Se video på DNtv.

I utgangspunktet er ikke Nissan et bilmerke som trigger noen spesielle følelser hos meg, hverken gode eller dårlige. Derfor er det moro å merke at man gleder seg til å prøvekjøre den nye crossoveren Qashqai. Konseptet i seg selv gjør bilen spennende.

Og etter å ha kjørt den, synes jeg fremdeles det er en spennende bil. Denne bilen må være et godt alternativ til den nye, men trauste Auris, eller Golf som du finner på hvert gatehjørne. Prisen på bilen starter adskillig lavere enn på en tradisjonell suv. Nissan vil på denne måten forsøke å kapre nye kunder.

Innvendig
Setene i bilen er gode. Med akkurat tilstrekkelig sidestøtte sitter jeg godt. Betjeningen er intuitiv, og ifølge Nissan skal førermiljøet være inspirert av førerplassen på en motorsykkel. Man føler man sitter høyt.

 Baksetet har også bra med plass, men det er irriterende at de store hodestøttene på forsetene blokkerer det meste av sikt framover.

Et stort glasstak er standard på den beste utstyrspakken; Tekna. I Acenta-versjon koster taket 4800 kroner, og det kan være en tanke å koste på et slikt tak. Bilen blir skikkelig lys og trivelig innvendig.

Alle modellene leveres standard med Bluetooth-tilkobling mellom mobiltelefon og stereoanlegg. Dette er en fin løsning, men tilkoblingen er ikke intuitiv.

Bagasjerommet virker stort, det er på 410 liter eller 1513 liter med setene lagt ned. Dette er større plass enn i en Golf.

Liten, men grei
Bilen leveres med fire forskjellige motorer, to diesel og to bensin. Importøren regner med at den mest solgte blir den minste dieselmotoren på 1,5 liter og 106 hestekrefter. De to minste motorene kan ikke kombineres med firehjulstrekk. Da må man opp i enten toliters diesel eller toliters bensinmotor.

 Det er i grunn synd bilen ikke kan leveres med den minste dieselmotoren i kombinasjon med firehjulstrekk. Den minste motoren er stor nok. Bensinmotoren på to liter føltes ikke spesielt mye sprekere enn den lille dieselmotoren.

Når du kjører bilen, merker du at den krenger litt i forhold til en vanlig bil i c-segmentet.

Nissan har som mål å selge 1350 av denne bilen i år, men godt hjulpet av en omfattende tv-reklamekampanje de siste ukene har Nissan i følge importøren allerede solgt hele 1700 biler.

Konkurrenter
Bilen skal konkurrere med bilene i den såkalte Golf-klassen, dvs Toyota Auris, Peugeot 307 og selvfølgelig Volkswagen Golf. I tillegg skal den spise kunder fra suv-segmentet. De som synes en middels stor suv, slik som Toyota Rav4 blir for stor.

Konklusjon: Qashqai er en kjekk liten bil som treffer midt i et nytt segment for praktiske og røffe biler. Bilen har kjøreegenskaper som kan måle seg med hvilken som helst konkurrerende personbil.
 

Artikkelen er korrigert med riktig vekt på bilen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.