Denne vakre bilen er en Fisker Karma. Den er desginet av dansken som tidligere var sjef for design hos Aston Martin. Henrik Fisker sto da bak skjønnhetene DB9 og V8 Vantage. Kikker man på hans nyeste mesterverk med hans eget navn; Karma, ser man også inspirasjoner fra BMW Z8, en annen bil mannen er ansvarlig for.

Med en ekstremt lav profil, bølgende karosseriplater, og gigantiske hjul som nærmest sprenger seg ut gjennom skjermene, er de elegante formene skapt for å bli beglodd. Noe som skjer til gangs. Hodesnu-effekten er påfallende sterk, nesten farlig.

Se video av skjønnheten ved å klikke på bildet i toppen av saken.

 

Det er kanskje ikke helt rart. Hverken navn eller logo eller form er kjent for andre enn spesielt interesserte. Men denne bilen har ikke bare et ytre som man begjærer.

Under overflaten har Fisker Karma potensialet til å vise veien inn i fremtiden, eventuelt ende på teknologiens skrothaug, som nok et fallert forsøk på å finne alternativet til de forferdelige konvensjonelle motorene som sitter i bilene til gud og hvermann.

Fisker Karma er en relativt komplisert konstruksjon, den er i prinsippet en elektrisk bil som frakter med seg sitt eget aggregat. Det har sine åpenbare fordeler og også noen like åpenbare ulemper.

Se flere og større bilder av Fisker Karma

For å ta det første først; dette er en elbil med en rekkevidde som ikke gir seg ved de første åtte milene som kan kjøres etter å ha ladet batteriene fra en vanlig veggkontakt. Etter at dette er tomt eller kanskje mer riktig, samtidig som man bruker dette, kan også motoren under panseret forsyne batteriet med mer strøm, slik at samlet rekkevidde på nesten 50 mil.

Det bokstavelig talt tyngste argumentet mot Karma er at den er tung som bly. Ikke nok med at bilen har tunge batterier, men den har i tillegg tre motorer. Det bidrar sammen med at det ikke er spart noe på utstyr, til at bilen overskrider to tonn med god margin.

Derfor er det da også ikke bare deilig, men strengt nødvendig å ha to elektriske motorer som hver yter over 200 hestekrefter til å drive bakhjulene. En av elektriske motorers store fordel er at du slipper å komme opp i turtall før kreftene manifesterer seg. Et dreiemoment som overskrider verdens raskeste bil er på plass, og det gir bra med skyv i ryggen.

De heftige tallene endrer ikke det faktum at Karma er adskillig mer en sportslig kjørebil, enn en sportsbil. Uten at det er direkte negativt.

For bilen henger seg fast i asfalten, den gigantiske vekten er plassert lavt og svært fornuftig med litt mer bak enn foran. Kombinert med en usedvanlig presis og responsiv styring blir Karma en bil du gjerne jager svinger med, like gjerne som du cruiser i totalt stillhet gjennom byens gater.

Innvendig er det selvsagt også gjennomført. Skinn så langt øyet kan se, visstnok hentet fra kroppene til svært velbehandlede skotske lavkarbo-kyr. Innimellom brytes dette opp av litt glass, og ikke minst små trebiter hentet fra trevirke funnet på bunnen av amerikanske innsjøer. Fisker tuller ikke med miljøet. Dette er politisk korrekthet satt i system.

Oppsummert er det en rekke bra ting med denne bilen. Ikke minst det oppsiktsvekkende, nær trafikkfarlige ytre, flotte kjøreegenskaper og en pris som slett ikke er så verst i Norge. Du får massive mengder luksus, samt en liten porsjon grønn samvittighet.

Om det ikke akkurat redder miljøet, så kan rikfolket bytte ut sin Panamera til fordel for litt Karma. Er nok mer enn miljøet som har godt av det.

 

Se flere og større bilder av Fisker Karma

Les flere biltester her.

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.