– Jeg er født inn i kuldebransjen. Familien drev en kuldebedrift med service og installasjon av kjølefrys-systemer i dagligvarebutikker rundt omkring i Innlandet. Jeg begynte i bransjen som lærling da jeg var 16–17 år gammel, sier gründer Kjetil Larsen.

– Så du er en kald fisk?

-Nei, jeg er ikke det, hehe.

Får kuldegevinst

Larsen er bokstavelig talt tatt inn i varmen av Trønder Energi som kjøper seg opp i Gjøvik-selskapet Energi- og Miljøutvikling. I fjor omsatte selskapet som har 14 ansatte for nesten 40 millioner kroner og satt igjen med fem millioner kroner før skatt. Larsen og kona er aksjonærer i selskapet sammen med kollega Christian Kolderup.

Nå slås Energi og Miljøutvikling sammen med selskapene Prform Retail og Storekeeper hvor gründerne Christian Gårdsmoen og Petter Arnestad har ledet de to selskapene.

Trønder Energi kjøper 67 prosent av det sammenslåtte selskapet. De tre lønnsomme selskapene som fusjoneres, driver med rådgivning, energistyring og energiovervåking. Gründerne deler i overkant av 60 millioner kroner og sitter igjen med en eierandel på til sammen 33 prosent.

– Jeg får cirka 40 prosent av den samlede gevinsten. Den blir på cirka 25 millioner kroner, sier Larsen.

– Med optimaliserte energiløsninger kan en butikk spare mellom 20 og 50 prosent av energiforbruket, sier gründer Kjetil Larsen.
– Med optimaliserte energiløsninger kan en butikk spare mellom 20 og 50 prosent av energiforbruket, sier gründer Kjetil Larsen. (Foto: Didrik Linnerud Arnesen)

Kuldemontøren etablerte Energi- og Miljøutvikling i 2008.

– Vi hadde heftige planer da vi startet. Målet var å optimalisere energiforbruket i dagligvaresektoren. Med optimaliserte energiløsninger kan en butikk spare mellom 20 og 50 prosent av energiforbruket. På kjedenivå kan det bli voldsomme tall ut av det, sier Larsen.

Vil optimalisere

Trønder Energi tar et stort jafs av kjøle- og frysemarkedet i dagligvaresektoren og får 2100 kunder. Det utgjør omtrent halvparten av butikkene i dagligvaresektoren.

Ifølge Trønder Energi har det norske dagligvaremarkedet et samlet strømforbruk på 2,4 milliarder kilowatt-timer hvorav energiforbruket til kjøle- og frysedisker utgjør hoveddelen.

– En gjennomsnittlig tomannsbolig i Norge bruker 20.000 kilowatt-timer per år, sier Anne Brunvoll, seksjonssjef for energibruk og teknologier i Norges vassdrags- og energidirektorat.

Det medfører at dagligvaremarkedets strømforbruk tilsvarer hva 120.000 boliger i Norge bruker i strøm i løpet av ett år.

Konsernsjef Ståle Gjersvold i Trønder Energi.
Konsernsjef Ståle Gjersvold i Trønder Energi. (Foto: Stig Tore Laugen)

– Vi skal optimalisere butikkenes energiforbruk og redusere både strømforbruk og strømregning. Vi vil også kunne tilby butikkene å produsere sin egen strøm, sier konsernsjef Ståle Gjersvold i Trønder Energi.

Ifølge konsernsjefen er energiselskapet opptatt av å være med på å redusere energiforbruket og få til mer elektrifisering der det er fossilt forbruk i dag.

– Det være seg alt fra kyllingfjøs som benytter gass til oppvarming, til eksempelvis bensin- og dieselbiler, tungtransport og fergetrafikk. Det vil skje en voldsom vekst i elektrifisering både i Norge og i Europa de neste 20 årene. I dag er 70 prosent av det norske energiforbruket i Norge fornybart. Innen 2050 skal det meste være elektrisk, sier Gjersvold.

Energikonsernet er blitt landets største aktør innen strømlading av elbiler til boligselskap og borettslag gjennom Ohmia Charging. Det nye selskapet rettet mot dagligvaremarkedet får navnet Ohmia Retail og har kunder i samtlige dagligvarekjedene.

– Det kommer flere konsepter, sier Gjersvold.

Trønder Energi har den siste tiden solgt mange av sine virksomheter – blant annet kundemassen til Fjordkraft og bredbåndvirksomheten til Get og oppnådde en engangsgevinst på 960 millioner kroner i fjor etter en sammenslåing av nettvirksomheter. Selskapets 2019-regnskap ble historisk med et resultat på 1,3 milliarder etter skatt.

– Vårt mål er å tilby noe som er attraktivt for alle ved å både redusere energikostnadene i dagligvarebransjen og gjøre dem mer bærekraftig og frigjøre kapital. På sikt vil vi eie kjølediskene hvis kundene er interessert i det, sier Gjersvold.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.