I fjor sommer eksploderte Uno-X sin hydrogenstasjon i Sandvika.

Like etter la Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) ned stengningsvedtak for de tre hydrogenstasjonene til Uno-X av sikkerhetsmessige årsaker.

Hydrogenstasjonene har vært driftet av Uno-X Norge, som har kjøpt hydrogenet fra Uno X Hydrogen. Driften har vært et samarbeidsprosjekt mellom Uno-X Energi, hydrogenselskapet Nel og Nippon Gases Norge.

Uno-X Hydrogen fikk en erstatning på 18 millioner kroner i et forsikringsoppgjør for skadene som eksplosjonen hadde forårsaket. Den vedvarende stengingen har samtidig gjort at selskapet har hatt null i inntekter.

Nå er det klart at Uno-X trekker seg fra samarbeidet med de andre partene. I juni ble det inngått en opphørsavtale av aksjonærfellesskapet mellom Uno-X og Nel. Avtalen innebærer at Nel overtar Uno-X sine aksjer i datterselskapet i Uno-X Hydrogen.

Det kommer frem av årsregnskapet for 2019 til Uno-X Hydrogen.

Har fortsatt tro på hydrogen

Til tross for at Uno-X gir seg med hydrogen, er daglig leder Jens Haugland positiv til fremtiden.

– Uno-X Energi tror fortsatt at hydrogen vil være en av løsningene for verden som må redusere utslippene av klimagasser, skriver Haugland i en melding.

Det er uklart hva som vil skje videre med ladestasjonene.

– Uno-X kommer imidlertid ikke til å drifte fyllepunkter de nærmeste årene. Vi vil derfor umiddelbart sette oss ned med kommunene og andre potensielle aktører for å se på løsninger for utstyret fra Nel som står på våre anlegg og som vi eier, skriver Haugland videre og legger til:

– Våre kunders sikkerhet vil alltid være vår øverste prioritet.

Nel overtar selskapet

– Vi kommer til å løpe videre med selskapet som har masse Enova-støtte, sier Nel-toppsjef Jon André Løkke med henvisning til Uno-X Hydrogen.

Vi kommer til å løpe videre med selskapet som har masse Enova-støtte
Jon André Løkke, toppsjef i Nel

Han viser til at Nel også er deleier i samarbeidsprosjektet Green H2 Norway, som etter planen skal drifte storskalaproduksjon av hydrogen i Norge. Målet er å kunne levere hydrogen til lastebiler på norske veier.

– Vi har en avtale om med Hyundai og de er også veldige positive til å gå inn i Norge. Dette kommer til å passe veldig fint sammen sier Løkke.

– Er dere positive til fremtiden for hydrogen i Norge?

– Utvilsomt, spesielt i lys av den nye strategien til EU. Vi håper at Norge henger seg på.

Avdekket avvik på anlegg

I etterkant av eksplosjonen på Uno X-stasjonen utførte DSB tilsyn hos Uno-X og avdekket to avvik på anlegget i Sandvika, ifølge dokumenter DN fikk innsyn i.

Det ene var at virksomhetens internkontroll var mangelfull. I rapporten ble det pekt på at dokumentasjon ikke fremvises på flere områder. Det andre avviket var at anlegget ikke ble tilfredsstillende kontrollert.

DSB avdekket at det ikke ble utført ferdigkontroll etter en kapasitetsutvidelse av fyllelageret i 2018.

I tilsynsrapporten ble det også pekt på at lekkasjetesting av anlegget ikke var dokumentert. Anlegget har heller ikke vært trykktestet.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.