Wind Catching Systems (WCS), som har en ambisjon om å revolusjonere teknologien for flytende havvind med et gigantisk «vindseil,» har hittil fått en stor del av startkapitalen fra Andresen-familiens Ferd og det tidligere oljeselskapet North Energy. Nå får gründerselskapet en amerikansk gigant med på laget.

I forrige uke ble det kjent i en børsmelding fra North at WCS har hentet opptil ti millioner dollar, tilsvarende nær 100 millioner kroner, i en ny finansieringsrunde, som verdsetter selskapet til 30 millioner dollar før ny kapital. I den meldingen kom det kun frem at et «globalt industriselskap» bidro med penger og kom inn i et bredere partnerskap.

Nå er det klart at dette selskapet er General Motors, den amerikanske kjempen som står bak bilmerkene Chevrolet, Buick og Cadillac, blant annet. Pengene er det GM Ventures som kommer med, et datterselskap som investerer i oppstartsselskaper som blant annet innretter seg mot det grønne skiftet.

– WCS er stolt over å presentere GM som strategisk samarbeidspartner og GMV som investor for den neste fasen i vår teknologutviklings- og kommersialiseringsreise, sier WCS-sjef Ole Heggheim i en pressemelding onsdag.

Bærekraftsdirektør i GM, Kristen Siemen, understreker at det er viktig for selskapet å også investere i ren energiproduksjon når det går mot en «helelektrifisert fremtid.»

Ole Heggheim, gründer og sjef i Wind Catching Systems.
Ole Heggheim, gründer og sjef i Wind Catching Systems. (Foto: Mikaela Berg)

Har firedoblet pengene

Overfor DN presiserer Heggheim at GM Ventures er den største investoren i denne kapitalinnhentingen. To andre nye investorer som kommer inn, er Bergesen-familiens Havfonn, samt Workinn-familien fra Tromsø. Heggheim ønsker ikke å presisere de respektive beløpene, men sier at Ferd og North, som begge også deltar med mindre beløp og eide nesten 31 prosent av selskapet, forblir de største eierne.

På toppen av dette kommer ytterligere to millioner dollar. Her kan også nye investorer bidra, men de eksisterende eierne har forpliktet seg til å dekke dette ekstrabeløpet, slik at totalen uansett blir på ti millioner dollar.

Etter transaksjonene vil Ferd og North beholde 18 prosent av selskapet hver, etter at andelene er korrigert for diverse opsjonsprogrammer.

Begge hadde bidratt med 15 millioner kroner tidligere, en investering som nå er verdt omtrent 70 millioner kroner, het det i Norths børsmelding forrige uke.

Det betyr at både Ferd og North har mer enn firedoblet pengene sine.

De største eierne i North er de tidligere finanstoppene Anders Onarheim og Rachid Bendriss, som er henholdsvis styreleder og daglig leder. Bendriss deler den stillingen med Didrik Leikvang.

Tidligere på onsdag, før WCS kunngjorde at General Motors var den nye partneren, kjøpte de tre North Energy-aksjer for til sammen seks millioner kroner. Aksjen er opp cirka fem prosent for dagen, og steg allerede før pressemeldingen til WCS.

Skal bygge pilot

Heggheim forteller at selskapet nå er fullfinansiert helt til det skal begynne å bygge en pilotversjon av vindseilet, som blir mindre enn den gigantiske strukturen det til slutt håper å få ut på markedet om noen år.

Det endelige seilet skal inneholde hele 126 turbiner tett i tett og plasseres oppå et halvt nedsenkbart understell som flyter i vannet. Målet til WCS er å produsere flytende havvindinstallasjoner billigere enn dagens teknologi, som fortsatt trenger subsidier. Grunnen til at selskapet mener det vil få til det, er at ett seil vil kunne generere fem ganger så mye kraft per år som en typiske flytende mølle. Dermed skal man også kunne produsere like mye energi på bare 20 prosent av arealet.

Ett seil skal koste mindre enn det antall flytende møller som trengs for å generere tilsvarende mengde energi. Dessuten skal vedlikehold bli billigere, har WCS sagt tidligere.

Piloten mener Heggheim vil kunne koste omtrent 300 millioner kroner.

– En tradisjonell finansieringsstruktur er at vi finner industrielle partner som ønsker å ta en tredjedel, støtte til en tredjedel, og så tar vi en tredjedel selv. Og da er vi etter planen fullfinansiert. Etter det skal vi kunne bygge på kommersiell basis, sier han.

Målet til WCS er å kunne bygge den i 2026-27, slik at selskapet til slutt kan tilby teknologien tidsnok til at den kan brukes av utbyggerne som snart skal legge inn sine bud på areal på Utsira-høyden i Nordsjøen. Dette er det første området som er åpnet for flytende havvind i Norge hittil.

Ferd har interesser i flere ledd i havvindindustrien, både med Seagust-samarbeidet med Arendals Fossekompani, og eierskapet i olje- og energiserviceselskapet Aibel. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.