldt.

Det er ikke helt åpenbart på hva som egentlig er helt nytt på siste utgave av Land Cruiser, selv om den er strammet opp i designen. Det som vitterlig er helt nytt, er da også noe ordentlig dillete fjas. Motoren og drivlinjen er nemlig kastrert ned for å slippe ut rundt 11 prosent mindre CO2. Og for å få til dette må man betale med en 23 prosent dårligere akselerasjon enn forgjengeren. Det gjør at nye Land Cruiser både føles og er enda tregere enn hva den ser ut som. Om dette er det bare ett å si: En elendig vurdering av Toyota.

 

Videre har visst nok enkelte tekniske terrengegenskaper blitt erstattet med avstandsradar og såkalt precrash-system. Hva skal man med slikt? Inne i bilverdens svar på Tirpiz er man jo uansett trygg.

Land Cruiser brukes over alt der veier er elendige og fremkommeligheten dårlig. Terrengegenskapene skal med andre ord være topp. Men likevel er det å ikke ha tre sperrer på en barsk suv omtrent like maskulint som å oppdatere Facebook-profilen din flere ganger om dagen. Visse elektroniske hjelpemidler gjør likevel sitt til for at Land Cruiser nok kommer frem litt lengre enn hva man egentlig bør.

Land Cruiser er nok en av de få bilene som leveres med piggdekk tatovert inn i vognkortet på bilen og trommehinnene til passasjerene. De fire digre piggdekkene skaper nemlig masse veistøy, som spesielt høres godt som baksetepassasjer. Trøsten er at piggdekkene gjerne blir høylytt akkompagnert av den noe rurale, firesylindrede treliters dieselmotoren, som riktig nok demper seg noe når man kommer opp i turtall og fart.

Interiøret er ikke utpreget jålete det heller, men bærer preg av litt for mye billig plast og påtatt luksus. Alt er på plass og alt fungerer, men det er ikke spesielt elegant.

Synes man det er litt for redneck og vel mye traventusiast å kjøre Land Cruiser kan man utmerket godt velge en Land Rover Discovery, som nylig kom i ny og oppdatert versjon. Denne er litt mer sofistikert på de fleste områder, men sender også ut noen ganske andre signaler enn en Land Cruiser. Den andre konkurrenten i denne nisjen er Mitsubishi Pajero, som nå endelig har en ny diger dieselmotor. Det siste alternativet er å ta skrittet fullt ut opp i gigantomaniens grader. For selv om de vanlige Land Cruiseren er stor, er det bestandig godt å vite at det også finnes en enda større utgave, nemlig Land Cruiser V8. Der er det i alle fall ikke gjort dårlige kompromisser med motoren.

Vurdert av Bernt Gran (DN) og Embret Sæter (DN.no) (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.