Siden sommeren 2014 har «Akofs Seafarer» ikke hatt noe oppdrag. Eieren, Kjell Inge Røkke-kontrollerte Akastor, har siden jobbet med skaffe langsiktig kontrakt for skipet, som har kostet over fire milliarder kroner å bygge og utstyre.

Kristian Røkke klarte aldri å skaffe kontrakt til «Akofs Seafarer».
Kristian Røkke klarte aldri å skaffe kontrakt til «Akofs Seafarer». (Foto: Elin Høyland)

Kristian Røkke, som i en periode var sjef for Akastor, fikk utrettet en hel del, men å skaffe dette skipet kontrakt klarte heller ikke han.

Men nå, endelig, har skipet fått en kontrakt. Equinor, tidligere Statoil, og Akastor har inngått en femårig intensjonsavtale, pluss opsjon på ytterligere tre år, der oljeselskapet skal leie skipet for 370 millioner dollar, rundt tre milliarder kroner, til å utføre brønntjenester på havbunnen. Oppstart på kontrakten er første halvdel 2020, og før den tid må både skip og utstyr tilpasses. Det betyr at det må investeres enda noen kroner i et allerede påkostet fartøy.

Ny eier – igjen

Akastor er i ferd med å inngå en joint venture med japanske Mitsui om Akofs Offshore, Akastor-datterselskapet som eier «Akofs Seafarer». En endelig avtale er ventet å være i boks i annet kvartal. Dette gir Akastor rundt én milliard kroner i kassen, har selskapet tidligere meldt.

Kjell Inge Røkke, Aker-eier.
Kjell Inge Røkke, Aker-eier. (Foto: Ida von Hanno Bast)

«Akofs Seafarer» har vært gjennom en runddans i Aker-systemet. Våren 2009 solgte Kjell Inge Røkkes Aker flere selskaper til Aker Solutions, noe som utløste månedsvis med krangling mellom Røkke & Co. og daværende næringsminister Sylvia Brustad. «Akofs Seafarer», som da var under bygging, var blant de omstridte eiendelene som ble solgt.

Milliardsprekk

Kritikerne mente at Aker Solutions, der Røkke hadde med staten som eier, betalte altfor mye, siden det lå enorme finansieringsforpliktelser i selskapet. På dette tidspunktet visste ingen at «Akofs Seafarer» skulle sprekke med over to milliarder kroner.

Da Aker Solutions ble delt i to og Aker Solutions skulle strømlinjeformes, ble resten lempet over i det nye børsnoterte selskapet Akastor. Med på kjøpet fulgte inkludert «Akofs Seafarer», som opprinnelig het «Skandi Aker».(Vilkår)

Jensen om oljepengebruken: – Har ikke anstrengt meg i det hele tatt
Regjeringen har lagt frem revidert nasjonalbudsjett. Kjetil B. Alstadheim kommenterer hvorfor det kan bli mer anstrengende for finansministeren når det skal behandles av Stortinget.
01:49 Min
Publisert: